roest stop van de action

Alles in, over, rond en op de koets.
André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 22 mei, 2012 18:41

Ja, krijg het er maar weer af.
Ik heb op het linker voorspatbord van de rode een paar strepen RX10, niet meer te verwijderen.
Dat wordt nog een keer schuren en schilderen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » di 22 mei, 2012 20:26

gelemotor schreef:
Twécévé schreef:Gewoon RX5 en RX10 gebruiken. Werkt prima en RX10 kan je in elke RAL kleur bestellen.
Sluit ik me helemaal bij aan, alleen al RX 5 zit na een jaar er nog goed en roestvrij op, per ongeluk getest door eigen nalatigheid....
En niet op een zolderkamer, maar dagelijks buiten en woon werk verkeer!

Gr, Luc
Volgens mij zitten we leuk langs elkaar te argumenteren. Of ben je echt van plan Die RX-producten op je spatborden te smeren?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » do 24 mei, 2012 10:45

Er is een produkt van de fabrikant Sigma dat "Schakelverf"" heet. Sikkens maakt het ook, maar noemt het anders. Volgens het schildershandboek kan het ook op metaal gebruikt worden: na het primeren/ gronden twee lagen aanbrengen, gevolgd door voorlak en aflak.

Ik kreeg de tip om RX5 met epoxy primer af te werken. Dat is lekker dik spul met een zeer goede hechting op alles. Hechting van verf op epoxy is geen probleem. Heeft iemand dat weleens geprobeerd?

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » vr 25 mei, 2012 09:49

met epoxy primer over rx5 heen moet denk ik kunnen, zoals al eerder getest, met brunox (roestomvormer en epoxy primer in een) kon ik over rx5 heen spuiten en over epoxy primer heen kun je inderdaad zo'n beetje alles spuiten.

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » zo 3 jun, 2012 16:03

Ik ben nog bezig met reparaties waar en wil alles opnieuw spuiten. Heb nog wat rx5 en rx 10 gekregen. Maar ik begrijp dat je daar dus niet zomaar overheen kunt lakken?

dus als ik het plaatwerk wil beschermen maar ook wil lakken in kleur, heb ik de volgende opties:

1. rx 5 en dan rx10 bestellen in gewenste kleur (niet over spuitbaar met gewone lak)
2. rx5 en dan brunox en dan gewone lak in gewenste kleur
3. brunox en daarna gewone lak

Toch?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » ma 4 jun, 2012 11:00

Ja zo ongeveer, ik doe nu overal brunox en dan lakken, over brunox kun je zo'n beetje alles spuiten. Als je brunox gebruikt hoef je geen rx5 meer te gebruiken, brunox is al een anti roest middel, maar als je meer vertrouwen hebt in rx5 als anti roest kan het wel, het is alleen een beetje dubbelop. Kijk ook ff verder op het forum, er is een heel leuk nieuw topic over een anti roest test.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Art » ma 4 jun, 2012 23:14

schermer schreef:met epoxy primer over rx5 heen moet denk ik kunnen, zoals al eerder getest, met brunox (roestomvormer en epoxy primer in een) kon ik over rx5 heen spuiten en over epoxy primer heen kun je inderdaad zo'n beetje alles spuiten.
ik had de bodem aan de binnenkant van mijn eend ingesmeerd met owatrol (soort rx5) en daarover epoxyprimer gespoten. Dan hecht de lak prima. Had ook een stukje geprobeerd zonder epoxy en toen ging de lak dus meteen kronkelen en bladderen.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » za 4 aug, 2012 23:28

]

Sluit ik me helemaal bij aan, alleen al RX 5 zit na een jaar er nog goed en roestvrij op, per ongeluk getest door eigen nalatigheid....
En niet op een zolderkamer, maar dagelijks buiten en woon werk verkeer!

Gr, Luc[/quote]
Volgens mij zitten we leuk langs elkaar te argumenteren. Of ben je echt van plan Die RX-producten op je spatborden te smeren?[/quote]

Sorry, beetje late reactie.... :?

Maar ik wil eerst eens even een stukje proberen op een "zichtbaar" deel van de Eend met RX5 en dan RX 10 erop , in kleur.
Dat wordt niks begrijp ik??
Safarie bumpers wil ik ook zo behandelen...maar die worden gewoon zwart.

Gr, Luc
Duck your life

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » ma 6 aug, 2012 15:16

Ja hoor, rx 5 en daarover rx 10 (in kleur) werkt prima en is ook een goede anti roest methode. Het is goed spul om bv je dorpels (en safari bumpers) mee te bewerken, maar ik zou er niet de hele auto mee spuiten, is minder mooi. Het ging mij meer om het probleem van verschillende verflagen die op elkaar reageren. En de meeste verfsoorten reageren nogal heftig op rx producten.

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » ma 6 aug, 2012 23:40

Okay, dank je

Ga wat anders verzinnen, spuiter vind ik wat te duur voor een dagelijks gebruik voertuig. Ik wil er niet teveel "zuinig" op worden, maar gewoon lekker mee rijden...naar Alkmaar toe bijvoorbeeld. :wink:

Heb nu de koets bijna klaar staan voor de straler, en die mag 'm meteen in de epoxy zetten! Of misschien toch maar galvaniseren in HHW??

Gr, Luc
Duck your life

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » di 7 aug, 2012 16:18

met galvaniseren in hhw heb ik geen ervaring. Na het stralen meteen in de epoxy lijkt me geen verkeerd plan, maar misschien is het slim om er eerst een roestwerend middel op te spuiten? Iemand daar ervaring mee?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Rossero » di 7 aug, 2012 17:31

het aller aller beste is uiteraard galvaniseren, roest kan je anders nooit helemaaal weg houden, veel te veel kiertjes, spleetjes, dubbel plaatwerk en holle ruimten. Anders inderdaad zo snel mogelijk in de primer na het stralen

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » di 7 aug, 2012 18:29

Rossero schreef:het aller aller beste is uiteraard galvaniseren, roest kan je anders nooit helemaaal weg houden, veel te veel kiertjes, spleetjes, dubbel plaatwerk en holle ruimten. Anders inderdaad zo snel mogelijk in de primer na het stralen
Het galvaniseer bedrijf dat ik op het oog heb , heeft (natuurlijk) ook even vakantie.
De prijsopgave moet de doorslag geven...
Eerst geheel laten stralen, alleen dan zie je pas echt wat er aan de hand is.
Heb van het weekend een goede koets gekocht, kwam bij Burton vandaan en daarna bij een particilier 2 jaar gewacht op iets wat kennelijk niet ging gebeuren.
Mijn koets met laswerk gaat in de verkoop, lassen moet ik nog even doorkrijgen, dus dit was de weg van de minste weerstand...

Gr, Luc
Duck your life

karelwemeijer
Eenmalige poster

Re: roest stop van de action

Bericht door karelwemeijer » zo 21 okt, 2012 21:21

schermer schreef:Dag allemaal, ik heb vorige week bij de action een spuitbus roest stop gekocht, ik zag het toevallig staan en dacht laten we het eens proberen. Op de spuitbus staat dat het een middel is voor roest en primer in een en overschilderbaar met elk verfsysteem. Ik heb het geprobeerd op een paar stukjes deur en velg die op zolder liggen en het resultaat valt me niet eens tegen, het is dun spul en kruipt dus goed in gaten en kieren, het ruikt ook lekker chemisch, zoals primer doet. Ik heb daarna nog een stuk overgespoten met acryl primer dat hield ook goed en gaf geen reactie, zoals rx5 wel doet. Ik vind het wat ver gaan om spul van de action meteen op de koets te spuiten, ik weet niet wat het op de lange termijn doet, maar voor reserveplaat op zolder is het denk ik best geschikt, o ja en het kost ook nog eens geen bal. :P MIjn vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met dit spul.

Hallo , op zich goed spul. Alleen waardelose spuitbussen, na een paar seconden komt er niks meer uit en de bus is nog bijna vol. Op de een of andere manier raakt de boel verstopt en is op geen enkele manier weer open te krijgen. Verschillende bussen gehad en omgeruild. Op deze manier is het extreem duur spul.

Plaats reactie