Versterker valt uit als de motor draait
Versterker valt uit als de motor draait
Beste forumleden
Omdat ik eigenlijk alleen mijn mp3/telefoon gebruik voor muziek heb ik er voor gekozen een kleine versterker te kopen in plaats van een autoradio. Nu doet hij het als de motor uit staat maar hij valt uit als de motor aan staat.
Dit zal vast te maken hebben met de toegenomen spanning van, als het goed is, 13,8V. Zijn er in dat geval apparaatjes op de markt die een constante spanning afgeven van 12V ongeacht de invoer spanning?
Als iemand denkt dat het probleem ergens anders ligt hoor ik dat ook graag!
Bedankt
Omdat ik eigenlijk alleen mijn mp3/telefoon gebruik voor muziek heb ik er voor gekozen een kleine versterker te kopen in plaats van een autoradio. Nu doet hij het als de motor uit staat maar hij valt uit als de motor aan staat.
Dit zal vast te maken hebben met de toegenomen spanning van, als het goed is, 13,8V. Zijn er in dat geval apparaatjes op de markt die een constante spanning afgeven van 12V ongeacht de invoer spanning?
Als iemand denkt dat het probleem ergens anders ligt hoor ik dat ook graag!
Bedankt
- André Post
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
Hoe veel vermogen heeft de versterker? Als je zo'n 10 watt verbruikt kan je met een elektronische spanningsregelaar en een koelelement de spanning op 12V houden. Zoek maar eens op het Internet een datasheet van de component LM7812 in TO-3 behuizing op. Die 7812 chip met koelelement en 2 of 3 condensatoren kosten bij elkaar nog geen 10 Euro. Misschien zijn er ook zwaardere uitvoeringen in de handel, google maar eens met "voltage regulator"
- André Post
- Heavy user
De lepai lp-2020a+

http://www.diyaudio.com/wiki/Amplifier:Lepai_T_Amp
Eigenlijk één van de weinige goede kleine versterkertjes, jammer alleen dus van het uitvallen. Ik zal zo de laadspanning eens meten!

http://www.diyaudio.com/wiki/Amplifier:Lepai_T_Amp
Eigenlijk één van de weinige goede kleine versterkertjes, jammer alleen dus van het uitvallen. Ik zal zo de laadspanning eens meten!
Ik heb het eindelijk kunnen opmeten, de batterij van de multimeter was leeg, en hij laad bij met richting de 15 (
) volt!
Nu heb ik twee andere spanningsregelaars geprobeerd en die blijven rond de 13,8 volt hangen, die zijn ok dus. Echter stijgt het voltage alsnog als de motor/dynamo meer toeren gaat draaien en dan valt hij alsnog uit.
Is dit te verhelpen met een elektronische spanningsregelaar? Is deze constanter dan de ouderwetse? Of moet ik toch op zoek naar een zener-diode?

Nu heb ik twee andere spanningsregelaars geprobeerd en die blijven rond de 13,8 volt hangen, die zijn ok dus. Echter stijgt het voltage alsnog als de motor/dynamo meer toeren gaat draaien en dan valt hij alsnog uit.
Is dit te verhelpen met een elektronische spanningsregelaar? Is deze constanter dan de ouderwetse? Of moet ik toch op zoek naar een zener-diode?
- André Post
- Heavy user