Dyane uit 1981

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » wo 25 jul, 2012 12:29

Erg leuk ding!
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 25 jul, 2012 22:31

Leuke foto Edwin.
Thanx :lol:

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 8 aug, 2012 17:50

Weer terug van vakantie.

Mooi weer gehad en de Dyane hield zich goed.
Eigenlijk had ik er nog amper mee gereden.....

De schade is beperkt gebleven tot 1 losgetrilde uitlaatklem aan de kachelpot links en wat vet/olielekkage.

Die lekkage bleek eenvoudig een poreus asrubber te zijn aan de bakzijde.
Voor de APK nog goed genoeg maar als de motor warm wordt dan wordt het vet dun en dus wordt het door de poreuze hoes naar buiten geslingerd.

Gratis ongevraagde tip: Vervang een poreus uitziende maar nog niet gescheurde ashoes ook....

Verder geen trammelant!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 9 sep, 2012 22:43

Wat gaat er mis als je witte stukjes plastic in je luchtfilterhuis vindt?

Wat is er aan de hand als er rook onder je dashboard vandaan komt?

Wat zou er lekken als je benzinedampen ruikt in de auto....?


En dit allemaal vandaag dus......

Morgenavond sleutelen want ik gebruik hem nu dagelijks. :?


De ventilator blijkt aan flarden, de benzinepomp lekt en de clignoteur is opgerookt. Ik heb nooit geweten dat dat zo kan stinken. Het voordeel is wel dat je dan de bezinedampen niet ruikt.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 10 sep, 2012 07:57

Thijs schreef: Het voordeel is wel dat je dan de bezinedampen niet ruikt.
:D
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 10 sep, 2012 22:55

De clignoteur is vervangen. Er bleek een sluiting in een draad aan de achterkant te zitten. Als ik dus rechtsaf aan gaf liep de stroom te hoog op.

De ventilator heb ik ook al vervangen door 1 die ik nog had liggen.

De ontsteking heb ik even gecontroleerd nu ik daar toch bezig was en die bleek toch iets verschoven.
Hoe dat kan ik me een raadsel. Het is elektronische ontsteking.
De benzinepomp laat nog even op zich wachten maar ik laat het front er even af, kun je er net wat beter bij.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 25 okt, 2012 21:03

Omdat mijn dagelijkse auto op LPG rijdt wil ik mijn Dyane ook op LPG hebben. De benzine is niet echt goedkoop en dan pak je toch wat sneller de Clio met LPG G3....

Dus: Gas inbouwen :!:

Eerst de kofferbak maar eens in de RX zetten.

Schoonmaken:

Afbeelding


RX5:

Afbeelding


RX10 en dan de ringtank erin:

Afbeelding

In het midden zitten de aansluitingen en de afvoer van eventuele LPG-afvoerlekkage.

Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 25 okt, 2012 21:13

Vulpunt maken.
Ik heb gekozen voor een plaats in de bumper omdat hij bijna niet te zien is met het dekseltje er op.

Afbeelding

De gasleiding heb ik rechts onder de auto door gelegd omdat hij niet bij de uitlaat in de buurt mag. (Geen foto helaas.)

De verdamper heb ik rechts aan het schutbord bevestigd met een homemade 'beugel' (van een deksel van een c.v.-ketel).

Afbeelding

Twee relais geplaatst. De ene is voor de kleppen van de gastank, gasfilter en verdamper en de andere schakelt het hele spulletje en het pompje (later meer...).
Ik heb de voeding geschakeld over het contactslot maar het leek me niet goed om alle stroom door het contactslot te laten lopen, vandaar het relais.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » do 25 okt, 2012 21:19

Erg knap dat je het allemaal zelf inbouwd!
Ik ben benieuwd hoe dat rijd, op LPG.
Succes met verder bouwen!!
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 25 okt, 2012 21:24

Omdat te voorkomen dat de verdamper invriest is er verwarming nodig.
Bij een watergekoelde auto sluit je gewoon het koelwatercircuit op de verdamper aan.
Dat heeft de Dyane dus niet en daar moet dus een water-circuit voor worden gemaakt.

Zo ziet de kachelpot er eerst nog uit.

Afbeelding

Met een losse kachelpot wat geprobeerd en dit is het resultaat.

Afbeelding

Ik heb een koperen pijp door de kachelpot gestoken en met koelwaterslangen aangesloten op een speciaal koelwaterpompje (Bosch) uit een Audi.
Als het goed bevalt dan pas ik het nog een beetje aan.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 25 okt, 2012 21:26

Erg knap dat je het allemaal zelf inbouwd!


Dank je.

En omdat ik er vrij weinig over kon vinden op internet heb ik besloten een verslag er van te maken.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 25 okt, 2012 21:30

Nadat ik dit had aangesloten leek het niet echt goed warm te worden.
Dus heb ik nog een extra warmtewisselaar in elkaar gefabriekt.

Afbeelding

Het zit nu netter bevestigd, dit was een testje.
Ik heb er nu slangklemmen omheen gezet en dat ingewikkeld met alu-tape om de warmte wat beter te geleiden en vast te houden.

Nog een plaatje van het pompje met slangenboel.

Afbeelding

Die watersporen komen door het vullen, geen lekkage.....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 25 okt, 2012 21:35

Het mengstuk in het aanvoerrubber van de carburateur.
Helaas geen plaatje maar nu ziet het er zo uit:

Afbeelding

Hier de waterslangen op de verdamper aangesloten.
Dat rechtopstaande slangetje moet nog op een expansievaatje aangesloten worden. Daar heb ik nu steeds door gevuld.

Afbeelding

De waterslangen zijn deels van een Marbella, een Audi en deels nieuw.
Hier zie je ook dat het ruitensproeierreservoir (3x woordwaarde) naar de linkerzijde is verhuisd.

Na een rit van 3 kwartier lijkt het water erg warm te worden, misschien te veel van het goede. Maar hij rijdt nu nog op benzine en het gas onttrekt straks warmte aan het water dus even afwachten. Het pompje draait ook als de auto op benzine rijdt aangezien ik bang ben dat het water anders gaat koken in een wisselaar.

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » do 25 okt, 2012 21:45

Poeh, wat een klus..........
Misschien een kleine radiateur voorin plaatsen?
Dat koelt een stuk beter denk ik.
Bij motoren hebben ze vaak kleine radiateurtjes.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3087
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 25 okt, 2012 21:53

Eeeeeh, koelen?? Ik moet juist verwarmen...

Plaats reactie