Draagarm lager stuk??
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Draagarm lager stuk??
Mijn Eend heeft last van behoorlijke slijtage van het rechter achterwiel, en dan met name de rechterkant van dat wiel.
Er is geen speling voelbaar op de draagarm .
Heeft een schokbreker daar misschien invloed op??
(die voelen behoorlijk stug...)
Hoeveel werk is het om het lager te vervangen??
Advies van de garage om te laten uitlijnen bij gespecialiseerde zaak bracht daar als advies dat het niets zou helpen omdat men alleen voor kan verstellen...
Draagarm lagers worden zeer zelden vervangen heb ik me laten vertellen.
Wat doe ik hiermee, gewoon vaker een wiel wisselen??
Of het probleem " bij de horens " vatten??
Gr, Luc
Er is geen speling voelbaar op de draagarm .
Heeft een schokbreker daar misschien invloed op??
(die voelen behoorlijk stug...)
Hoeveel werk is het om het lager te vervangen??
Advies van de garage om te laten uitlijnen bij gespecialiseerde zaak bracht daar als advies dat het niets zou helpen omdat men alleen voor kan verstellen...
Draagarm lagers worden zeer zelden vervangen heb ik me laten vertellen.
Wat doe ik hiermee, gewoon vaker een wiel wisselen??
Of het probleem " bij de horens " vatten??
Gr, Luc
Duck your life
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
....misschien een kromme draagarm? Als lager geen speling heeft, zowel wiellager als het draagarmlager zou ik het daarin zoeken.
Even een nieuwe draagarm erop en dan zou het probleem opgelost moeten zijn tenzij er door een aanrijding in het verleden de draagarmbuis is verzet. Dat laatste lijkt me stug maar kan eveneens een mogelijkheid zijn.
Even een nieuwe draagarm erop en dan zou het probleem opgelost moeten zijn tenzij er door een aanrijding in het verleden de draagarmbuis is verzet. Dat laatste lijkt me stug maar kan eveneens een mogelijkheid zijn.
Citroén rolls better than a Rolls!
En die is makkelijk te vervangen, Alleen de remleiding is wat gepiel. Mijn broer had een keer onderweg in spanje een defect wielarm lager. We hadden alleen heel soms iets gekraak gehoord verder niets bijzonders. In spanje was opeens het gekraak luider en stond een achterwiel scheef. Bij demontage bleek dat er vocht en zand in het lager was gekomen en de rollen bijna volledig waren versleten. Er kwamen alleen nog wat roestige stukjes uit....
diverse Citroens, wat anders.
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Ah David,
Het lager lijkt geen speling te hebben....
Gevoeld met het wiel van de grond .
Dat de draagarm krom zou zijn, lijkt me stug, ik heb er geen vreemde dingen mee gehad danwel gedaan.
Hoe snel kan dat gebeuren??
Maar in Ederveen waren er "gasten" die een nieuw lager kochten en een lager lieten ziendat aangevreten was, zonder voelbare speling, dus dat roept ook vraagtekens op.
Eigenlijk moet dus gewoon de draag arm eraf lijkt dus de logische conclusie, dan is dus of de arm krom, of het lager slecht..??
Dat gaat dan toch even later gebeuren, want m'n rug is nog steeds bar slecht ( sinds " limburg " nog steeds...)
Sorry voor de late reactie, dank voor de reacties,
de vrije tijd werd even gevuld met een zieke en inmiddels gelukkig beterende vader...
GR, Luc
Het lager lijkt geen speling te hebben....
Gevoeld met het wiel van de grond .
Dat de draagarm krom zou zijn, lijkt me stug, ik heb er geen vreemde dingen mee gehad danwel gedaan.
Hoe snel kan dat gebeuren??
Maar in Ederveen waren er "gasten" die een nieuw lager kochten en een lager lieten ziendat aangevreten was, zonder voelbare speling, dus dat roept ook vraagtekens op.
Eigenlijk moet dus gewoon de draag arm eraf lijkt dus de logische conclusie, dan is dus of de arm krom, of het lager slecht..??
Dat gaat dan toch even later gebeuren, want m'n rug is nog steeds bar slecht ( sinds " limburg " nog steeds...)
Sorry voor de late reactie, dank voor de reacties,
de vrije tijd werd even gevuld met een zieke en inmiddels gelukkig beterende vader...
GR, Luc
Duck your life
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Ehh, ik ga nog naar Spanje....AZL57 schreef:En die is makkelijk te vervangen, Alleen de remleiding is wat gepiel. Mijn broer had een keer onderweg in spanje een defect wielarm lager. We hadden alleen heel soms iets gekraak gehoord verder niets bijzonders. In spanje was opeens het gekraak luider en stond een achterwiel scheef. Bij demontage bleek dat er vocht en zand in het lager was gekomen en de rollen bijna volledig waren versleten. Er kwamen alleen nog wat roestige stukjes uit....
Maar het is dus te doen, ik zal eerdaags de nippel vast wat inspuiten om los te krijgen, begrijp ik.
Gr, Luc
Duck your life
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
het achterste draagarmlager van mijn vorige eend was versleten. Als ik aan de draagarm schudde dan zat er niets geen speling op. Pas als ik de draagarm draaide om de traversiebuis voelde ik dat het helemaal niet soepel liep; soms wel iets speling en soms helemaal niets.. Bij demontage bleek er in de lagerschalen deukjes te zitten. Eigenlijk ook wel logisch; de draagarmen staan altijd in vrijwel dezelfde positie en de rollen staan altijd op dezelfde plek. Daar gaat het slijten.
Wel lastig testen met de schokdempers en veerpotten er nog op.
Gr Rob
Wel lastig testen met de schokdempers en veerpotten er nog op.
Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op zo 23 sep, 2012 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
- Locatie: het Westen
Als je achterband scheef slijt, is er toch iets mis met de sporing daar. Ik zou de schokbreker verwijderen en de stang van de veerpot. Nu beweegt de draagarm vrij en kan je kijken of hij goed om de traversebuis draait.
Verder lees ik over twee typen lagers: achterwiellager (dop 44 enz0) en draagarmlager. De wielstand kan alleen door het draagarmlager worden beïnvloed.
Verder lees ik over twee typen lagers: achterwiellager (dop 44 enz0) en draagarmlager. De wielstand kan alleen door het draagarmlager worden beïnvloed.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Het zal inderdaad geen wiellager zijn, dat had dan vast naar voren gekomen bij de test op de "krik".landloper schreef:Als je achterband scheef slijt, is er toch iets mis met de sporing daar. Ik zou de schokbreker verwijderen en de stang van de veerpot. Nu beweegt de draagarm vrij en kan je kijken of hij goed om de traversebuis draait.
Verder lees ik over twee typen lagers: achterwiellager (dop 44 enz0) en draagarmlager. De wielstand kan alleen door het draagarmlager worden beïnvloed.
Leuk trouwens wat ik bij je onderschrift lees, ook bij mij zal er vast nog eens een Volvo komen, maar de GS staat er al !
Gr, Luc
Duck your life