oliedrukcontrolelampje brandt en eend valt stil

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BertosKoekeloeros
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 00:58
Locatie: België

oliedrukcontrolelampje brandt en eend valt stil

Bericht door BertosKoekeloeros » za 1 jun, 2013 19:12

Hallo allemaal,

Zonet een grote tocht gemaakt met m'n 2cv, maar toen ik bijna thuis was viel hij stil (tijdens het rijden tegen een 30 km per uur) en begon m'n contactlampje/oliedrukcontrolelampje te branden.

Even het instructieboekje erbij genomen en daarin stond dat ik het oliepeil moest nakijken. Dat heb ik dan gedaan en er was nog voldoende olie in (zelfs een beetje te veel, maar dit had de garage zo gedaan een 2500 km geleden). De eend lekt amper olie als ze op stal staat.

Ik heb m'n 2cv dan maar terug gestart, zonder enig probleem, en ben er dan mee naar huis gereden. Toen ik net de oprijlaan thuis opreed viel hij terug stil en brandde het lampje ook weer.

Zelf moet ik nog veel leren, heb de eend nu een half jaar, en ik weet dus niet zo goed wat er gaande is. Wie kan me vertellen wat ik moet doen of wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Het is overigens een 2cv spécial van 1980 (:
2cv spécial '80
en hopelijk nog een dyane in de toekomst!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 1 jun, 2013 20:58

hallo lampje gaat ook aan als je toerental te laag wordt en dat doet het als ie (bijna)uitvalt.
Ik verdenk de bobine, of start ie meteen weer na het uitvallen? Dan moet je meer richting carburateur/benzinepomp gaan kijken.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
BertosKoekeloeros
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 00:58
Locatie: België

Bericht door BertosKoekeloeros » za 1 jun, 2013 21:13

hij start steeds meteen terug (: maar dan draait hij onregelmatig stationair.

soms 'tuft' hij ook hard, meestal bij een koude start en daarbuiten ook vaak bij het optrekken in de tweede vitesse. Zou dit kunnen samenhangen met het lampje en stilvallen? en dus een carburatorprobleem zijn?

Ik rij de laatste tijd wel redelijk in de lage toeren, op aanraden van een mijn vader die een ex-dyane rijder is. Hij vond dat ik te laat schakelde en zodus ook te hoog in de toeren ging. De laatste tijd reed ik steeds 50 per uur al in 4e vitesse, vroeger deed ik dit gewoon in 3e.
2cv spécial '80
en hopelijk nog een dyane in de toekomst!

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » za 1 jun, 2013 21:22

Als ze meteen weer start kun je er van uitgaan dat het niet de Bobine is, inderdaad carburateur, en/of benzinepomp is verdacht, om te beginnen de carburateur eens goed (laten) schoonmaken en afstellen.
In de 4e versnelling 50 rijden zou ik niet doen, 50 in zijn derde versnelling en opschakelen bij 60 a 65 km per uur.

Bij moderne auto's kun je rustig in zijn 4e versnelling 50 rijden, het nieuwe rijden, maar met een A type zou ik dat niet doen
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
BertosKoekeloeros
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 00:58
Locatie: België

Bericht door BertosKoekeloeros » za 1 jun, 2013 21:58

bedankt voor de info!

nu nog iemand in de buurt zoeken die me wil leren hoe ik m'n carburator moet uitkuisen (:
2cv spécial '80
en hopelijk nog een dyane in de toekomst!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 1 jun, 2013 23:28

Voor de carburateur kun je ook op het forum zoeken. Daar is vast eea over te vinden. Is niet moeilijk allemaal maar je moet even snappen hoe het in elkaar zit.

50 in 4 is niet aan te raden. Bij constante snelheid gaat het wel maar als je wil versnellen dan moet je echt terug naar 3. Kost je op den duur namelijk de krukas.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5118
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 6 jun, 2013 19:22

Wurg je eigenlijk niet gewoon je motor af met een te hoge versnelling? Ook dan gaat je lampje branden. Op de km-teller zitten rode streepjes of punten dit is de aangave waar je volgens de fabriek moet schakelen. De eerste 2 zijn tamelijk correct de volgende 2 zijn meer bij benadering ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
BertosKoekeloeros
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 00:58
Locatie: België

Bericht door BertosKoekeloeros » do 6 jun, 2013 19:55

Bedankt voor de info !

Maandag gaat hij op nazicht en wordt de carburator nagekeken.
Ik heb hem vandaag even gestart en hij loopt heel onregelmatig stationair nu...

Ik hoop dat het allemaal mee valt en ik ga terug naar mijn oude gewoonte: 50 in 3e :D
2cv spécial '80
en hopelijk nog een dyane in de toekomst!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 6 jun, 2013 20:34

Nog even ter verduidelijking, als de motor uitvalt valt de oliedruk dus weg, en gaat het olielampje branden, dat is dus normaal :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
BertosKoekeloeros
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 00:58
Locatie: België

Bericht door BertosKoekeloeros » do 6 jun, 2013 21:49

inderdaad, en het contact staat ook aan (:

op dat moment zelf had ik nog niet zo ver nagedacht hahaha
2cv spécial '80
en hopelijk nog een dyane in de toekomst!

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » za 6 jul, 2013 19:35

Wat een toeval, ik heb precies hetzelfde. Loopt niet stationair en "niest" af en toe. Ook schokt hij als ik 1 snelheid rijdt ( bijvoorbeeld 50 )

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » za 6 jul, 2013 21:04

Franko,

Ik had dit probleem ook, zat hem deels in de carburateur. Pas na ook nog even kleppen stellen liep ie zoals het hoort. Dat niezen heeft daar waarschijnlijk ook mee te maken.

Succes!
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Franko
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 229
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 16:31

Bericht door Franko » za 6 jul, 2013 21:30

Kleppen zijn zo'n 3 duizend kilometer geleden nog gecheckt. Die stonden toen goed. Mogelijk zijn mijn kleppen gewoon versleten.

Plaats reactie