Vreemd probleem koplamp en ruitenwisser
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
Vreemd probleem koplamp en ruitenwisser
Gisteravond kwam ik erachter dat 1 koplamp minder fel is. Ik dacht in eerste instantie dat het aan het gloeilampje zou liggen. Ik heb nml. net 2 nieuwe gele bolletjes geplaatst.
Vanmorgen had ik echter een vreemd probleem:
-tijdens het rijden zette ik de ruitenwissers en ze bleven aan, zelfs toen ik de schakelaar uit zette. Toen de motor weer stationair liep gingen de ruitenwissers uit. Gaf ik weer gas, gingen de ruitenwissers weer aan. Even later werkte het weer zoals het hoort.
-vervolgens viel me op dat mijn ene koplamp nu weer op volle sterkte brandt.
Ter info: het betreft een Dyane uit '72 met net een nieuwe bobine en nieuwe spanningsregelaar.
Wie kan mij helpen? Bedradingsprobleem? Massprobleem? Licht- of ruitenwisserschakelaar?
Vanmorgen had ik echter een vreemd probleem:
-tijdens het rijden zette ik de ruitenwissers en ze bleven aan, zelfs toen ik de schakelaar uit zette. Toen de motor weer stationair liep gingen de ruitenwissers uit. Gaf ik weer gas, gingen de ruitenwissers weer aan. Even later werkte het weer zoals het hoort.
-vervolgens viel me op dat mijn ene koplamp nu weer op volle sterkte brandt.
Ter info: het betreft een Dyane uit '72 met net een nieuwe bobine en nieuwe spanningsregelaar.
Wie kan mij helpen? Bedradingsprobleem? Massprobleem? Licht- of ruitenwisserschakelaar?
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Het lijkt erop dat er fout in de aansluitingen ergens zit.
Loop de hele kabelboom eens na....
Heb je de auto al lang?
Is er veel "geknoeid" aan de kabelboom, veel aftakkinkjes oid?
Het kunnen twee verschillende dingen zijn, maar het zou ook aan een aansluiting kunnen liggen, dat is wat lastig te beoordelen vanaf hier....
Succes iig
Loop de hele kabelboom eens na....
Heb je de auto al lang?
Is er veel "geknoeid" aan de kabelboom, veel aftakkinkjes oid?
Het kunnen twee verschillende dingen zijn, maar het zou ook aan een aansluiting kunnen liggen, dat is wat lastig te beoordelen vanaf hier....
Succes iig
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
Ha David,
Nee, heb de Dyane pas sinds kort. Ik was al bang voor iets in de bedrading, te meer omdat ik daar dus geen verstand van heb...en omdat de vorige eigenaar me al voor meer verrassingen heeft doen staan...heeft aardig wat prutswerk afgeleverd (wat ondertussen allemaal hersteld is).
Maar zal eens met een logische blik de draden volgen en kijken of ik op iets geks stuit.
Nee, heb de Dyane pas sinds kort. Ik was al bang voor iets in de bedrading, te meer omdat ik daar dus geen verstand van heb...en omdat de vorige eigenaar me al voor meer verrassingen heeft doen staan...heeft aardig wat prutswerk afgeleverd (wat ondertussen allemaal hersteld is).
Maar zal eens met een logische blik de draden volgen en kijken of ik op iets geks stuit.
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Je hebt waarschijnlijk het oude type ruitenwissermotor. Trek de draad met de permanente plus er van af en je kan de motor op elk gewenst moment stilzetten. De automatische afslag werkt nml niet goed meer.
Wat betreft de koplamp, ga alle stekkertjes van de verlichting na (links en rechts bij de spatborden) en maak de stekkertjes schoon en smeer ze spaarzaam in met vaseline voordat je ze weer vastzet.
Wat betreft de koplamp, ga alle stekkertjes van de verlichting na (links en rechts bij de spatborden) en maak de stekkertjes schoon en smeer ze spaarzaam in met vaseline voordat je ze weer vastzet.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- hertog jan
- Gebruiker
- Berichten: 63
- Lid geworden op: ma 3 okt, 2011 22:30
- Locatie: zeewolde
Hallo, ik heb een dyane van ´73 en heb al jaren hetzelfde probleem met de ruitenwisser motor. Die constante plus op je ruitenwissermotor kun je zo bij om hem los te trekken. Het is in het begin even wennen want zodra je nu je rws uitzet stoppen je wissers direct. Maar dat went heel gauw en ik vind het ook wel grappig want je kan je wissers nuin elke gewensde ruststand zetten.
dyane 1969 (verzonken koets), ami8 break 1975, dyane 1973 (verkocht), dyane 1975, 2cv 1978 (verkocht), 2cv 1986, acadiana pickup 1986 (verkocht)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als iets electrisch het minder doet dan normaal (dwz minder en niet helemaal niet meer) dan is het nagenoeg zeker een massaprobleem. Dat kan je diagnostiseren door de spanning te meten over het ding dat niet meer goed funcioneert, in dit geval de ruitenwisser.
Meet je minder dan 12 V over de ruitenwissermotor (bij een moderne auto) of minder dan 6 V bij een oude auto, dan is er een massaprobleem. Volg de bedrading naar de massa, maak de aansluiting goed schoon er wordt daarna weer gelukkig.
Meet je minder dan 12 V over de ruitenwissermotor (bij een moderne auto) of minder dan 6 V bij een oude auto, dan is er een massaprobleem. Volg de bedrading naar de massa, maak de aansluiting goed schoon er wordt daarna weer gelukkig.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw
Zo, vandaag even wat tijd aan de Dyane kunnen besteden. Naast een lekker handwarm soppie heb ik de constante plus van de ruitenwissermotor eraf gehaald. Klusje van anderhalve seconde en nu kan ik tenminste zelf bepalen wanneer ie moet stoppen met wissen
Verder de rechterkoplamp hersteld. Contacjes schoongemaakt en ingespoten en de boel werkt nu weer goed. Heb een flinke rit gemaakt met lampen aan en het is niet meer voorgekomen dat de lamp zwakker ging branden.
Volgende klusjes die op korte termijn op stapel staan:
-Op zoek naar originele bumpers met stootblokken voorop
-Wieldopjes monteren (VRAAG: moet ik daarvoor de velgen demonteren? Er zit volgens mij geen schroefdraad in de velg, er zit een plastic dopje op)
.
Verder de rechterkoplamp hersteld. Contacjes schoongemaakt en ingespoten en de boel werkt nu weer goed. Heb een flinke rit gemaakt met lampen aan en het is niet meer voorgekomen dat de lamp zwakker ging branden.
Volgende klusjes die op korte termijn op stapel staan:
-Op zoek naar originele bumpers met stootblokken voorop
-Wieldopjes monteren (VRAAG: moet ik daarvoor de velgen demonteren? Er zit volgens mij geen schroefdraad in de velg, er zit een plastic dopje op)
.
In bestelling: Citroën ë-C4 Shine in Elixer Red
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
Ford Puma ST-Line 2022
Citroën C1 Feel Pack 2019
Hymer B654 camper 2001
Yamaha XT1200Z Super Tenere 2013
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 5 jun, 2005 19:01
- Locatie: Delfgauw