Luie sleutelaar, word ik genaaid?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Luie sleutelaar, word ik genaaid?
Ik ben een luie sleutelaar, het meeste laat ik doen door mijn garage. Maar ik moest toch wel even opkijken dat mijn garage mij vertelde dat het vervangen van de remblokjes van de handrem ongeveer 2 uur werk is. Wordt ik genaaid?
Als bij een eend de schermen eraf zijn, kan het inclusief afstellen in een half uurtje, want je kan er dan goed bij. Bij een Dyane is het iets lastiger en bij een Ami is het heel lastig. Als de garage gaat rekenen vanaf het moment dat de monteur in de auto stapt om m bimmen te rijden totdat de auto klaar weer op straat staat, dan moet dat bij een Eend wel te doen zijn in iets meer dan een uur of zo, Dyane iets langer denk ik. Inclusief de kabels en exenters correct afstellen, bouten en exenters gangbaar maken en invetten.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
- Locatie: Elahuizen
- Contacteer:
Ik ben zelf een extreem luie sleutelaar en zou er ook wel twee uur over doen. Biertje erbij enzo.
Het ligt er een beetje aan wat je verdere ervaringen zijn met je garage. Bij de Peugeot laat ik alles door de garage doen. Soms valt het ook wel eens tegen wat het kost, maar over het algemeen heb ik er wel een goed gevoel bij. Als ik dat niet meer heb ga ik naar een ander.
In dit specifieke geval denk ik dat het door een 2cv specialist in een uurtje moet kunnen inclusief handen wassen.
Het ligt er een beetje aan wat je verdere ervaringen zijn met je garage. Bij de Peugeot laat ik alles door de garage doen. Soms valt het ook wel eens tegen wat het kost, maar over het algemeen heb ik er wel een goed gevoel bij. Als ik dat niet meer heb ga ik naar een ander.
In dit specifieke geval denk ik dat het door een 2cv specialist in een uurtje moet kunnen inclusief handen wassen.
Lui
Onlangs heb ik samen Michel met een lid van de 2cv club, een gepensioneerde garagist (een Gerard in de meest positieve zin) de voet- en handremblokjes vervangen. we hebben er toch zeker 3 uur overgedaan en er werd redelijk veel gevloekt omdat het soms erg vast en tegen zat.
Volgens Michel is 2 uur een normale tijd voor het verwisselen van de blokjes. We hebben natuurlijk wel een natte pauze ingelast en de vingers van Michel zijn onderhand wat stram geworden.

Volgens Michel is 2 uur een normale tijd voor het verwisselen van de blokjes. We hebben natuurlijk wel een natte pauze ingelast en de vingers van Michel zijn onderhand wat stram geworden.

- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Als iets al heel lang niet los is geweest kan het soms erg lastig zijn om alles te demonteren. Een garage zonder voldoende eende ervaring haalt vaak te veel los. spatborden kunnen immers gewoon blijven zitten. Ook bij een dyane
Maar 2 uur staat absoluut niet in verhouding. Meer als een uur mag daar niet voor gerekend worden en dat is nog erg veel geld met de huidige garage prijzen
Maar 2 uur staat absoluut niet in verhouding. Meer als een uur mag daar niet voor gerekend worden en dat is nog erg veel geld met de huidige garage prijzen
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
Ik vind het knap als jij handremblokjes in 1 uur kunt vervangen en alles afstellen.
Dan moet er ook echt niets tegenzitten, de anti piepveertjes moeten netjes blijven zitten, je moet geen blokje laten vallen wat op de motorbeschermingsplaat blijft liggen etc etc.
Ik haal zelf echt wel de spatborden eraf, om een hernia te voorkomen als ik aan de remmen werk.
1 uur is kort 2 uur misschien lang maar het zal volgens mij toch echt in de buurt komen van de 2 uur. In ieder geval valt het niet onder de noemer "genaaid worden".
Dan moet er ook echt niets tegenzitten, de anti piepveertjes moeten netjes blijven zitten, je moet geen blokje laten vallen wat op de motorbeschermingsplaat blijft liggen etc etc.
Ik haal zelf echt wel de spatborden eraf, om een hernia te voorkomen als ik aan de remmen werk.
1 uur is kort 2 uur misschien lang maar het zal volgens mij toch echt in de buurt komen van de 2 uur. In ieder geval valt het niet onder de noemer "genaaid worden".
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Met alle respect, maar we hebben het hier over een garage met een brug en alle daarvoor benodigde gereedschappen. Mijn insteek is dat je gepruts van je zelf nooit aan de klant mag doorberekenen en geloof me als je een poos in de eendeverhuur heb gewerkt is dit bijna dagelijkse kost en doe ik dit echt binnen het uur
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
Ik niet. En ik spreek uit ervaring. Vorige maand voor de eerste keer in m'n leven dit klusje gedaan, en ik was (incl. 3x remblokje laten vallen) binnen een uur klaar.David schreef:Ik vind het knap als jij handremblokjes in 1 uur kunt vervangen en alles afstellen.
Het is even lastig als de spelingsruimte moet meten bij het afstellen, maar verder viel het me reuze mee hoor.
Verder denk ik dat een geoefend monteur hier ook meer routine mee heeft dan wij dat hebben. Hoe vaak vervangt een hobbyist nou eigenlijk handremblokjes?
Wel denk ik dat randzaken als administratie, auto verrijden e.d. door ons moeilijk in te schatten zijn. Ook weten wij niet wat er nog meer gedaan is waar te weinig of geen uren voor gerekend zijn.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Laat ik dan toch maar reageren.
Ten eerste heeft Citroën hiervoor officiele factureertijden(zouden ze kunnen laten zien)
Ik zou het zelf doen door de 2 voorste doorsnee bouten te verwijderen en de klauwen naar boven draaien.Dan kunnen de blokjes naar binnen eruit en de nieuwe van binnenuit erin.Klauwen weer terug zetten en bouten erin.
Hoe lang? 0,5 uur?.
Ik denk dat ze niet proberen te belazeren,maar er werken bij Citroën geen mensen meer die de antieke auto's aankunnen.
Ten eerste heeft Citroën hiervoor officiele factureertijden(zouden ze kunnen laten zien)
Ik zou het zelf doen door de 2 voorste doorsnee bouten te verwijderen en de klauwen naar boven draaien.Dan kunnen de blokjes naar binnen eruit en de nieuwe van binnenuit erin.Klauwen weer terug zetten en bouten erin.
Hoe lang? 0,5 uur?.
Ik denk dat ze niet proberen te belazeren,maar er werken bij Citroën geen mensen meer die de antieke auto's aankunnen.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
- Locatie: Elahuizen
- Contacteer:
Ik denk dat je de relatie die je met de garage hebt niet moet laten afhangen van één incident. Goed ze rekenen 2 uur i.p.v het gemiddelde 0,75 die er in het forum uitkomt. Maar ze rekenen niet 6 of 10 uur. Maar als je verder goede ervaringen hebt zou ik er niet zo'n punt van maken. Je zou te sprake kunnen brengen kunnen brengen bij de garagist hoe er op het forum over gedacht wordt. Zonder het gelijk belazeren te noemen natuurlijk.