Sterkste chassis voor raid

Reparaties, modificaties en onderhoud
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Sterkste chassis voor raid

Bericht door AK350 » do 23 mei, 2013 23:55

Welk chassis zou het meest geschikt zijn om door Afrika te reizen;

-WHEELS, Lang op de markt en opgebouwd uit metalen koker profielen. eenvoudige stevige constructie

-Verschuur, Opgebouwd uit dikke metalen U-vormige profielen

-Franzose, Ook dik staal gebruikt, dit lijkt mij een zeer degelijke en arbeidsintensieve constructie.

Qua gewicht weet ik niet wat de verschillen zijn, Ze lijken mij allen zeer degelijk.

Misschien zijn er nog andere geschikte chassis die ik nog niet genoemd heb ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » vr 24 mei, 2013 06:40


AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 24 mei, 2013 08:55

Barbour ken ik zeker, Das een prachtig chassis; platen worden laser gesneden met extra uitsparingen om het chassis lichter te houden.
Over het algemeen als 4x4 chassis, maar hoorde dat andere achterkant ook kan.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » vr 24 mei, 2013 09:23

Ik heb onder mijn Méhari een SLC Chassis uit Engeland. Zelf al 3x de Touareg Trail mee gereden en geen centje pijn.
Je kan zelf bespreken waar je evt extra bevestigingen wilt hebben oid. Ik heb een Méhari chassis laten maken, korter dan de 2CV. In mijn ogen het meest stevige chassis wat er te koop is.

Ik weet niet of er verkooppunten zijn anders moet je hem zelf importeren, ook niet moeilijk. Contactgegevens Ken Hannna E-mailadres slcchassis@btinternet.com
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 24 mei, 2013 09:51

persoonlijk denk ik dat al de chassis die zijn opgebouwd uit kokerprofiel of u profiel van 2 of 3 mm dik super sterk zijn.

Als je die stuk krijgt is er van de rest van de eend ook niet veel mer over ben ik bang.

Zelf rijdt ik met een verschuur chassis. Erg degelijk wel zwaar.

mn pa heeft een chassis opgebouwd uit profiel en gegalvaniseerd van de bekende kitcar verkoper. Die zit er ook degelijk uit en daar staat bij dat hij 50kg meer weegt als een origineel. die verschuur weegt ook zo iets schat ik.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » vr 24 mei, 2013 10:12

De SLC is alleen maar U profiel, en ook zwaarder Groot voordeel is de losse boven- en onderplaat zodat je daar lekker de leidingen in kan laten lopen. Natuurlijk kan je daar ook extra bergruimte van maken :)

Volgens mij is een Verschuur niet meer verkrijgbaar, een ander goed chassis uit Uprofiel is een 2CV-City. Een bekende 2cv-man heeft er nog 4 van in de schuur liggen :)
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 24 mei, 2013 10:44

Je zou toch door de bomen het bos niet meer zien. Wat een keuze aan chassisen!

Overigens las ik weer ergens dat het gegalvaniseerde chassis van Franzose niet sterker is dan het origineel omdat dat niet mag bij de goedkeuring van een dergelijke chassis. Maar ja, zoveel hoofden zoveel meningen.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1914
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 24 mei, 2013 13:05

nou ben ik net lekker bezig met een chassiswissel en heb inmiddels vijf verschillende van drie fabrikanten in handen gehad.
Een chassis van Fransose kan ik niet alleen tillen. Bij een origineel chassis gaat dat makkelijk. Zal toch niet dezelfde sterkte hebben, denk ik dan.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 24 mei, 2013 13:52

Dat verschil in gewicht betekent dus ook wat voor de rijeigenschappen van de eend als het verschil in kilo's zo groot is.

Voor een raid lijkt me een chassis goed wat specifieke verstevigingen heeft op de 'zwakke' plekken.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » vr 24 mei, 2013 14:14

Frank van www.2cvtravel.nl heeft een Barbour chassis in bestelling voor zijn 07 en levering zal september of oktober zijn.Het chassis wordt voorbereid voor 4x4 alleen is daar nu nog geen geld voor beschikbaar en zal de 07 eerst als tweewielaandrijver worden omgebouwd. Later wordt het dan pas 4x4.
Als je interesse hebt in SLC, ik ken Ken Hanna toevallig, de baas van SLC en kan ik wel voor zorgen dat via mijn Eendenmannetje in de buurt van Colchester het op de boot van Harwich naar Hoek van Holland komt en dat is precies 25 minuten rijden van mij....maar je kunt ook mijn Eendenmannetje in GB zelf bellen. Meestal heeft hij wel een chassis op voorraad. Doug Cunningham +44 1206 241 668
2CV City heeft niet een hele goede naam in GB... ze noemen het ook wel 2CV (en dan een verbastering van uitwerpselen dat op city rijmt)

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 24 mei, 2013 19:45

Zo te lezen is er een goed aanbod aan extra verstevigde chassis.
Mijn plan is om 2wd samen met quaife differentieel in te bouwen en Visa cylinders.
Meer koppel i.s.m. limited slip differentieel in versnellingsbak
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 31 mei, 2013 19:44

maak het allemaal niet te zwaar, het lage gewicht van de eend is ook in zijn voordeel.
diverse Citroens, wat anders.

st@f
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: do 31 jan, 2013 20:08
Locatie: Lier

Bericht door st@f » vr 31 mei, 2013 20:45

als een SLC chassis legaal op de weg te krijgen is in nederland zou ik geen seconde twijfelen
ze worden algemeen aanvaard als het beste op de markt in engeland en ken hanna lijkt me een zeer geschikte kerel; reeds een paar maal technisch advies van hem gehad via e-mail ( alhoewel ik hem niet persoonlijk ken)
zeker geen 2CVsh***y, weliswaar het goedkoopste op de markt en misschien geschikt voor dagelijks gebruik maar zeker niet voor raids & off-road
zelf heb ik reeds 2 wheels chassis' gekocht bij amis in brussel ( die trouwens tegenwoordig de fabrikant is van wheels )
het chassis van der Franzose lijkt me trouwens ook zeer degelijk te zijn & een goede kwaliteit/prijs verhouding te hebben

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 31 mei, 2013 22:32

4 van de 17 eenden die ik heb hebben een wheels chassis ben daar erg tevreden mee.

wel wat stugger dan origineel maar voor een raid is dat Top!!!

succes

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 2 jun, 2013 22:05

Twécévé schreef:Je zou toch door de bomen het bos niet meer zien. Wat een keuze aan chassisen!

Overigens las ik weer ergens dat het gegalvaniseerde chassis van Franzose niet sterker is dan het origineel omdat dat niet mag bij de goedkeuring van een dergelijke chassis. Maar ja, zoveel hoofden zoveel meningen.
Beetje kromme zin!: "Niet sterker dan het origineel omdat dat niet mag"

Ik niet begrijpe wat jij bedoel :) Wat bedoel je hier precies mee?
En als het toch om een goedkeuring gaat en geen afkeuring, geen probleem lijkt mij :P

Plaats reactie