Nog steeds Dyane 4 perikelen/ kinderziekten/ ombouw naar 6?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Nog steeds Dyane 4 perikelen/ kinderziekten/ ombouw naar 6?

Bericht door dezilverlinde » zo 6 jan, 2013 11:35

Inmiddels rijd ik alweer een tijdje met een onbekend 4 blokje in het vooronder... Maar ik blijf me toch maar ergeren aan het rijden. Zoals mn ouwe vertrouwde 2cv6 uit 1984 rijd ze in elk geval niet. Ze mist gewoon de kracht zeg maar. Ik denk dat de compressie van het viertje dan ook wat te wensen over laat. Vooral erg veel hoog motorgeluid en optrekken is niet echt aan de orde.

Ik overweeg een ombouw van 4 naar zes. Momenteel heb ik natuurlijk een vier bak met trommelremmen. Hoewel ik het doodzonde vind om het originele blokje te vervangen door een zes, is me rijcomfort ook wel wat waard!

In mijn besteleend had ik destijds een fijne 602 motor met enkeltraps carburateurtje. Welk type blok is dit ook al weer? Was een bestel uit 1973..
Zoiets zoek ik, toch passend bij de jaren 70, maar met betere prestaties!

Wie kan me een tip geven?

Groet Frank
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 6 jan, 2013 12:04

Je Ak had een Ak2 blok er in liggen. Als je e.e.a. wil vervangen moet je ook de bak vervangen door die van een 6. Of het nou trommel of schijfrem is. Een 6-je voor een 4-bak heb je niet zoveel aan, tenzij je wil gaan crossen...
Als ik het voor het kiezen had zou ik gaan voor een Dyane 6 blok met bijbehorende (trommel)bak.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » zo 6 jan, 2013 12:23

Ik zou ook kiezen voor een Dyane bak met grote trommels en een Dyane motor met originele "turbo". Leverde destijds meen ik 35 PK, rijdt heerlijk!

Pas wel op dat je uitkijkt met wat je koopt! Veel is versleuteld of is het goedbedoeld "net niet".

Zelf heb ik ook nog zo'n Dyane blok en 2 bakken liggen, voor weinig gekocht maar het was het net niet!

Een viertje moet ook best leuk kunnen rijden! Het wordt nooit een Dyane 6 maar origineel is het wel!

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 6 jan, 2013 15:55

Ja is dat zo? Kun je met een viertje een beetje fatsoenlijk rijden? Volgens mij heb ik ook weeer een gare motor nu... Aan de startmotor te horen is de compressie echt slecht. Ad vd Horst heeft nog een nieuw blok 435 cc staan. Nog in de krat. Vraagt er €.750,00 voor. Afgezien vd prijs zou dit een optie kunnen zijn. Wie heeft er een goede ervaring met het rijden met een viertje?
De indruk die ik nu heb is dat het meer herrie maakt dan een zes, en de helft minder presteert.

Ik hou het liever origineel 435 cc....

Wie heeft er raad?
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 6 jan, 2013 16:18

als je huidige motor versleten is moet je daar niet meer teveel prestaties van verwachten, ik denk dat een nieuwe, of gereviseerde 435 al een heel groot verschil maakt.
Misschien kun je die aanschaffen , je huidige motor inruilen, zodat die gereviseerd kan worden.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » zo 6 jan, 2013 17:38

Ik weet niet of het zelfs wel verstandig is om een nieuwe 4 in een krat te kopen! Hoe lang staat dat blok al stil? Ik zou het blokje in jouw geval wel willen hebben voor die prijs maar dan toch ECHT voorzien van nieuwe brilrubbers en keerring voor de zelfde prijs en met garantie!
Voordeel is dan wel dat je geen andere bak hoeft, nadeel het scheelt 10 PK.

Een ander betrouwbaar adres is in Oss! MVB, hij adverteert hier ook. Ik kocht bij hem een gereviseerde 6 voor 800 euro!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 6 jan, 2013 18:12

een goede 4 motor kan prima accelereren en haalt zo 100-105 km/h. zonder wind op de vlakke weg.
Ja, het is geen 6, maar voor ontspannen rijden kan het heel best.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1946
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 6 jan, 2013 18:40

dezilverlinde schreef:Aan de startmotor te horen is de compressie echt slecht
Ik zou eerst eens de compressie gaan meten. Luisteren naar de startmotor is geen goede meet methode.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » zo 6 jan, 2013 19:15

Een goed viertje kan zeker ontspannend rijden maar op de snelweg heb je niks te zoeken. Honderd haal je alleen als het motortje in topstaat is, maar dan moet je zeker geen tegenwind hebben.
Nadeel van viertjes ("giertjes") is dat ze veel meer toeren maken dan een zesje om enigzins snelheid te halen, wat er voor zorgt dat ze meestal met 70000 km totaal versleten zijn.
Kortom leuk voor de binnendoor weggetjes, of voor de originaliteit.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3081
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 6 jan, 2013 19:37

Op MP staan 2 nieuwe cilinders te koop....

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 6 jan, 2013 19:53

Tja heb al een ander 4 tje laten hohnen en nieuwe zuigeveren gegeven. Maar dat is dan bij lange na niet goed genoeg. Alles is gaar, eerste blokje heeft 105.000 km gedraaid. Hartstikke op dus....

Ga me eens beraden over wat wijsheid is....
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 220
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » za 12 jan, 2013 15:59

Nou, dat geeft de burger weer moed! Vandaag het spruitstuk eens losgehaald, pakkingen vervangen en wat gepriegeld aan de carburateur om de choke goed afgesteld te krijgen. Alles terug erop en daarna het stationaire mengsel zo goed als ik het kan afgesteld. Tijdens de testrit voelde alles 'strakker', alsof de motor stiller en krachtiger geworden is. Het rijd in elk geval een stuk relaxter zo! Toch nog eens een vervangend carburateurtje zoeken. Asjes zijn aardig gaar in dit exemplaar uit 1972...

Maar het duckt wel weer een stuk fijner! :D
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » za 12 jan, 2013 23:35

Ik ken nog iemand die een 2cv4 blok verkoopt,
het is uit een museum afkomstig en staat op een bok.
De advertentie staat op marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Plaats reactie