olielekkage: maar waar?

Plaats reactie
hero
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 31 mar, 2004 20:47

olielekkage: maar waar?

Bericht door hero » vr 12 aug, 2011 10:55

Mijn Dyane heeft een olielekkage. Afgelopen week de motor schoongespoten waar ik eenvoudig bij kon. Na een weekje rijden, de plek van de lekkage niet gevonden. Vandaag verder gezocht. En olie gevonden in de buurt van de contactpuntjes (waar nu een 123 ignition zit). Maar alleen aan de rechterkant van het blok (als je er voor staat). Zelf dacht ik aan de oliedruksensor. Maar daar is het blok nog wel schoon. Heeft iemand een idee van een oorzaak van olielekkage aan de rechterkant van het blok, bij de contactpuntjes?

De olievulpijp heb ik recent ook al vervangen.

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » vr 12 aug, 2011 13:23

Tsja, in eerste instantie denk ik dan aan versleten brilrubbertjes of misschien een klein scheurtje in de olieleiding dien vanuit het blok naar de rechter cilinderkop loopt. Zo'n klein scheurtje is vaak in staat om voor flink wat "vettigheid" te zorgen.
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 12 aug, 2011 16:46

of een ondicht ringetje bij de kop moeren. Olie kan dan via de stangen van de kopbouten richting motor lopen. Zit de olieleiding naar koppen goed vast boven en onder? Ze roesten ook wel eens door.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 19 aug, 2012 21:16

Ik heb bij mijn acadiane al geruime tijd van een lichte olielekkage, de linker chassisbalk onder de cilinderkop, als je er voor staat rechts dus, word nat van de olie. Maar het lekt maar heel weinig, want onder de auto ligt nooit olie. Ook word het achterste stukje van de koeltunnelbeplating nat, ik heb de kleppendekselpakking al vervangen, maar dat hielp niet.
ALS het de olieleiding zou zijn, (wat me erg onwaarschijnlijk lijkt omdat ik dit blokje 2 jaar geleden nog uit elkaar heb gehad en er toen een prima leidinnkje op heb gezet), zou ik toch olie moeten ruiken als ik de kachel aan zet?
Ik lig hier niet wakker van, maar ben toch wel een beetje nieuwschierig en het moet zeker eens een keertje gerepareerd worden........
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 19 aug, 2012 21:31

Vermoedens: oliedrukzender of brilrubber

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 20 aug, 2012 21:13

Vandaag eens gevoeld onder de cilinders; onder bij de brilrubbers is het gewoon wat vettig, maar bij de oliedrukzender en daarboven (!) is het wel wat natter :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » di 21 aug, 2012 00:36

Heb je wel onderdruk?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 21 aug, 2012 07:38

ik ben in een ritje van 2km alle motor olie verloren via een kapotte druksensor. Als die van jouw een beetje lekt sproeit de olie misschien daar omhoog? Gauw vervangen.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 21 aug, 2012 10:13

Vervangen van de oliedrukzender lijkt me de moeite waard. Een serieus lekkend brilrubber zou je snel herkend hebben; eronder zou het carter er glimmend schoongespoeld uitzien...

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 26 aug, 2012 19:30

Ik heb de oliedrukzender vervangen, maar het lijkt nu wel of er nog meer olie op de chassisbalk ligt dan eerst :roll: :roll: :cry: .
Binnenkort maar eens het spatscherm verwijderen en dan eens beter kijken waar het weg komt........
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » wo 19 sep, 2012 01:46

Hoe zou zijn afgelopen?
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 28 sep, 2012 08:13

Gister maar weer eens met "operatie olielekkage" bezig geweest, scherm links er af en de voorkant ook, de motor laten draaien, maar zag wederom niks verdachts, heb de oliedrukzender (de 2e al) maar iets strakker gedraaid en de koperringetje's bij de aansluiting op de cilinderkop maar vervangen.
Wel viel het me op dat de motor rond de brandstofpomp ook aardig vet was en toen kreeg ik een eureka moment :idea: en ja hoor; er hing een drup olie aan het slangetje tussen de vulpijp en het carter :evil: :shock:
Dus daar heb ik een slangklem omheen geprutst, en ik heb goede hoop dat daarmee het probleem is opgelost :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 1 okt, 2012 18:48

Had al wat hier in de buurt gereden en dat leek goed, maar gister een goede testrit; ben naar Amesterdam geweest en er ligt geen drup olie meer onder m'n aca, ik ben tevreden :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » vr 9 nov, 2012 01:32

Aha, dus zo is het afgelopen ! Fijn dat het opgelost is. Ik heb ook al jaren een super vet blok. Van oliedrukzender tot brilrubber en vulpijp kan ik nu meenemen bij het opsporen. Dank.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » za 10 nov, 2012 11:58

Zijn super tips voor mijn Dyane blok.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie