speling stuurkogel wielzijde
speling stuurkogel wielzijde
Als ik mijn rechter voorwiel beetpak in de stand kwart voor 3 (of kwart over 9 )
Kan ik het wiel heen en weer bewegen tegen de veerdruk van de stuurkogel in. Je ziet dan ook daadwerkelijk de de stuurkogel in het huis waar de hoes omheen zit heen en weer gaan, ik schat zo een 3 of 4 mm. Het is nog niet zo dat de kogel los zit of kan rammelen dankzij de veerdruk maar of dat nog lang zo blijft? Aan de linkerkant heeft de stuurkogel geen speling. Is het een kwestie van de inwendige moer strakker zetten of is de boel aan een revisie toe. Had al de splitpen eruit gehaald om de moer te verdraaien maar deze zit echt kansloos vast gerot. Ik overweeg dus om alles er maar nieuw op te zetten, dus leviertje, stuurkogelhuis en de schoteltjes met veer en stuurkogelmoer, en dan 1 met vetnippel. Wat raden jullie me in dit geval aan? Kan het kwaad om er nog even mee door te rijden?[/code]
Kan ik het wiel heen en weer bewegen tegen de veerdruk van de stuurkogel in. Je ziet dan ook daadwerkelijk de de stuurkogel in het huis waar de hoes omheen zit heen en weer gaan, ik schat zo een 3 of 4 mm. Het is nog niet zo dat de kogel los zit of kan rammelen dankzij de veerdruk maar of dat nog lang zo blijft? Aan de linkerkant heeft de stuurkogel geen speling. Is het een kwestie van de inwendige moer strakker zetten of is de boel aan een revisie toe. Had al de splitpen eruit gehaald om de moer te verdraaien maar deze zit echt kansloos vast gerot. Ik overweeg dus om alles er maar nieuw op te zetten, dus leviertje, stuurkogelhuis en de schoteltjes met veer en stuurkogelmoer, en dan 1 met vetnippel. Wat raden jullie me in dit geval aan? Kan het kwaad om er nog even mee door te rijden?[/code]
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
Met zoveel speling zou ik niet doorrijden. Of de speling nog weggesteld kan worden, kun je alleen beoordelen als de boel open ligt. Dus als het vastgerot zit... inderdaad alles maar vervangen. Maar weet je zeker dat de dopmoer er niet af kan? In Zutphen hebben ze er een heel mooi gereedschapje voor...
Zolang je niets merkt met sturen gewoon doorrijden!!!
Bij mij was het zo erg dat op de autosnelweg bij een bepaalde snelheid mijn wiel begon te trillen en slingeren, het enigste wat ik dan nog kon doen was afremmen tot 70 dan was het over en kon ik weer snelheid meerderen,, dan wordt het tijd om de boel te vervangen!!!!\
Probeer eens een week lang elke dag kruipolie erin te spuiten, 3x dagelijks of zo en kijk of hij dan met het speciale sleuteltje vaster wil, losdraaien moet je niet doen dat gaat toch niet lukken vasttrekken misschien wel want daar zit waarschijnlijk geen of minder roest!!...
su6.
Bij mij was het zo erg dat op de autosnelweg bij een bepaalde snelheid mijn wiel begon te trillen en slingeren, het enigste wat ik dan nog kon doen was afremmen tot 70 dan was het over en kon ik weer snelheid meerderen,, dan wordt het tijd om de boel te vervangen!!!!\
Probeer eens een week lang elke dag kruipolie erin te spuiten, 3x dagelijks of zo en kijk of hij dan met het speciale sleuteltje vaster wil, losdraaien moet je niet doen dat gaat toch niet lukken vasttrekken misschien wel want daar zit waarschijnlijk geen of minder roest!!...
su6.
Met rijden merk ik er eigenlijk weinig van, stuur trilt niet op de snelweg en ook rammelt er nog niets. Ik zal in elk geval dat sleuteltje in zutphen bestellen en idd veel met kruipolie aan dengang gaan. Zodra het weer wat fijner sleutelweer is ga ik de boel zoiezo maar vervangen.
Maar het zou wel fijn zijn als de moer weer in beweging wil komen.
Maar het zou wel fijn zijn als de moer weer in beweging wil komen.
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
hmmmm, zou dat bij mij het probleem misschien kunnen zijn.
als ik 105 km per uur ga rijden begint mijn rechterwiel flink te stampen. boven de 115 is het weer nagenoeg over. als ik in een bocht zit en scherp instuur of er erg hard doorheenga hoor ik het tikken. mijn vermoeden van het tikken was een versleten homokineet. (heb ik nog wel een paar liggen)
als ik dit zo lees hebben het tikken en het stampen met elkaar te maken. had er geen moment aan gedacht dat dit zou zijn.
ik had inmiddels een poging gedaan tot het vervangen ervan maar kreeg de boel niet los. het zit muurvast en ik had geen goede sleutel (heb even geprobeerd met een moordenaar maar snel de moed opgegeven voordat ik de boel sloop). binnenkort toch maar eens een serieuze poging gaan wagen dan maar
ik had me al neergelegd bij het tikken. als dat het enige was waar ik last van had vond ik het niet echt boeiend. maar nu heb ik weer een reden
als ik 105 km per uur ga rijden begint mijn rechterwiel flink te stampen. boven de 115 is het weer nagenoeg over. als ik in een bocht zit en scherp instuur of er erg hard doorheenga hoor ik het tikken. mijn vermoeden van het tikken was een versleten homokineet. (heb ik nog wel een paar liggen)
als ik dit zo lees hebben het tikken en het stampen met elkaar te maken. had er geen moment aan gedacht dat dit zou zijn.
ik had inmiddels een poging gedaan tot het vervangen ervan maar kreeg de boel niet los. het zit muurvast en ik had geen goede sleutel (heb even geprobeerd met een moordenaar maar snel de moed opgegeven voordat ik de boel sloop). binnenkort toch maar eens een serieuze poging gaan wagen dan maar
ik had me al neergelegd bij het tikken. als dat het enige was waar ik last van had vond ik het niet echt boeiend. maar nu heb ik weer een reden
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Er zit een soort moer met 4 sleuven waarmee de veer en cups worden opgesloten.Thijs schreef:Wat doe je daar mee dan?de speciale dop
Ik kan me niet herinneren daar speciaal gereedschap voor nodig te hebben gehad...
Er is een speciale dop in de handel om deze moer los te halen. Als hij niet zit vast geroest lukt het ook zonder. Maar hier blijkt hij vast gerot dat is het wel handig om die dopt te hebben.
Zelf het ik een oude dop genomen daar een sleuf in geslepen en een stalen plaatje in geklemd. Dan heb je het zelfde maar dan gratis.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Nee als de speling voelbaar is is het te veel.
Je moet die moer aandraaien tot hij vast zit en dan een klein stukje terug.
Er is dan een hele kleine speling die is alleen om te compenseren als de kogel niet meer perfect rond is. Anders breekt hij af als je stuurt.
uit de vraagbaak:
- Breng de rechter spoorstang aan; smeer de boring van de kogel, de kogel en de
zittingen met cardanvet.
- Richt de kogel zo, dat de platte kanten van de stuurarm gelijk liggen met de sleuf
in de spoorstang.
- Schuif de stofkap over het spoorstangeind.
- Breng de kogelzitting aan; breng de moer aan (2) en zet deze vast en vervol
gens weer 1/6 slag los. Gebruik zo mogelijk de sleutel Mr 630 - 16/2. - Breng de
splitpen aan.
Je moet die moer aandraaien tot hij vast zit en dan een klein stukje terug.
Er is dan een hele kleine speling die is alleen om te compenseren als de kogel niet meer perfect rond is. Anders breekt hij af als je stuurt.
uit de vraagbaak:
- Breng de rechter spoorstang aan; smeer de boring van de kogel, de kogel en de
zittingen met cardanvet.
- Richt de kogel zo, dat de platte kanten van de stuurarm gelijk liggen met de sleuf
in de spoorstang.
- Schuif de stofkap over het spoorstangeind.
- Breng de kogelzitting aan; breng de moer aan (2) en zet deze vast en vervol
gens weer 1/6 slag los. Gebruik zo mogelijk de sleutel Mr 630 - 16/2. - Breng de
splitpen aan.