jb's 2cv 1956

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » do 5 sep, 2013 13:44

heb hem gister gelijk in de bankschroef gezet en gestart met wd40. nu nog geduld zien te vinden in mijn garage. heb vele dingen maar weet niet waar ik dit opgeborgen heb :p
J B

just drive like you stole it

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » do 5 sep, 2013 21:03

nou, geduld heb ik niet gevonden, wel nog meer kracht en ik had geluk. hij is los en nog steeds heel. inmiddels ook schoongemaakt en zit op de nieuwe HRC. maar nu mijn volgende vraag: in de vorige HRC zat roze remvloeistof. die onder in het potje wat donkerder was. ik heb de mijne er ingedaan is deze is nagenoeg doorzichtig. deze heeft een beetje een lichtgele of lichtgroene gloed.
Wat zou die vorige zijn geweest en kan dit kwaad?

Kan ik deze er gewoon uit pompen met ontluchten (al dan niet voor de Remcilinders), of gewoon laten zitten (was ik eigenlijk sowieso niet van plan, of moet ik dezelfde roze zien te vinden? (ik heb trouwens nog niet 1 keer op de rem getrapt uit voorzorg)

Verder ben ik vandaag bezig geweest het vervangen van het ventilatiekleprubber. wat een ... klus. een heel gepiel met het verwijderen van het oude rubber, een hele hoop klein en verborgen moertjes (m5) en een ... klus om alles weer in elkaar te zetten.

maar weer een stapje verder.
J B

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » do 5 sep, 2013 21:37

criminaliteitscijfers zullen wel dalen in Etten-Leur nu je zoveel tijd in de garage doorbrengt. Waar zo'n eend wel niet allemaal goed voor is !

succes met je project - een foto van de nieuwe HRC met rempotje volgt nog neem ik aan ?
BARE METAL CAR

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » do 5 sep, 2013 21:51

vandaag niet in de garage gezeten maar op de oprit. ik vrees dat die cijfers straks flink gaan stijgen als ik de remmen op orde heb. de eerste proefrit moet toch gedaan worden voordat ik een afspraak bij de rdw maak ;)
Maar het his idd een verslaving om er aan bezig te zijn. ben alleen moeten stoppen omdat het begon te schemeren.

HRC is gewoon een zwart gelakte ipv een geroest. het potje heb ik helemaal schoon gekregen.

de remvloeistof van dot 5 is purperrood. dit is een beetje richting bordeaux rood.
komt redelijk in de buurt. onderin (ik dacht vervuiing) was dit te vinden . bovinin was deze echter echt roze. en ik dacht dat dot 5 niet zou vervuilen??

kortom, ik ben er nog niet zeker van of het goed is met wat ik er in gestopt heb
J B

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » vr 6 sep, 2013 12:58

vandaag contact gezocht met de vorige eigenaar. Deze vertelde me dat hij toen hij hem kocht er dot 4 ingegaan is. door de vervuiling (vocht) zou de remvloeistof deze kleur gekregen hebben

:D

Weer een zorg minder
J B

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 6 sep, 2013 14:29

Hele oude dot 3/4 wordt bruin/rood, beetje mahoniekleurig.

Dot 5.0 is paars.

Best een verschil.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » vr 6 sep, 2013 15:16

onderin zat die donker rode/ bruine vleoistof. naar boven toe werd deze lichter.

ik had het op internet opgezocht en dot 5.0 is purperrood (bij mijn automaterialen leveranciers hadden ze gewoon nagenoeg kleurloze)
Afbeelding

ligt toch allemaal best dicht bij elkaar vind ik zelf.

ben blij met het antwoord dat de vorige eigenaar mij kon geven (er zit dot 4.0 in) en dat het idd te maken had met vervuiling in het reservoir

Ik ga gewoon alle oude remvloeistof uit de oude leidingen pompen net zolang totdat deze de kleur heeft van de nieuwe DOT 4

ps; even de kleur van mahonie op google opgezocht en dan kom je oa hier op uit
Afbeelding
schiet mij maar lek om het duidelijk te houden :S
De meeste andere kleuren die ik tegenkom zijn veelal wat bruiner
J B

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » zo 8 sep, 2013 13:18

Vandaag mijn eerste illegale proefrit gemaakt. eerst de remmen nieuwe Dot 4 gegeven. in eerste instantie kwam er geen olie door de remleiding. nadat ik alles open gemaakt had kwam ik erachter dat de rubber slang tussen de HRC en de voorremleidingen verstopt zat. ik heb deze eerst doorgeprikt met een dun ijzerdraadje en later met een dikkere. hierna hadden mijn voorremmen Svhone dot 4. bij de achterremmen wat hetzelfde probleem. die leidingen zitten alleen nog vaster dan dei voor zaten.

maar het eerste testritje in de wijk is me alles meegevallen. auto remt goed door en trekt ook wel lekker. alleen mijn stationair toerental heb ik nog niet dus moet ik de auto aan de praat houden met het gaspedaal. niet heel handig maar het werkte. nu maar eens gaan uitzoeken waar ik deze vinden kan op de carburateur

ik heb voor komende vrijdag trouwens een afspraak gemaakt bij de rdw om hem in te voeren :D
Ik weet nu iig dat er kan komen (rijdend met een eendaags kenteken).
J B

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 8 sep, 2013 14:15

Heb je de remslangen wel vernieuwd? Want doorprikken met ijzerdraadje klinkt alsof ze al paar jaar hebben gestaan.
Indien nee, direct vervangenn voor eigen veiligheid.

Stationair kan je afstellen door stelschroef op asje van de gasklep hoger te zetten. Net zolang tot hij stationair goed draait. Daarna de stelschroef onderaan carberateur indraaien tot hij minder gaat draaien en dan 1 a 2 slagen terug. Indien nodig ook de gasklepafatelling weer opnieuw afstellen.
Mocht dat niet werken en hij gaat knallen en inhouden kijk dan even hoe de benzine is uit de tank. Kan zijn dat er nog wat mee komt uit de tank en je stationairsproeier verstopt raakt.
Succes
Citroén rolls better than a Rolls!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » zo 8 sep, 2013 17:49

klopt idd, ik had alleen de bewegende delen besteld. het is dus een tijdelijke oplossing zodat ik er mee rijden kon.

Stationair toerental heb ik inmiddels op boven omschreven methode weten af te stellen. dank daarvoor
proefrit 2 was een stuk prettiger rijden
J B

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 8 sep, 2013 20:05

Zo'n vermoeden had ik al maar komt helemaal goed :)

Mooi dat hij stationair nu goed loopt. Dat rijd een stuk fijner
Citroén rolls better than a Rolls!

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 9 sep, 2013 09:31

Dot 5.0 is toch écht paars.

Afbeelding

Als het bruin is was de leiding niet gereinigd of was het héééél oud en oververhit geweest.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » vr 13 sep, 2013 15:10

hmmmm, dat is idd erg paars :S

vandaag naar de rdw geweest om hem in te voeren. het invoeren was geen probleem. leestbaarheid van het chassis nummer vond ie twijfelachtig maar wilde wel een nieuwe inslaan. (combinatie van motornummer, geschilderde kentekenplaat en het chassisnummer met het kenteken op carte grise gaf genoeg reden om te geloven dat het klopte dus origineel was (heeft de type met motornummers en chassisnummer via lijstjes gecontroleerd). een nieuw inslaan was dan ook geen probleem. de bpm aangifte gedaan en klaar. als ik van de week de papieren krijg kan ik mijn kenteken platen laten maken en rijden maar :D

het naar de rdw rijden was een hele beleving. op winterbanden ging de auto niet harder dan 79 km/u op de navi (ben wel binnendoor gereden en snelweg gemeden).
bij het terug schakelen is het nog lastig om zijn 2 te vinden (al heeft op de motor afremmen niet veel zin met die centrifugaal koppeling heb ik het idee). tot aan de 60 gaat het ook vrij vlot mee in het dagelijkse verkeer (en dat toch wel met 12.5 pk).

verder doet de snelheidsmeter het niet. nog even uitzoeken of de kabel gebroken is of dat de meter het niet doet (ruitenwisser doen iig ook niet mee)
J B

marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door marcopr » vr 13 sep, 2013 18:17

Dat is goed gegaan.
Snelheid klinkt normaal. Als je te hard rijdt vind je de twee niet altijd.
Zit de kabel wel in de bak gestoken en geborgd?
tweeceevees zijn leuk!

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door engbokho » vr 13 sep, 2013 18:32

Gefeliciteerd!
Hardstikke leuk dat je zo hard hebt doorgewerkt en dat het vandaag beloond is :-)

Misschien nog een keer met warme motor de kleppen nauwkeurig stellen, wellicht ga je dan nog een paar km harder. En weet dat je met deze motortjes zonder probleem plank gas mag rijden! 8)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Plaats reactie