Mengselstelschroef

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Mengselstelschroef

Bericht door rene51 » ma 20 aug, 2012 19:21

Hoi ,
Als ik mijn benzine mengsel iets rijker wil maken, moet ik de schroef dan indraaien (rechtsom) of uitdraaien( linksom)...Rijker is toch een
hoger benzinegehalte??
Rene
leuk, weer een eendje...

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 21 aug, 2012 08:03

Rene,Die schroef is uitsluitend voor het stationaire mengsel en het is de bedoeling om die zo te stellen dat hij zo snel mogelijk draait en dan kan je met de gasklepschroef het juiste stationaire toerental instellen om daarna met de regelschroef weer het hoogste toerental te zoeken.
Dit komt omdat bij stationair toerental langs de gasklep hoofdzakelijk lucht stoomt en dus meer openen maakt armer of andersom en dat regel je dan bij.

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Vervolg

Bericht door rene51 » di 21 aug, 2012 09:50

De stationaire mengselstelschroef is toch voor het co en
Co2 gehalte.?
Is het juist dat als ik deze schroef indraai ( rechtsom) het mengsel rijker wordt...en als ik de schrief uitdraai (llinksom) het mengsel armer ?
Ik neem aan dat bij het indraaien de luchttoevoer afgeknepen wordt....
leuk, weer een eendje...

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Re: Vervolg

Bericht door achtpeter » di 21 aug, 2012 10:08

rene51 schreef:De stationaire mengselstelschroef is toch voor het co en
Co2 gehalte.?
Is het juist dat als ik deze schroef indraai ( rechtsom) het mengsel rijker wordt...en als ik de schrief uitdraai (llinksom) het mengsel armer ?
Ik neem aan dat bij het indraaien de luchttoevoer afgeknepen wordt....
Volgens mij stamt die redenering uit het tijdperk vóór de uitvinding van het milieu. De recentere eenden hebben een mengselregelschroef die alleen de hoeveelheid van het stationaire mengsel regelt. De samenstelling van dat mengsel is vast. Oudere Solexcarburateurs hebben nog wel een extra regelschroef achterop, waarmee je de hoeveelheid lucht in het mengsel kunt regelen. Je moet met de mengselregelschroef inderdaad het maximaal haalbare stationaire toerental zoeken bij een nauwelijks aangedraaide aanslagschroef. Dan een half slagje indraaien en vervolgens met de aanslagschroef het toerental definitief instellen.
Het klopt wel dat de hoeveelheid stationair mengsel van invloed is op de CO-meting.

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Vervolg

Bericht door rene51 » di 21 aug, 2012 11:32

Bij de apk moet de eend voldoen asn bepaalde co-co2 eisen.
Als de uitstoot vd eend te hoog is, dan kan je dit regelen met deze schroef, toch???
Vandaar mijn vraag, moet je de stationair mengselregelschroef indraaien of uitdraaien?
Rene
leuk, weer een eendje...

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 21 aug, 2012 13:32

Indraaien om minder mengsel te krijgen, zonodig de aanslagschroef iets indraaien om op toeren te blijven, maar vooral niet teveel. Daardoor zou het CO iets moeten dalen. Maarre, als het om de apk gaat: een vriendelijke keurmeester regelt je CO snel en kosteloos. CO2 wordt niet gemeten aan ouwe stinkerds.

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

Bericht door rene51 » di 21 aug, 2012 14:21

Ok, bedankt...
Maar uh... Mijn eendje stinkt niet:)
Lol
leuk, weer een eendje...

Plaats reactie