Ik heb al een tijdje een probleem met de ruitenwissermotor, 2-polig.
Als ik de ruitenwissers aanzet gebeurt er niets. Pas na vele minuten begint er beweging in te komen, eerst zéér traag maar opeens doet ie 't. Het duurt steeds langer voordat ze het doen na aanzetten en nu ong. 10 minuten. Gedurende deze tijd wordt de motor warm.
Wat vooral erg vervelend is dat gedurende de tijd dat de ruitenwissers het nog niet doen de laadstroommeter op nul blijft staan. Zodra de ruitenwissers het echt doen wordt er goed bijgeladen.
Ik heb al een roodkoperen dingetje waar een koolborsteltje (denk dat het zo heet) schoon gemaakt maar dat heeft niet geholpen.
Wie weet wat dit is, lullig als ie straks hierop wordt afgekeurd.
ruitenwissermotor
Er zit hard en taai geworden vet in het tandwielhuisje(aan de achterkant van de motor).
Als je het wil fixen moet je het complete ruitenwissermechaniek demonteren, vervolgens de motor er af halen, daarvan het achterdeksel loshalen en het mechaniek goed schoonmaken en weer opnieuw invetten.
Als je het wil fixen moet je het complete ruitenwissermechaniek demonteren, vervolgens de motor er af halen, daarvan het achterdeksel loshalen en het mechaniek goed schoonmaken en weer opnieuw invetten.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Toen ik het frontje (dat met de gaatjes) aan de voorkant eraf haalde lag er onderin inderdaad hard vet. Bij draaien klinkt er een rauw beetje schurend geluid dus ik kan me er wel wat bij voorstellen wat je zegt.
Ik ga het motortje dus maar uit elkaar halen. Ik neem even niet aan dat er speciaal vet in hoeft.
Bedankt en ik zal dus nog even laten weten hoe het is afgelopen.
Ik ga het motortje dus maar uit elkaar halen. Ik neem even niet aan dat er speciaal vet in hoeft.
Bedankt en ik zal dus nog even laten weten hoe het is afgelopen.
Nou Engbokho, er lag inderdaad hard vet tegen het tandwieltje aan. Ik heb de zaak schoongemaakt en nieuwe wisserasjes gemonteerd.
De hele zaak weer opgebouwd (wissers doen het weer) maar heb nu een probleem.
De rechter wisser maakt nu een veel te grote slag. Zowel rechts als links gaat de wisser ruim over het ruitrubber. De hele zaak weer uitgebouwd en gekeken maar ik kan niet bedenken wat ik nu verkeerd heb gedaan. Kan het zijn dat de centrale as die uit de motor komt verkeerd staat ? Op zich lijkt me dat niet want daarmee verander je toch niet de lengte van de slag?
De rechter en linker wisser zijn toch ook hetzelfde?
De linker wisser heeft geen probleem.
De hele zaak weer opgebouwd (wissers doen het weer) maar heb nu een probleem.
De rechter wisser maakt nu een veel te grote slag. Zowel rechts als links gaat de wisser ruim over het ruitrubber. De hele zaak weer uitgebouwd en gekeken maar ik kan niet bedenken wat ik nu verkeerd heb gedaan. Kan het zijn dat de centrale as die uit de motor komt verkeerd staat ? Op zich lijkt me dat niet want daarmee verander je toch niet de lengte van de slag?
De rechter en linker wisser zijn toch ook hetzelfde?
De linker wisser heeft geen probleem.