Afscheurende spatlappen

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Afscheurende spatlappen

Bericht door Punky » za 9 apr, 2005 09:32

Elke keer als ik een grote afstand afleg met mijn eend dan scheurt of verlies ik wel een van mijn spatlappen (voor).

Ik heb deze gepopnagelt zitten en voorzien van revetten. De eerste ben ik namelijk kwijt geraakt doordat he rubber over het kopje van de popnagel schoot. Nu met revetten zitten ze iets langer vast (1 jaar ofzo), maar nu scheuren ze weer af. Hebben meer mensen hier last van of is hier een trucje voor om ze steviger te bevestigen?
Ze beginnen met afscheuren aan de koetszijde, omdat ze daar de meeste wind vangen en dan met name na een langere snelwegrit.

Wat kan een goede optie zijn: lijmen en popnagelen, extra gaten boren, etc?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gast

Bericht door Gast » za 9 apr, 2005 10:16

Er zijn 2 soorten kwaliteit. Namelijk een goede en een matige goedkope spatlap die laatste blijven idd niet zitten.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 9 apr, 2005 17:17

Wat zijn revetten ?

Overigens, ik heb wel een ideetje, maar misschien zijn die revetten wel mijn idee ...
Afblijven.

BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BlueDuck » za 9 apr, 2005 18:20

revetten zijn ringen. Misschien idd verlijmen aan je spatbord mbv bison tix ofzo, en dan met grotere ringen vastschroeven. Als er dan iets loskomt hoef je niet de hele tijd die popnagels uit te boren.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door abr2cv » za 9 apr, 2005 18:24

Is een metalen strip met gaatjes erin voor de popnagels misschien een idee? Dan scheuren ze minder snel. :lol:
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » za 9 apr, 2005 19:02

Ik heb nu ook met metalen strippen, maar het scheelt vrijwel niet in levensduur.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 9 apr, 2005 19:07

BlueDuck schreef:revetten zijn ringen. (...)
Dank !

Ringen nemen en moertjes en boutjes gebruiken en die heel strak aandraaien. Dan wordt de spatlap vastgeklemd. Als je het niet strak aandraait, komt alle kracht veel geconcentreerder op de spatlap waardoor deze makkelijk uitscheurt. Door dat ringetje zorg je er voor dat de spatlap over een groot gebied vastgeklemd wordt. Zorg er wel voor dat zowel onder de kop van de bout als onder de moer een ring komt, anders kan dat dunnen plaatwerk makkelijk vervormen en uitscheuren.
Afblijven.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 9 apr, 2005 23:19

Ik heb nu bewust al de betere kwaliteit gekocht. Deze zijn iets dikker, dan de imitaties. Ik denk erover om ze te gaan verlijmen. Of ik ze pop of bout daar ben ik nog niet uit, lijkt mij niet veel verschil maken eigenlijk. :roll: Maar die extra lijmlaag lijkt me wel handig.

En die discussie over revetten hebben we toch al vaker gehad??? :roll: Dat zijn inderdaad ijzeren ringetjes. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » za 9 apr, 2005 23:56

Bij boutjes en moertjes trek je het strakker aan. Daardoor worden de krachten over een groter oppervlag verspreid en scheuren de gaten niet uit. Bij popnagelen trek je het spul niet of nauwelijks strak aan.
Afblijven.

Plaats reactie