Té ver inveren voor?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
Té ver inveren voor?
Ik merk sinds kort dat ik bepaalde drempels niet meer fatsoenlijk kan nemen, de hele steile drempel hier om de hoek lukt niet meer zonder de grond aan te tikken, zelfs niet als ik nog langzamer dan stapvoets ga. Zou dit aan de schokbrekers kunnen liggen of moet ik ergens anders gaan zoeken?
De Dyane heeft 3 dagen geleden APK gehad, met de schokbrekers was verder niks mis. Als ik met de hand de voorkant een zetje geef deint de wagen niet na, ook merk ik geen instabiliteit/nerveus stuurgedrag, wel wat meer onderstuur dan normaal.
De Dyane heeft 3 dagen geleden APK gehad, met de schokbrekers was verder niks mis. Als ik met de hand de voorkant een zetje geef deint de wagen niet na, ook merk ik geen instabiliteit/nerveus stuurgedrag, wel wat meer onderstuur dan normaal.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik denk toch de voordempers als de wagenhoogte nog steeds goed is.
Het kan ook zijn dat de eindstop op de draagarm losgescheurd is,
heb ik een keer gehad of het rubber van de stop op het chassis weg.
Het kan ook zijn dat de eindstop op de draagarm losgescheurd is,
heb ik een keer gehad of het rubber van de stop op het chassis weg.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Gebruiker
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
- Locatie: Utrecht
ik denk ook schokdempers.
Je zou voor het idee eens een ritje in een eend met ouderwetse batteurs en frotteurs moeten maken.
Stap je daarna in een latere eend met moderne schokbrekers, dan voel je hoeveel het scheelt.
Als je schokbrekers op zijn, slaat ie door bij drempels
gauw vervangen voordat je je chassis krom rijdt!
Schokbrekers kunnen oppeens stuk gaan. Als de ene gaat, krijgt de ander het dubbel voor zijn kiezen.
Beiden over het algemeen even oud, dus die begeeft het dan ook.
Goed kijken hoe ze gemonteerd moeten worden, anders helpt het niet:)
Je zou voor het idee eens een ritje in een eend met ouderwetse batteurs en frotteurs moeten maken.
Stap je daarna in een latere eend met moderne schokbrekers, dan voel je hoeveel het scheelt.
Als je schokbrekers op zijn, slaat ie door bij drempels
gauw vervangen voordat je je chassis krom rijdt!
Schokbrekers kunnen oppeens stuk gaan. Als de ene gaat, krijgt de ander het dubbel voor zijn kiezen.
Beiden over het algemeen even oud, dus die begeeft het dan ook.
Goed kijken hoe ze gemonteerd moeten worden, anders helpt het niet:)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
Niks bijzonders te zien, hij is voor de APK op de brug geweest, heb zelf meegekeken.David schreef:Kan natuurlijk een veerpot zijn, maar dat is redelijk onwaarschijnlijk.
Heb je al gekeken naar de veerpot en schokbreker?
Niets bijzonders te zien?
Volgens mij hebben de voorste draagarmen helemaal geen rubber stop, alleen achter toch in de wielkast?André Post schreef:Het kan ook zijn dat de eindstop op de draagarm losgescheurd is,
heb ik een keer gehad of het rubber van de stop op het chassis weg.
Ik heb met batteurs en frotteurs gereden, erg fijn!jornmetten schreef:Je zou voor het idee eens een ritje in een eend met ouderwetse batteurs en frotteurs moeten maken.
Stap je daarna in een latere eend met moderne schokbrekers, dan voel je hoeveel het scheelt.
Als je schokbrekers op zijn, slaat ie door bij drempels
gauw vervangen voordat je je chassis krom rijdt!
Schokbrekers kunnen oppeens stuk gaan. Als de ene gaat, krijgt de ander het dubbel voor zijn kiezen.
Beiden over het algemeen even oud, dus die begeeft het dan ook.
Goed kijken hoe ze gemonteerd moeten worden, anders helpt het niet:)
Natuurlijk kunnen schokbrekers ineens kapot gaan, maar dan zouden er meer dingen aan de hand moeten zijn dan alleen ver inveren, dan zou de wagen ook na moeten deinen.
Ik ga eens kijken wat de wagen doet met een setje nieuwe schokbrekers. Het kan nog even duren voordat ik ze binnenheb ivm financiele middelen.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
Ja ik weet t, maar ik werk op t moment 7 dagen in de week met een auto van de zaak dus heb de Dyane niet nodig. Als ik m wil gebruiken moet ik gewoon bepaalde plekken vermijden en rustig aan over drempels...David schreef:Bij-eendenboeren- liggen bakken vol met gebruikte en nog goeie exemplaren....
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Er zitten wel degelijk eindstoppen voor.
Aan de zijkant van het chassis net onder de bevestiging van de traverse aan het chassis.
Op de draagarm zit dan een hoekje wat tegen dat rubber komt.
Aan de zijkant van het chassis net onder de bevestiging van de traverse aan het chassis.
Op de draagarm zit dan een hoekje wat tegen dat rubber komt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
Ik dacht dat die alleen aan de bovenkant zaten.André Post schreef:Er zitten wel degelijk eindstoppen voor.
Aan de zijkant van het chassis net onder de bevestiging van de traverse aan het chassis.
Op de draagarm zit dan een hoekje wat tegen dat rubber komt.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!
Als je nog langzamer dan stapvoets rijdt, moet je zelfs met versleten schokdempers over die drempel komen. Zeker als het vroeger wel lukte. Ik zou de wagenhoogte controleren. En evt een centimeter of 2 hoger zetten dan voorgeschreven. Kan weinig kwaad.
Los daarvan: Heb je je kantelmessen als eens los gehad?
Los daarvan: Heb je je kantelmessen als eens los gehad?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
Als door slijtage pakweg 2 mm materiaal weg is op het raakvlakje kantelmes-trekstangoog, scheelt dat bijna 2 cm wagenhoogte. Op den duur krijgen we allemaal met dat probleem te maken, want de klodder vet die we volgens het onderhoudsschema tegen het kantelmes smeren, is niet erg effectief... Wat vaak vergeten wordt, is dat de trekstangen en de schokdempers met korte armpjes aan lange wieldraagarmen vastzitten. Kleine afwijkingen worden enorm uitvergrootlordmaster1 schreef:Wagenhoogte aanpassen is een beetje het probleem omzeilen ipv oplossen, vind je niet?
Waarvoor zou ik de kantelmessen los moeten halen?
Kantelmessen kunnen behoorlijk inslijten, maar dat zie je niet zo heel vaak.
Maar inderdaad, een kleine afwijking heeft grote gevolgen bij het wiel.
En als je je kantelmessen vernieuwt zorg dan dat je goede borgpinnen erop zet, liefst gebruikte, want die blijven tenminste zitten. Sommige nieuwe van een bepaalde leverancier springen er spontaan af.....
De gevolgen laten zich raden.
Maar inderdaad, een kleine afwijking heeft grote gevolgen bij het wiel.
En als je je kantelmessen vernieuwt zorg dan dat je goede borgpinnen erop zet, liefst gebruikte, want die blijven tenminste zitten. Sommige nieuwe van een bepaalde leverancier springen er spontaan af.....
De gevolgen laten zich raden.
Laatst gewijzigd door David op za 28 jul, 2012 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.