Reparatie 2cv Pa

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 13 feb, 2013 10:05

Ik loop tegen een probleem aan met de dorpel.
De pasvorm is niet zo geweldig helaas.
Ik weet niet goed wat ik als maat moet houden bij de A stijl.

De kanteling is nog af te leiden van de B stijl.

Het probleem is als ik uitga van het draadeind en het gat in de paravan dan heb ik het idee dat de dorpel niet goed zit. Wie kan mij vertellen welk punt ik het beste als referentie kan gebruiken. De andere kant zit er nog in dus daar kan ik wel wat opmeten.

Als ik uitga van hoe de anderekant zit ziet het er zo uit maar klopt het draadeind niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik het draadeind goed heb klopt het volgens mij ook niet.

Afbeelding

Afbeelding

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 13 feb, 2013 10:53

als je schrijft: klopt het niet.... wat klopt er dan niet?

Volgens mij is het volgende aan de hand:
als je de dorpel over de A, B en C stijl legt dan lijkt het net of de dorpel niet aan wil sluiten op de A-stijl? Is dat het probleem waar je tegnaan loopt?

dat komt me zeer bekend voor. Wat er is gebeurd: je hebt de koets op zijn kop gelegd en die is nu een beetje 'ingezakt' . Dat kan je oplossen door de koets terug te draaien in zijn gewone stand, een beetje druk uit te oefenen en de A-stijl sluit weer aan op de dorpel.

Of zit gewoon het gat in de nieuwe paravan niet goed? dat is bij een complete paravan ook zo; gewoon met de dremel gat groter maken.

In mijn ogen heb je wel heel erg veel tegelijk uit je eend geslepen. Ben heel benieuwd of je het verband weer een beetje in krijgt. Ik gebruikte zelf het nieuwe chassis als mal om de pasvorm weer terug te krijgen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 13 feb, 2013 11:05

Ik ga hem vanavond weer rechtop zetten om het te proberen. maar voor dat ik iets uit de koets heb geslepen is er wel eerst een kruis en een dwarsverbinding en een langs verbinding in gelast. Ik had niet het idee dat er beweging in de koets zit. Maar je weet het niet.

Het is indd wel zo als jij beschrijft als je de dorpel op de B stijl legt en je houd hem zo dat het achter klopt sluit het voor niet aan. En andersom. Maar als ik er een lange waterpas langs leg lijkt het ook zo te zijn dat de originele dorpel na de B stijl omhoog en naar binnen knikt richting de C stijl.

De nieuw dorpel lijkt alleen naar binnen te knikken en niet omhoog.

Het wordt even puzzelen.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 13 feb, 2013 14:43

Ik vraag me af hoe de pasvorm van een dorpel normaal gesproken is.
Moet je normaal aanpassingen doen of zou het gewoon moeten passen.

ik heb een zincor dorpel.

Het nieuwe binnenscherm paste perfect daar was geen aanpassing nodig.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 13 feb, 2013 17:54

Ik heb de aansluiting van de veiligheidsgordel bij de B-stijl als referentie gebruikt. Even het hoekijzer er op schroeven en dan moet dit uitkomen met de gaten in de vloerplaat. Ik heb dit gepast met de koets op het chassis. Het draadeind kwam dan niet helemaal goed uit. Ik heb later de lip van het spatbord wat uit moeten slijpen. Aan de achterzijde was de dorpel te lang en heb ik ingekort. Het is mij wel opgevallen dat de deurstijlen links en rechts niet even ver van elkaar staan. Zit een paar millimeter verschil in.
De dorpel buigt volgens mij alleen naar binnen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 13 feb, 2013 19:28

Meet de breedte van de dorpel eens op.
Het kan zijn dat deze iets dikker is dan de originele.
Had ik ook met de nieuwe dorpel, daardoor moest ik de bodemplaten aanpassen om goed uit te komen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 14 feb, 2013 09:46

Bedankt voor de tips, dat hoekijzer had ik nog niet aan gedacht ga ik ook proberen. dat moet ook kloppen natuurlijk.

TB
Moderator

Bericht door TB » do 14 feb, 2013 22:05

Heel herkenbaar. Ik vind het trouwens onwijs irritant dat zulk soort dingen niet 100% passen. Maar het is niet anders, gewoon rustig bekijken hoe eea wel erin past.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 15 feb, 2013 13:08

Het is inderdaad irritant maar ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om alle delen 100% perfect te krijgen. Ik heb het idee dat af fabriek alle eenden al niet echt 100% de zelfde pasvorm hebben.

Als je aan een originele koets gaat meten zie je al dat hij niet prefect symmetrisch is.

Maar als je het chassis als uitgangspunt neemt een zorgt dat de deuren blijven passen is er waarschijnlijk niets aan de hand.

wordt vervolgd.

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 15 feb, 2013 17:37

je had de dorpel bij de B stijl iets in moeten deuken zodat de dorpel goed aansluit bij de a stijl en bij de c stijl. Dit is duidelijk te zien bij de je foto van je a stijl. Ik zie daar al een kier zitten van een paar milimeter.
Je moet ook eerst je dorpel erin lassen en dan de paravan, nu kun je hem niet meer rondom aflassen!

Dit is vrij normaal hoor, je moet zo nu en dan die dorpels ook een beetje richten.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 15 feb, 2013 23:05

Ok, we hadden wel het idee dat de dorpel aangepast moet worden alleen kwamen we er niet uit wat het beste uitgangspunt is. Ik heb die paravan er even aan gebakken om te proberen of dat een goed uitgangspunt is. Maar dat is het dus niet. Gelukkig is die paravan er ook zo weer af.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 18 mar, 2013 14:11

We zijn inmiddels iets verder gekomen. De voetenbak is inmiddels hersteld en tevens net boven de voetenbak 2 gaten uitgeslepen en plaatjes in gelast.

De rechter parafan was net naast het draadeind voor het spatbord doorgerot. Daar hebben we een stuk uit geslepen en een plaat in gelast. Verder is hij aan die kant echt nog heel goed.

Volgende wordt de dorpel en bodemplaten.
Dan nog 1 binnen scherm en een stuk c-stijl.
We gaan niet zo hard weinig tijd helaas maar tot nu toe lukt het nog aardig goed.

Afbeelding

Afbeelding

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 25 mar, 2013 11:24

Afgelopen weekend weer lekker aan het baken en braden geweest.

De voetenbak, bodemplaten, dorpel rechts, binnenscherm rechts, bodem onder de achterbank links en rechts, de c stijl links en rechts zijn nu klaar.

Volgt nog het linker binnenscherm het achterste stuk van de linker dorpel, de onder rand van de 3e zijruitjes, de voorraam lijst en wat rottigheid bij de achterlichten.

Al met al lukt het nu aardig, hij past nog op het chassis en de deuren passen er nog in :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 3 apr, 2013 17:22

En ik ben weer een paar uurtjes aan het knutselen geweest.

Nu het linker achterraam gerepareerd. De opstaande rand aan de onderzijde was compleet weg ook nog 2 gaten in het vlakke gedeelte.

Eerst heb ik de rand wegeslepen daarna de 2 gaten gerepareerd met een nieuw stukje blik.

Vervolgens de rand nagemaakt uit 1mm plaat. En deze er weer ingelast.
Zelf ben ik er erg blij mee. Het ziet er weer uit als nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn wat veel foto's voor 1 raampje maar ik ben er dan ook best trots op het resultaat ;) .

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 3 apr, 2013 17:54

Netjes hoor!

Plaats reactie