Motor rammel (kachelpotten) verhelpen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 629
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Motor rammel (kachelpotten) verhelpen?

Bericht door Rens » za 27 okt, 2012 16:34

Ik heb dit weekend het doel om de rammel bij het rijden van mijn Dyane te verhelpen:

Het geval is nu dat de rammel bij een bepaald toerental extreem wordt. Een aantal ervaringsdeskundigen wezen direct naar de kachelpotten.

Nu heb ik het volgende loszittende gevonden:
- Een remkoeler
- Een klein beetje loszittende 'schuif' op de kachelpot

Maar verder niets....

Zit er dan iets los binnen de kachelpot? Het klinkt een beetje 'blikkerig' als het toerental omhoog gaat.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben om morgen te checken.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 27 okt, 2012 21:05

Veertjes op de bediening van de kachelpotten kan al veel gerammel verhelpen.
De veertjes horen tussen het bedieningstangetje (waar het kabeltje aan zit) en het omhooggevouwen flapje met inkeping op de kachelpot.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 27 okt, 2012 21:10

Voel eens aan de kachelpotten zelf of ze los zitten. Je hoort ze niet te kunnen bewegen.

Probeer dat eerst eens en laat even weten of dat het is en anders zoeken we verder.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 629
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 28 okt, 2012 09:17

engbokho schreef:Veertjes op de bediening van de kachelpotten kan al veel gerammel verhelpen.
De veertjes horen tussen het bedieningstangetje (waar het kabeltje aan zit) en het omhooggevouwen flapje met inkeping op de kachelpot.
Dit ga ik eens proberen te verhelpen. Hier rammelt bij een pot behoorlijk wat.

@david de kachelpotten zelf zitten muurvast, dat kan het niet zijn.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 28 okt, 2012 10:16

Dat is mooi, want anders had je die moet repareren.

Dan zijn het waarschijnlijk de klepjes.
Het monteren van de originele veertjes helpt dat inderdaad te voorkomen.
99% van de eenden missen die veertjes evenals de bekleding van schuimrubber die op die klepjes hoort te zitten, die is al lang verteerd.

De veertjes hebben we standaard op voorraad evenals de bekleding voor de klepjes, kost allemaal geen drol, maar het is o zo fijn als het allemaal werkt!!

Greetz David

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 629
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 28 okt, 2012 23:46

David schreef:Dat is mooi, want anders had je die moet repareren.

Dan zijn het waarschijnlijk de klepjes.
Het monteren van de originele veertjes helpt dat inderdaad te voorkomen.
99% van de eenden missen die veertjes evenals de bekleding van schuimrubber die op die klepjes hoort te zitten, die is al lang verteerd.

De veertjes hebben we standaard op voorraad evenals de bekleding voor de klepjes, kost allemaal geen drol, maar het is o zo fijn als het allemaal werkt!!

Greetz David
Ik heb toevallig de goeie veertjes in mijn veertjesbakje kunnen vinden! :) (wie wat bewaart, heeft wat :)). Ook heb ik de rammelende remkoeling aan een kant er uit gesloopt. Helaas blijft de herrie redelijk. Op aanraden van Patrick (hertog-jan) ga ik kijken naar het doorvoer metaal waar de lucht voor de voorruit omhoog komt, dit lijkt los te zitten. Ook vervang ik de kachelslangen voor gevoerde exemplaren, nu is het alleen een plastic buis. Daarnaast probeer ik isolatie tegen de onderkant van de motorkap, die is nu volledig weg,...
(Echt waar de Dyane maakt herrie, de eend was dit weekend een aangename oase van rust op de snelweg...:?

Daarnaast zal ik de afstelling moeten (laten) checken, want op de terugweg vanuit het noorden viel de motor een aantal malen uit,....:( het starten gaat nu ook vrij beroerd. Ik vermoed iets met kleppen, ontsteking, vuile carburateur??

Plaats reactie