Fusee controle

Alles over de wielophanging
Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » vr 23 nov, 2012 15:53

Ik ben het eens dat je alleen een juiste speling van de fusee kunt meten aan de fusee zelf.

Toch...als een garage zegt dat de speling van fusee te groot is en afkeurt terwijl er aan het wiel maar 1 cm speling is weet je dat de fusee nooit teveel speling kan hebben.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » vr 23 nov, 2012 19:52

1 cm is 10 mm, dus ik zou dat zo niet kunnen zeggen. maar het zou kunnen
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1950
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 27 jun, 2013 20:52

Bij de APK zitten ze altijd te zeuren over de speling op het rechter fusee. Ik heb toen zelf gevoeld en schrok er van hoeveel speling er op zat. De grote baas werd er bij gehaald en toch geen afkeur.
Maar ik wilde eens meten hoeveel het eigenlijk is. Op mijn werk hebben ze meet-apparatuur en je kunt er lekker droog werken. Dus een avond de eend binnen gereden en gaan meten.

links boven 0.1 mm
links onder 0.5 mm
rechts boven 0.2 mm
rechts onder 0.2 mm

Het fusee links heeft dus de meeste speling, maar je moet echt goed duwen en trekken om het wiel te laten bewegen. Alsof je door dikke stroop heen gaat. Je voelt daar geen speling.
Het rechter fusee voelt aan alsof er heel veel speling op zit en is gemakkelijk van de ene uiterste naar de andere te duwen maar heeft dus veel minder speling.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie