speling stuurkogel wielzijde

Alles over de wielophanging
Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

speling stuurkogel wielzijde

Bericht door Art » za 9 feb, 2013 21:47

Als ik mijn rechter voorwiel beetpak in de stand kwart voor 3 (of kwart over 9 :wink: )
Kan ik het wiel heen en weer bewegen tegen de veerdruk van de stuurkogel in. Je ziet dan ook daadwerkelijk de de stuurkogel in het huis waar de hoes omheen zit heen en weer gaan, ik schat zo een 3 of 4 mm. Het is nog niet zo dat de kogel los zit of kan rammelen dankzij de veerdruk maar of dat nog lang zo blijft? Aan de linkerkant heeft de stuurkogel geen speling. Is het een kwestie van de inwendige moer strakker zetten of is de boel aan een revisie toe. Had al de splitpen eruit gehaald om de moer te verdraaien maar deze zit echt kansloos vast gerot. Ik overweeg dus om alles er maar nieuw op te zetten, dus leviertje, stuurkogelhuis en de schoteltjes met veer en stuurkogelmoer, en dan 1 met vetnippel. Wat raden jullie me in dit geval aan? Kan het kwaad om er nog even mee door te rijden?[/code]
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 10 feb, 2013 19:43

Met zoveel speling zou ik niet doorrijden. Of de speling nog weggesteld kan worden, kun je alleen beoordelen als de boel open ligt. Dus als het vastgerot zit... inderdaad alles maar vervangen. Maar weet je zeker dat de dopmoer er niet af kan? In Zutphen hebben ze er een heel mooi gereedschapje voor...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 feb, 2013 20:02

Zolang je niets merkt met sturen gewoon doorrijden!!!
Bij mij was het zo erg dat op de autosnelweg bij een bepaalde snelheid mijn wiel begon te trillen en slingeren, het enigste wat ik dan nog kon doen was afremmen tot 70 dan was het over en kon ik weer snelheid meerderen,, dan wordt het tijd om de boel te vervangen!!!!\

Probeer eens een week lang elke dag kruipolie erin te spuiten, 3x dagelijks of zo :lol: :wink: en kijk of hij dan met het speciale sleuteltje vaster wil, losdraaien moet je niet doen dat gaat toch niet lukken vasttrekken misschien wel want daar zit waarschijnlijk geen of minder roest!!...

su6.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » zo 10 feb, 2013 20:50

Met rijden merk ik er eigenlijk weinig van, stuur trilt niet op de snelweg en ook rammelt er nog niets. Ik zal in elk geval dat sleuteltje in zutphen bestellen en idd veel met kruipolie aan dengang gaan. Zodra het weer wat fijner sleutelweer is ga ik de boel zoiezo maar vervangen.
Maar het zou wel fijn zijn als de moer weer in beweging wil komen.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » zo 10 feb, 2013 22:09

Goed in de kruipolie en dan een passende sleutel dan moet het toch los komen.

Beetje zonde om een leviertje te vervangen als je niet zeker weet of hij is versleten. Toch een relatief duur onderdeel.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » zo 10 feb, 2013 22:16

Ja, alles bij elkaar zou het op zo,n kleine 100 euro komen, en dan monteer ik het zelf, en dat is nog zonder de speciale dop en verzendkosten van de onderdelen. (Heb ff ind webshop uit zutphen gekeken :wink: )
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 10 feb, 2013 22:22

de speciale dop
Wat doe je daar mee dan?
Ik kan me niet herinneren daar speciaal gereedschap voor nodig te hebben gehad... :?

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » ma 11 feb, 2013 02:21

hmmmm, zou dat bij mij het probleem misschien kunnen zijn.
als ik 105 km per uur ga rijden begint mijn rechterwiel flink te stampen. boven de 115 is het weer nagenoeg over. als ik in een bocht zit en scherp instuur of er erg hard doorheenga hoor ik het tikken. mijn vermoeden van het tikken was een versleten homokineet. (heb ik nog wel een paar liggen)
als ik dit zo lees hebben het tikken en het stampen met elkaar te maken. had er geen moment aan gedacht dat dit zou zijn.
ik had inmiddels een poging gedaan tot het vervangen ervan maar kreeg de boel niet los. het zit muurvast en ik had geen goede sleutel (heb even geprobeerd met een moordenaar maar snel de moed opgegeven voordat ik de boel sloop). binnenkort toch maar eens een serieuze poging gaan wagen dan maar :(
ik had me al neergelegd bij het tikken. als dat het enige was waar ik last van had vond ik het niet echt boeiend. maar nu heb ik weer een reden :D
J B

just drive like you stole it

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 11 feb, 2013 08:49

kijk ook eens naar je fusee(s) zelfde syndroom.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 11 feb, 2013 09:26

Thijs schreef:
de speciale dop
Wat doe je daar mee dan?
Ik kan me niet herinneren daar speciaal gereedschap voor nodig te hebben gehad... :?
Er zit een soort moer met 4 sleuven waarmee de veer en cups worden opgesloten.
Er is een speciale dop in de handel om deze moer los te halen. Als hij niet zit vast geroest lukt het ook zonder. Maar hier blijkt hij vast gerot dat is het wel handig om die dopt te hebben.

Zelf het ik een oude dop genomen daar een sleuf in geslepen en een stalen plaatje in geklemd. Dan heb je het zelfde maar dan gratis.

Afbeelding

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 22 feb, 2013 06:58

Wat je omschrijft is toch normaal? Er zit geen speling op en je kan 'm tegen de veer indrukken... Goed toch?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 22 feb, 2013 08:17

Nee als de speling voelbaar is is het te veel.
Je moet die moer aandraaien tot hij vast zit en dan een klein stukje terug.
Er is dan een hele kleine speling die is alleen om te compenseren als de kogel niet meer perfect rond is. Anders breekt hij af als je stuurt.

uit de vraagbaak:

- Breng de rechter spoorstang aan; smeer de boring van de kogel, de kogel en de
zittingen met cardanvet.
- Richt de kogel zo, dat de platte kanten van de stuurarm gelijk liggen met de sleuf
in de spoorstang.
- Schuif de stofkap over het spoorstangeind.
- Breng de kogelzitting aan; breng de moer aan (2) en zet deze vast en vervol
gens weer 1/6 slag los
. Gebruik zo mogelijk de sleutel Mr 630 - 16/2. - Breng de
splitpen aan.

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » zo 24 feb, 2013 21:04

LPGo schreef:kijk ook eens naar je fusee(s) zelfde syndroom.
Fusee,s zijn goed. Aan de kant van de stuurkogel met speling zelfs nog nieuw
:D die heb ik in oktober 2012 vervangen.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 25 feb, 2013 19:08

Nou, komt er al schot in de zaak???...... kruipolie; dop;moer; aandraaien enz....

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » ma 25 feb, 2013 19:52

Ff wachten op beter weer, ben outdoor sleutelaar haha, maar die speciale dop van die uit zutphen heb ik al binnen, kruipolie spuit ik er ook regelmatig in.......
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Plaats reactie