Rechter voorband aan een kant versleten

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Rechter voorband aan een kant versleten

Bericht door Rens » vr 31 aug, 2012 09:02

Toen ik afgelopen week langs mijn 2cv liep viel mij op dat aan een zijde (de buitenzijde) van de rechtervoorband was afgesleten en de binnenzijde niet. Nu was mij al opgevallen dat de auto bij het laatste stukje afremmen naar rechts kan trekken (niet altijd).

Aangezien het nu regent dat het giet buiten en ik plannen aan het maken ben voor een winter-opknap-beurt, ben ik benieuwd waar ik moet gaan zoeken. Iemand tips?

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » vr 31 aug, 2012 09:09

hallo Rens,

Is het alleen je voor band?
Waarschijnlijk is de voorwiel dan tegen een stoepje gekomen...ik zou de wielen in iedergeval laten uitlijnen (alle 4) en een nieuwe band laten zettten,kan natuurlijk ook aan je breker liggen...suc 6

Groetejs Ronald van der Meer
Ronald heeft een 2cv6 1982

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 31 aug, 2012 09:27

het is heel goed mogelijk dat je draagarm krom is! zet je eend eens op de voorgeschreven hoogte op bokken (zie vraagbaak o.i.d.) en kijk dan goed naar de stand van je voorwielen.

of je geeft teveel gas in een bocht naar rechts, waardoor je rechtervoorwiel gaat spinnen, met deze slijtage als gevolg...

greetzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 31 aug, 2012 14:01

De rechter voorbanden slijten altijd het hardst. Dat komt door de vele rotondes die gereden worden. De auto hangt dan naar rechts. Het hoeft dus niet perse aan een verkeerde uitlijning of iets dergelijks te liggen. Maar het kan geen kwaad om de wielophanging eens te laten controleren
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » vr 31 aug, 2012 15:28

En omdat de bocht naar rechts korter is dan naar links krijg je in een rechterbocht meer gewing aan je rechter bandje.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » vr 31 aug, 2012 21:26

Hmmm, dat van die bochten en rotondes had ik nog niet bedacht. Uitlijnen is zoiezo een goeie idd, is dat op een of andere manier zelf te doen?

Op bokken ga ik ook proberen!

Dankjewel!

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 1 sep, 2012 09:48

Gewoon meten met een rolmaat dit moet je ff met 2 man doen. ter hoogte van het hard van de velg voorkant achterkant deze maat mag aan de voorkant max 3mm meer zijn uitspoor. wel zorgen dat je wielen recht staan en op een vlakke vloer. als je er voor staat kan je meestal wel zien welk wiel er scheef bij staat deze kan je veranderen door de bus te verdraaien die op je spoorstang zit. wel eerst die 2 boutjes los maken. kan je de afwijking niet zien span je een touwtje op het hard van de velg van voor naar het achter wiel. naar het verdraaien zal je zien dat je stuur ook weer recht staat in de rechtuit stand..
Het hoeft echter niet altijd aan de spoorring te liggen een versleten wiellager of los gelopen kroonmoer versleten stuurkogels kan ook een oorzaak zijn.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 2 sep, 2012 17:12

sneuper2000 schreef:hallo Rens,

Is het alleen je voor band?
Waarschijnlijk is de voorwiel dan tegen een stoepje gekomen...ik zou de wielen in iedergeval laten uitlijnen (alle 4)
Ben je niet in de war met balanceren? uitlijnen gaat alleen op de voorbanden!
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 4 sep, 2012 09:02

DucKKnutsel schreef:Gewoon meten met een rolmaat dit moet je ff met 2 man doen. ter hoogte van het hard van de velg voorkant achterkant deze maat mag aan de voorkant max 3mm meer zijn uitspoor. wel zorgen dat je wielen recht staan en op een vlakke vloer. als je er voor staat kan je meestal wel zien welk wiel er scheef bij staat deze kan je veranderen door de bus te verdraaien die op je spoorstang zit. wel eerst die 2 boutjes los maken. kan je de afwijking niet zien span je een touwtje op het hard van de velg van voor naar het achter wiel. naar het verdraaien zal je zien dat je stuur ook weer recht staat in de rechtuit stand..
Het hoeft echter niet altijd aan de spoorring te liggen een versleten wiellager of los gelopen kroonmoer versleten stuurkogels kan ook een oorzaak zijn.
Ik kan het niet helemaal volgen wat je schrijft, ...?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 4 sep, 2012 13:20

die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 4 sep, 2012 16:02

hetwrak schreef:En omdat de bocht naar rechts korter is dan naar links krijg je in een rechterbocht meer gewing aan je rechter bandje.
lijkt mij niet juist. bovendien hangt de auto dan naar links en wordt juist het linkerwiel meer belast. en dan zou dus iedere eend, sterker nog iedere auto hier last van moeten hebben.

ik zeg rechter draagarm iets krom of uitlijnen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 10 sep, 2012 21:14

ik heb het zelfde verschijnsel ook een keer gehad
bleek de hele vooras krom te zijn
er was zelfs al een asbout door het chassis gelubbert :shock:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Plaats reactie