Accu

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 5 dec, 2009 14:50

Kijk mooie gegevens Gerard. En stationair toerental is 850?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 5 dec, 2009 20:51

en hoe zit dat met de visa dynamo's (met ingebouwde spanningsregelaar)?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 5 dec, 2009 21:20

De ingebouwde spanningsregelaar is alleen een mechanische wijziging, het elektrische schema blijft gelijk, of de regelaar nou in de dynamo zit of er buiten zoals bij de eend. Het grote verschil met de Visa is dat deze (uit mijn hoofd) 35Ampere levert

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 6 dec, 2009 00:53

Een ander verschil is dat de 2cv een gelijkstroomdynamo heeft en de Visa een wisselstroomdynamo. Volgens mij tenminste.

Wat ik zeker weet is dat de laadstroom van een 2cv Dynamo erg afhankelijk is van het toerental, terwijl een Visa dynamo ook bij lage toeren bijna zijn maximale laadstroom kan leveren. Voor filerijden ed zou de Dynamo van een Visa dus in theorie beter zijn. Ook levert een wisselstroom dynamo in de regel meer laadstroom.

Kijk anders hier eens:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/mod ... nator.html
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 6 dec, 2009 10:09

Het zijn beide wisselstroom dynamo's, behalve de eerste versie met de dynamo achter de ventilator. Enige verschil met de 2cv en visa is de ingebouwde spanningsregelaar bij de visa variant. En ja de Visa is iets beter omdat deze tenslotte ook meer stroom moet opwekken voor gebruik in de Visa.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 7 dec, 2009 07:39

Hier ook nog de gegevens van de Visa 2 cil.alternators.
20A bij 900t/min
28A bij 1500 t/min
38A bij 4000 t/min
Citroën was na de eerste auto met standaard schijfremmen (DS) ook de eerste met wisselstroomdynamo's in 1968

Guro

Bericht door Guro » za 6 okt, 2012 14:23

Vorige week achterruitverwarming aangesloten, vandaag moderne radio ingebouwd. Gevolg: ruitenwissers vegen aanmerkelijk langzamer. Nog wel veilig, maar langzamer dan gebruikelijk. Is dat gewoon een kwestie van tzt een iets zwaardere accu plaatsen?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 6 okt, 2012 20:14

Je stelt de vraag alleen als er een probleem is! Als de accu gewoon bijlaadt en de accu is goed dan heb je geen probleem dus dan stel je de vraag niet.

Elke garage heeft een accutester. Die doet wat hocus-pocus met de accu en als de accu niet meer goed is komt er op het scherm het bericht dat de accu vervangen moet worden. Tja, dat kan je maar beter doen. De garages lopen binnen met serviceauto's die opgeroepen worden als in de winter de auto's niet meer starten. Dat voorkom je door een gammele accu tijdig te vervangen.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 6 okt, 2012 23:02

achterruit verwarming, nieuwe(re) radio tegelijk aan met ruitenwissers (en lampen) kan best wel zijn dat je dan wat verschil merkt. Immers, als je meer dan zeg 30 ampere gaat vragen, wat de dynamo niet kan leveren, dan is je accu na een tijd wel aan de beurt.....

rekensom....uitgaande van volle 50 ah accu...

accu vol, bijladen van dynamo, met geluk, 30 ah.

als je dan 50 ah gebruikt, kom je per uur rijden 20 ah te kort. Blijf je doorrijden met alle verbruikers aan, dan gaat het ergens een keer mis. Gelukkig rij je zelden uren achter een met echt alles aan, dus krijg je problemen niet snel. Maar, het wordt weer kouder, dus krijgt de accu weer meer voor zijn kiezen met het vasthouden van sap (spanning)

Start je dan, is het nat, in de ochtend, en zet je de radio aan, de achterruit verwarming, het licht, want donker, en de ruitenwissers, want regen, tja......
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 6 okt, 2012 23:22

Is dat gewoon een kwestie van tzt een iets zwaardere accu plaatsen?
Als de dynamo niet sterker wordt heeft het plaatsen van een grotere accu geen enkel nut.
Het is de dynamo die de stroom levert. De accu slaat het toevallig even op.

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » zo 7 okt, 2012 00:34

http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/rea ... windmolens
Hier staat welke verschillende en wat ze doen en waarvoor

Guro

Bericht door Guro » zo 7 okt, 2012 10:25

Kulio schreef:Je stelt de vraag alleen als er een probleem is! Als de accu gewoon bijlaadt en de accu is goed dan heb je geen probleem dus dan stel je de vraag niet.
Ik maak toch zelf wel uit wat ik hier doe? Als hieruit blijkt dat de accu aan vervanging toe is heb ik er wat aan gehad.

Guro

Bericht door Guro » zo 7 okt, 2012 10:28

Bedankt spookeend, Thijs en Blanc, daar kan ik wat mee.

badmuts
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 31 mei, 2009 09:57
Locatie: Eexterveenschekanaal
Contacteer:

Bericht door badmuts » za 22 dec, 2012 05:10

Kulio schreef:Je stelt de vraag alleen als er een probleem is! Als de accu gewoon bijlaadt en de accu is goed dan heb je geen probleem dus dan stel je de vraag niet.
Wat een onzin, je mag best ook iets vragen als je gewoon wilt snappen hoe het zit, als je iets wilt leren. Waarom zou daar beslist een probleem aan vooraf moeten gaan?

Plaats reactie