Raid aanpassing draagarm en vooras
Raid aanpassing draagarm en vooras
Ik wil verstevigingen voor mijn vooras en wieldragarmen maken.
Nu heb ik zitten zoeken naar goede tekeningen uit "Ici commence l'adventure'' maar mis nog een paar maten.
Wie weet de juiste maten, of kan een goede scan maken uit het boek
Verder zag ik nog dat er een verschil zit in de tekening op de site van cats en Ici commence l'adventure.
Bij Cats staat de voorasversteviging gecentreerd en bij Ici commence l'adventure net uit het midden, ik denk voor het stuurrondsel.
De plaatdikte staat hier ook niet vermeld ?
Nu heb ik zitten zoeken naar goede tekeningen uit "Ici commence l'adventure'' maar mis nog een paar maten.
Wie weet de juiste maten, of kan een goede scan maken uit het boek
Verder zag ik nog dat er een verschil zit in de tekening op de site van cats en Ici commence l'adventure.
Bij Cats staat de voorasversteviging gecentreerd en bij Ici commence l'adventure net uit het midden, ik denk voor het stuurrondsel.
De plaatdikte staat hier ook niet vermeld ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
-
- Veelvuldig poster
ik denk dat je t toch pas moet maken op jou draagarmen, en wat ik begrijp uit de tekeningen is dat de draagarmversteviging 2.5 mm dik is en de asversteviging 5 mm plaatstaal.
draagarm verstevigingen zijn geen overbodige luxe voor offroad toepassingen
greetzzzzzzzz
draagarm verstevigingen zijn geen overbodige luxe voor offroad toepassingen
greetzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Beginner
@ Rusty Hoe kom jij aan de dikte van 5mm voor de vooras versteviging ?
(De 5mm die in de tekening ze zien is heeft geen betrekking op plaatdikte maar geeft aan dat de plaat eerst 5mm haaks loopt voordat het schuine gedeelte begint.)
Ik weet dat ik deze delen kopen kan, maar heb op het werk alle plaatwerk gereedschap tot mijn beschikking. Dus wil ze zelf fabriceren.
Ik neem aan dat de maatvoering van Citroen redelijk nauwkeurig is, de achterdraagarmen die ik heb liggen zijn nieuw (NOS)
De hoogtemaat is nog een belangrijke maat die ik mis en natuurlijk wil ik zeker zijn van materiaaldikte voorasversteviging
(De 5mm die in de tekening ze zien is heeft geen betrekking op plaatdikte maar geeft aan dat de plaat eerst 5mm haaks loopt voordat het schuine gedeelte begint.)
Ik weet dat ik deze delen kopen kan, maar heb op het werk alle plaatwerk gereedschap tot mijn beschikking. Dus wil ze zelf fabriceren.
Ik neem aan dat de maatvoering van Citroen redelijk nauwkeurig is, de achterdraagarmen die ik heb liggen zijn nieuw (NOS)
De hoogtemaat is nog een belangrijke maat die ik mis en natuurlijk wil ik zeker zijn van materiaaldikte voorasversteviging
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
De draagarmen op mijn Méhari heb ik verstevigd op de Belgische 2CV cross methode. Dit een complete schelp van een halve draagarm over de originele, aan de onderzijde. Als je de schelp goed klemt en vormt zie je er nauwelijks iets van. En er zijn genoeg oude draagarmen om te gebruiken. Met 1 oude draagarm heb je 2 verstevingsplaten.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)
De methode van de halve draagarmen is mij ook bekend.
Deze werd mij afgeraden voor in Afrika, omdat als de draagarm toch ontzet raakt deze veel moeilijker te repareren is.
Maar dat zal ook wel voor beide verstevigingsmethoden gelden....
In eigen land is natuurlijk genoeg reserve voor handen.
Voor en achterdraagarmen wil ik op dezelfde wijze verstevigen
Deze werd mij afgeraden voor in Afrika, omdat als de draagarm toch ontzet raakt deze veel moeilijker te repareren is.
Maar dat zal ook wel voor beide verstevigingsmethoden gelden....
In eigen land is natuurlijk genoeg reserve voor handen.
Voor en achterdraagarmen wil ik op dezelfde wijze verstevigen
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Aan- en afraden, ik zou elke aanpassing afraden en op minimaal gaan. Met alle verstevigingen geld dat een ander zwak punt wordt gecreëerd, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Bij de Touareg Trail waren de auto's met het minste extra gewicht duidelijk beter dan de overgeprepareerde wagens.
Bij de Touareg Trail waren de auto's met het minste extra gewicht duidelijk beter dan de overgeprepareerde wagens.
Bedankt voor de tip.
Gewichtsbesparing en aangepaste rijstijl zullen zeker een hoop leed kunnen besparen.
Maar enkele PO aanpassingen zullen nodig zijn.
Het is dus een middenweg zoeken tussen minimaal en overdone.
Ik zag dat Gert Duson met zijn sahara eend 2x een as gebroken had.
Vandaar dat ik deze ook wil aanpakken.
Gewichtsbesparing en aangepaste rijstijl zullen zeker een hoop leed kunnen besparen.
Maar enkele PO aanpassingen zullen nodig zijn.
Het is dus een middenweg zoeken tussen minimaal en overdone.
Ik zag dat Gert Duson met zijn sahara eend 2x een as gebroken had.
Vandaar dat ik deze ook wil aanpakken.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
Ik heb 7 jaar 2cv cross gereden in de eerste jaren deed ik ook alles verstevigen heb alle hier boven beschreven methodes uitgeprobeerd. Voordeel het kan dan een extra tik hebben nadeel is de klap iets groter is de schade ook veel groter. blijft je draagarm recht is de asbuis krom ga je die ook verstevigen schuurt je chassis uit ga je die ook nog verstevigen word de eend zo zwaar dat je het idee hebt met een tank te rijden en is ze niet meer voor uit te branden. De laatste jaren deed ik niets meer verstevigen dan alleen een paar anti knik platen voor en achter en een kruis koppeling tussen de stuur stang. voor de schokbrekers het zelfde verhaal wij reden met bogee dempers maar daar bij scheurde regelmatig de platen voor. Ga je toch lassen let dan goed op dat je een goede las legt waarbij je geen rand inkarteling krijgt. Dit is een materiaal verzwakking direct naast de las doordat je te weinig toevoeg materiaal hebt gebruikt of de voltage te hoog hebt staan. Hier zal de las als eerste scheuren. Kijk maar eens ff op deze link dat maakt het wat duidelijker.
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... 29%20.html
Als je rijd met je verstand in plaats van een zware rechter voet kom je verder
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... 29%20.html
Als je rijd met je verstand in plaats van een zware rechter voet kom je verder
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Vergeet open veerpotten. De veerpot is goed op deze manier want de veer blijft in de goede richting staan en de veerstang zit gecentreerd. Elke aanpassing maakt het zwaarder en de kans dat de veer gaat 'hangen' is groot. Zit de veer niet gecentreerd gaat de trekstang schuren en uiteindelijk kapot.
Kapot door veel zand gaat een veerpot niet.
Kapot door veel zand gaat een veerpot niet.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Denk eens aan open veerpotten.
Dat werkt prima als je de juiste adapters (Barbour 4x4) hebt:
Dat werkt prima als je de juiste adapters (Barbour 4x4) hebt:
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl