Zelfbouw Caravan voor achter de eend
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 302
- Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
- Locatie: Horssen (bij Druten)
- Contacteer:
Lijkt op mijn bustent!! Ik zet tegenwoordig de kont van mijn Gobanna in de deur aan de zijkant. De achterkant past perfect en de afsluitklep past precies in de ronde bovenkant.
Het is wel weer 12kg extra wat je meesleept...... is een caravan geen vervanger voor een tent. Maar ja het gemak van nog meer ruimte en koken uit de wind heeft mij de doorslag gegeven.
Het is wel weer 12kg extra wat je meesleept...... is een caravan geen vervanger voor een tent. Maar ja het gemak van nog meer ruimte en koken uit de wind heeft mij de doorslag gegeven.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Het is inderdaad een bustent. Hij weegt 10kg ik laat de slaapcabine thuis en heb lichtgewicht haringen.
Deze tent zet je alleen op als je een paar dagen ergens gaat staan. bv. de meeting. Ik heb de caravan gemaakt om dat wij graag rond trekken, en als je ergens 1 dagje staat en het is mooi weer ga je die tent natuurlijk niet opzetten.
Ook met reis dagen is de caravan handig (denk ik). Je komt op de camping dak omhoog, koud biertje uit de koelkast pakken en slapen volgende dag dak omlaag en weer verder.
Nu moet ik na een dag rijden eerst nog een tent opzetten luchtbedden oppompen en alle zooi uit de auto in de tent zetten.
Deze tent zet je alleen op als je een paar dagen ergens gaat staan. bv. de meeting. Ik heb de caravan gemaakt om dat wij graag rond trekken, en als je ergens 1 dagje staat en het is mooi weer ga je die tent natuurlijk niet opzetten.
Ook met reis dagen is de caravan handig (denk ik). Je komt op de camping dak omhoog, koud biertje uit de koelkast pakken en slapen volgende dag dak omlaag en weer verder.
Nu moet ik na een dag rijden eerst nog een tent opzetten luchtbedden oppompen en alle zooi uit de auto in de tent zetten.
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
@joe
Het model wel alleen 1 boog langer.
@gele motor
Zwaar spul in de auto inderdaad. Gebruik zelf ook een lichtgewicht gasfles. Die heb ik voor ongeveer 80% leeg gestookt dat scheelt ook gewicht en dan heb ik nog gas zat. Normaal gebruiken we ongeveer die hoeveelheid gas in 3 weken en dan draait de koelkast er ook nog op als we geen stroom hebben. Nu hoef ik alleen maar te koken. Koelkast draait op zonne energie.
Het model wel alleen 1 boog langer.
@gele motor
Zwaar spul in de auto inderdaad. Gebruik zelf ook een lichtgewicht gasfles. Die heb ik voor ongeveer 80% leeg gestookt dat scheelt ook gewicht en dan heb ik nog gas zat. Normaal gebruiken we ongeveer die hoeveelheid gas in 3 weken en dan draait de koelkast er ook nog op als we geen stroom hebben. Nu hoef ik alleen maar te koken. Koelkast draait op zonne energie.
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Het is even omschakelen aar licht.
Voorheen had ik er een kleine smalle aanhanger achter (geschikt voor achter de motor), en dan was de ruimte het grootste issue.
Jaar daarvoor met de grote volkswagen
lt bus naar Gardameer geweest, ook die krijg je vol tot de deur maar net dicht gaat....
Verschil : geen grote motor mee, maar 1 koelkast mee, geen extra lig / lounge bedden en ga maar door...
Overeenkomst: 2500 CC kale diesel jaren tachtig is net zo snel als 602 CC benzine uit 1990 met aanhangertje! en het is allebei leuk hoor!
Gr, Luc
Voorheen had ik er een kleine smalle aanhanger achter (geschikt voor achter de motor), en dan was de ruimte het grootste issue.
Jaar daarvoor met de grote volkswagen
lt bus naar Gardameer geweest, ook die krijg je vol tot de deur maar net dicht gaat....
Verschil : geen grote motor mee, maar 1 koelkast mee, geen extra lig / lounge bedden en ga maar door...
Overeenkomst: 2500 CC kale diesel jaren tachtig is net zo snel als 602 CC benzine uit 1990 met aanhangertje! en het is allebei leuk hoor!
Gr, Luc
Duck your life
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Het is weer tijd voor een update. Het schiet nu lekker op maar dat moet ook deadline over 2 weken...
Het zelfbouw zonnepaneel is af totaal 110 Wp. Dit zou genoeg moeten zijn om mijn koelkast op te draaien en nog wat verlichting tel. opladers waterpomp e.d.
Om de nacht te overbruggen laad het paneel overdag 2 accu's op als buffer.
Let ook op het aangepaste logo
De kastdeuren zijn nu ook gemaakt en het aanrecht is afgewerkt.
Het zelfbouw zonnepaneel is af totaal 110 Wp. Dit zou genoeg moeten zijn om mijn koelkast op te draaien en nog wat verlichting tel. opladers waterpomp e.d.
Om de nacht te overbruggen laad het paneel overdag 2 accu's op als buffer.
Let ook op het aangepaste logo
De kastdeuren zijn nu ook gemaakt en het aanrecht is afgewerkt.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik probeer juist de eend zo licht mogelijk te laten en de zware dingen in het bagagewagentje te doen. als je zorgt dat de kogeldruk een 20 kilo blijft ofzo rijdt dat heerlijk. als je de eend zwaar belaad dan vind ik de wegligging niet meer lekker en dan heb je nog een kar erachter ookgelemotor schreef: Voortent gaat in de Eend dus, lichtgewicht ruimte vreters zoals de stoelen gaan op " twee wielen " mee !
Gr, luc
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2081
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Is vooraf ingecalculeerd, ik heb op veel dingen gewicht bespaard maar accu's kun je nu een maal niet lichter maken of je moet geld over hebben en Lifepo4 accu's kunnen betalen . Het zijn 2 gel accu's van 24Ah deze wegen ongeveer 10kg per stuk. Ik heb 2 accu's genomen om het gewicht te verdelen, en deze accu's waren gratis beschikbaar.vanVeller schreef:Zonnepaneel, dat is nog een wens op mij Gobanna.
Maar lees ik nu dat je 2 accu's gaat vullen... GEWICHT!!
Ze staan op de as 1 links en 1 rechts van de caravan.
1 accu is te weinig dan red de koelkast het niet de nacht over.
Het ziet er op de foto's misschien allemaal wat zwaar uit maar het hout is allemaal triplex met een plak folie er op. Weegt niet veel en ziet er toch lekker massief uit.
Het zeil op de vloer is eigenlijk tafelzeil, weegt bijna niets. In de caravan loop je toch zonder schoenen dus met 3 weken gebruik per jaar zal het wel even mee gaan. Mocht het stuk gaan ligt er in een half uur een nieuw stukje in. Het is met vloerbedekking tape geplakt.
Het zonnepaneel is ook een 2,5 kg lichter als een fabriekspaneel van het zelfde vermogen.
Ik ga binnenkort weer wegen maar zo als het er nu uit ziet is hij straks rijklaar z'n 340kg~350kg. dan kan ik nog 50 ~ 60kg laden. En de rest moet in de eend.
@LPGo
bedankt ik ben zelf ook blij met her resultaat. Ook al zijn er uiteraard veel dingen die ik anders zou doen als ik er ooit nog 1 bouw.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 302
- Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
- Locatie: Horssen (bij Druten)
- Contacteer:
Tja dan is het logisch . Zelf heb ik een Gelaccu van 70Ah in mijn disselbak liggen, ook gratis gekregen van een collega die zijn boot verkocht.Erikjan schreef:deze accu's waren gratis beschikbaar.
In Spanje kom ik eens kijken naar jouw zonnecellen want zelfsupporting kunnen draaien zonder gasverbruik en een koude koelkast....
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)