heb net één frotteur gemonteerd linksvoor, en ik merk direct dat de eend niet meer veert. Nu heb ik niet het totale gewicht van de koets etc, (alleen het chassis staat er) maar ik mag er van uit gaan dat het motorblok alleen al genoeg is voor het afstellen van de voorste frotteurs...
ik heb gehoord dat een eend met frotteurs ongeveer 1.5 keer een grote deining mag maken, en dan afneemt. Hoe kom ik te weten of het aantal keer deinen zonder koets etc. genoeg is?
Frotteurklusje
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ik heb een keer de frotteurs afgesteld volgens de omschrijving in de Duitse reparatiehandleiding "Querschnitt".
Dit werkt als volgt:
Zet de frotteur vast in een bankschroef.
Maak een hulpstuk wat in het beweegbare deel past en wat voorzien is van een zeskant om er een dopsleutel op te zetten.(Citroen gereedschap 3452-T).
Zet een sleutel op het zeskant en beweeg de frotteur 60 keer op en neer met een hoek van 60 graden.
Laat de frotteur afkoelen.
Meet vervolgens het koppel wat nodig is om de frotteur te bewegen. Meet tijdens de beweging.
Bij een 2cv4 moet het koppel 13 tot 17 Nm zijn. Bij een 2cv6 23 tot 27 Nm.
Ik heb destijds gebruik gemaakt van een momentsleutel met een wijzer er op zodat je tijdens het bewegen kunt aflezen.
Het is ook mogelijk met een ratel en een veerulster of koffer weger.
Dit werkt als volgt:
Zet de frotteur vast in een bankschroef.
Maak een hulpstuk wat in het beweegbare deel past en wat voorzien is van een zeskant om er een dopsleutel op te zetten.(Citroen gereedschap 3452-T).
Zet een sleutel op het zeskant en beweeg de frotteur 60 keer op en neer met een hoek van 60 graden.
Laat de frotteur afkoelen.
Meet vervolgens het koppel wat nodig is om de frotteur te bewegen. Meet tijdens de beweging.
Bij een 2cv4 moet het koppel 13 tot 17 Nm zijn. Bij een 2cv6 23 tot 27 Nm.
Ik heb destijds gebruik gemaakt van een momentsleutel met een wijzer er op zodat je tijdens het bewegen kunt aflezen.
Het is ook mogelijk met een ratel en een veerulster of koffer weger.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
nou eerst maar eens op zoek naar zo'n momentsleutel ofzoietsBoudewijn schreef:Bij een 2cv4 moet het koppel 13 tot 17 Nm zijn. Bij een 2cv6 23 tot 27 Nm.
Ik heb destijds gebruik gemaakt van een momentsleutel met een wijzer er op zodat je tijdens het bewegen kunt aflezen. Het is ook mogelijk met een ratel en een veerulster of koffer weger.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
ik heb inmiddels een unster die tot 25 kilo gaat. Alleen weet ik niet precies hoe het in zijn werk gaat. Heb ook de werkplaatshandboek, maar niet de Duitse versie maar een met Franse tekst bij de afbeeldingen. ik lees:Boudewijn schreef:Het is ook mogelijk met een ratel en een veerulster of koffer weger.
Aanvangskoppel - 'aflezing op de klok'
voorschokbreker> 13.3 kg
achterschokbreker> 21.6 kg
Slipkoppel 'aflezing op de klok'
voorschokbreker > 10kg
Achterschokbreker > 18.3 kg
Nu weet ik het verschil niet tussen de termen slipkoppel en aanvangskoppel.
En zoals gezegd is het boek met afbeeldingen in Frans, en van de tekening hoe ik de unster moet gebruiken, word ik ook niet wijzer van. Ik weet niet of ik de frotteur in de bankschroef moet laten draaien met de unster of dat ik de frotteur eerst moet monteren en dan aan de unster trekken (achter de driehoekige flens gehaakt) tot de gewenste kilogram.
al met al een lang verhaal, maar het is mijn eerste keer...
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10