V-snaar?
V-snaar?
Hoi, ik heb een 2cv6 uit 1986, ze heeft nu sinds enige tijd wat problemen met starten en bijladen. Ik heb er een nieuwe accu ingezet (de oude was ook echt al heel oud) ik heb de koolborsteltjes vervangen (ook duidelijk nodig) maar nu laadt ze nog steeds niet goed bij, sterker nog, als ik op de snelweg rijd gaat het metertje zelfs hard naar leeg toe. Ik heb gehoord dat dit aan de v-snaar kan liggen. Er zit inderdaad ook wel wat speling in de v-snaar, maar ik weet niet hoeveel speling erin mag zitten, kan iemand mij dat vertellen? En ook zou ik graag willen weten hoe ik het op moet lossen als de v-snaar inderdaad het probleem is...
Alvast bedankt
Alvast bedankt
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 292
- Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
- Locatie: Amsterdam
Ik had laatst m'n v-snaar er wel omzitten met de juiste speling (even met een schroevendraaier door de ventilatorbescherming heengevoeld), maar hij draaide niet omdat ie helemaal rot was. Het is me een raadsel hoe het kwam maar hij zat ook nog eens binnenstebuiten gedraaid
Ennieweej, voor 8,50 een nieuwe gekocht. Ze zijn ook makkelijk te vervangen.
Ennieweej, voor 8,50 een nieuwe gekocht. Ze zijn ook makkelijk te vervangen.
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.
Vanmorgen zag ik dat de v-snaar van mijn eend (heb onlangs na jaren afwezigheid weer een eendje gekocht) begint te scheuren. Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze het beste vervang?Tim Rozendaal schreef:Ik had laatst m'n v-snaar er wel omzitten met de juiste speling (even met een schroevendraaier door de ventilatorbescherming heengevoeld), maar hij draaide niet omdat ie helemaal rot was. Het is me een raadsel hoe het kwam maar hij zat ook nog eens binnenstebuiten gedraaid
Ennieweej, voor 8,50 een nieuwe gekocht. Ze zijn ook makkelijk te vervangen.
Alvast bedankt!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als hij bijlaadt dan moet de accuspanning ongeveer 13,5 volt zijn of iets meer/minder. Maar voordat je gaat meten schroef even het kapje dat over het einde van de V snaar loopt eraf en kijk als de motor stationair draait of de V snaar de dynamo ook daarwerkelijk aandrijft. Zo ja meet de spanning. Als die zo'n 13,5 V aangeeft is er niets aan de hand, maar dat zal wel niet zo zijn.
Als de dynamo gewoon draait is of de dynamo of de spanningsregelaar kapot. Maak een spanningskabel van dynamo los en meet de spanning bij een draaiende motor op de dynamo.
Als die een spanning van meer dan 12 V afgeeft doet de dynamo het gewoon en moet de spanningregelaar vervangen worden. Als er geen of nauwelijks spanning uit de dynamo komt zijn of de (nieuwe) koolborstel niet goed of is de dynamo defect.
Stel zonodig gelijk de V snaar en sluit de losgemaakte dynamokabel weer aan en vergeet na afloop niet het kapje er weer op te schroeven.
P.S. Alle metingen doe je met de multimeter op gelijkspanningsbereik.
Als de dynamo gewoon draait is of de dynamo of de spanningsregelaar kapot. Maak een spanningskabel van dynamo los en meet de spanning bij een draaiende motor op de dynamo.
Als die een spanning van meer dan 12 V afgeeft doet de dynamo het gewoon en moet de spanningregelaar vervangen worden. Als er geen of nauwelijks spanning uit de dynamo komt zijn of de (nieuwe) koolborstel niet goed of is de dynamo defect.
Stel zonodig gelijk de V snaar en sluit de losgemaakte dynamokabel weer aan en vergeet na afloop niet het kapje er weer op te schroeven.
P.S. Alle metingen doe je met de multimeter op gelijkspanningsbereik.
Als je om wat voor reden dan ook de ventilator eraf hebt, is het makkelijk. Je zet de dynamo in de laagste stand, hangt de riem om de dynamopully, je leidt de riem in het ventilatorhuis, hangt de ventilator in de afhangende lus van de riem, zet de ventilator op zijn plaats (en vast) en spant daarna de riem door de ventilator hoger vast te zetten.Als je de ventilator laat zitten, kun je de riem met je vingers achter de ventilatorbladen wringen, en daarna omhoog werken richting dynamo. Dat gaat nèt, maar je krijgt er geheid zere vingers van.Hyja schreef: Vanmorgen zag ik dat de v-snaar van mijn eend (heb onlangs na jaren afwezigheid weer een eendje gekocht) begint te scheuren. Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze het beste vervang?
Alvast bedankt!
Peter bedankt. Zo te horen klinkt het do-able. Bedoel je trouwens niet dat je de riem spant door de dynamo (ipv ventilator) hoger vast te zetten? Heeft iemand trouwens zo paraat wat voor een maat sleutel je nodig hebt om de ventilator los te krijgen?achtpeter schreef:Als je om wat voor reden dan ook de ventilator eraf hebt, is het makkelijk. Je zet de dynamo in de laagste stand, hangt de riem om de dynamopully, je leidt de riem in het ventilatorhuis, hangt de ventilator in de afhangende lus van de riem, zet de ventilator op zijn plaats (en vast) en spant daarna de riem door de ventilator hoger vast te zetten.Als je de ventilator laat zitten, kun je de riem met je vingers achter de ventilatorbladen wringen, en daarna omhoog werken richting dynamo. Dat gaat nèt, maar je krijgt er geheid zere vingers van.Hyja schreef: Vanmorgen zag ik dat de v-snaar van mijn eend (heb onlangs na jaren afwezigheid weer een eendje gekocht) begint te scheuren. Natuurlijk gelijk een nieuwe besteld. Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze het beste vervang?
Alvast bedankt!
Zaterdag droog weer dus dan ga ik even aan de slag.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
- Locatie: Overpelt, België
Voor de ventilator heb je een dopsleutel/pijpsleutel van 14 nodig.
Als deze nog nooit los geweest is kan deze goed vast zitten. Ik vind het makkelijkst om de bout los te draaien maar deze er nog niet uit te halen. en dan met een hamer een goede slag op de dop/pijpsleutel geven.
Indien de ventilator dan nog niet los is, deze een kwart slag draaien en herhalen totdat deze los is.
Bij het monteren van de ventilator niet vergeten een beetje olie op de bout te smeren, vb van de pijlstok.
Je kan de V-snaar inderdaad afstellen dmv de hoogte van de Altornator (dynamo) aan te passen. deze zit links aan een steun waar deze omhoog en omlaag kan bewegen. Wel moet je dan rechts de bout bij het spruitstuk iets losdraaien
Als deze nog nooit los geweest is kan deze goed vast zitten. Ik vind het makkelijkst om de bout los te draaien maar deze er nog niet uit te halen. en dan met een hamer een goede slag op de dop/pijpsleutel geven.
Indien de ventilator dan nog niet los is, deze een kwart slag draaien en herhalen totdat deze los is.
Bij het monteren van de ventilator niet vergeten een beetje olie op de bout te smeren, vb van de pijlstok.
Je kan de V-snaar inderdaad afstellen dmv de hoogte van de Altornator (dynamo) aan te passen. deze zit links aan een steun waar deze omhoog en omlaag kan bewegen. Wel moet je dan rechts de bout bij het spruitstuk iets losdraaien
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 302
- Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
- Locatie: Horssen (bij Druten)
- Contacteer:
Wel aan de zijkant van de sleutel en niet op de kop.TimVS schreef:en dan met een hamer een goede slag op de dop/pijpsleutel geven.
Indien de ventilator dan nog niet los is, deze een kwart slag draaien en herhalen totdat deze los is.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)