Frotteurklusje

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Frotteurklusje

Bericht door CitroënAZAM » di 1 jan, 2013 20:26

heb net één frotteur gemonteerd linksvoor, en ik merk direct dat de eend niet meer veert. Nu heb ik niet het totale gewicht van de koets etc, (alleen het chassis staat er) maar ik mag er van uit gaan dat het motorblok alleen al genoeg is voor het afstellen van de voorste frotteurs...
ik heb gehoord dat een eend met frotteurs ongeveer 1.5 keer een grote deining mag maken, en dan afneemt. Hoe kom ik te weten of het aantal keer deinen zonder koets etc. genoeg is?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 2 jan, 2013 08:36

Lars waarom niet de frotteurs doen als de auto weer in elkaar zit? Zo maak je het jezelf goed lastig...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 2 jan, 2013 09:47

Ik heb een keer de frotteurs afgesteld volgens de omschrijving in de Duitse reparatiehandleiding "Querschnitt".
Dit werkt als volgt:
Zet de frotteur vast in een bankschroef.
Maak een hulpstuk wat in het beweegbare deel past en wat voorzien is van een zeskant om er een dopsleutel op te zetten.(Citroen gereedschap 3452-T).
Zet een sleutel op het zeskant en beweeg de frotteur 60 keer op en neer met een hoek van 60 graden.
Laat de frotteur afkoelen.
Meet vervolgens het koppel wat nodig is om de frotteur te bewegen. Meet tijdens de beweging.
Bij een 2cv4 moet het koppel 13 tot 17 Nm zijn. Bij een 2cv6 23 tot 27 Nm.
Ik heb destijds gebruik gemaakt van een momentsleutel met een wijzer er op zodat je tijdens het bewegen kunt aflezen.
Afbeelding
Het is ook mogelijk met een ratel en een veerulster of koffer weger.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » do 3 jan, 2013 17:10

Boudewijn schreef:Bij een 2cv4 moet het koppel 13 tot 17 Nm zijn. Bij een 2cv6 23 tot 27 Nm.
Ik heb destijds gebruik gemaakt van een momentsleutel met een wijzer er op zodat je tijdens het bewegen kunt aflezen. Het is ook mogelijk met een ratel en een veerulster of koffer weger.
nou eerst maar eens op zoek naar zo'n momentsleutel ofzoiets

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 5 jan, 2013 16:51

Boudewijn schreef:Het is ook mogelijk met een ratel en een veerulster of koffer weger.
ik heb inmiddels een unster die tot 25 kilo gaat. Alleen weet ik niet precies hoe het in zijn werk gaat. Heb ook de werkplaatshandboek, maar niet de Duitse versie maar een met Franse tekst bij de afbeeldingen. ik lees:
Aanvangskoppel - 'aflezing op de klok'
voorschokbreker> 13.3 kg
achterschokbreker> 21.6 kg

Slipkoppel 'aflezing op de klok'
voorschokbreker > 10kg
Achterschokbreker > 18.3 kg

Nu weet ik het verschil niet tussen de termen slipkoppel en aanvangskoppel.
En zoals gezegd is het boek met afbeeldingen in Frans, en van de tekening hoe ik de unster moet gebruiken, word ik ook niet wijzer van. Ik weet niet of ik de frotteur in de bankschroef moet laten draaien met de unster of dat ik de frotteur eerst moet monteren en dan aan de unster trekken (achter de driehoekige flens gehaakt) tot de gewenste kilogram.

al met al een lang verhaal, maar het is mijn eerste keer...

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 6 jan, 2013 21:11

Inmiddels hebben we de frotteurs gemonteerd, en we laten ze eerst even 'inslijten' voordat we ze gaan afstellen. Zo kan de koets er eerst weer op en kan ik later, als de eend in zijn totale gewicht weer heeft, er weer aan priegelen.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 9 jan, 2013 21:55

ik heb het gewoon uit de hand gedaan,en wat de aantal slagen geteld en ding heeft altijd goed geveert! en niet scheef geveert, Nu 15000 kilometer moet ik ze eigenlijks weer op nieuw afstellen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Plaats reactie