Snelle nokkenas? Of toch niet
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Snelle nokkenas? Of toch niet
Ik zit met een dilemma. Het motorblok licht uit elkaar en mijn nokkenas heeft slijtage plekken. Nu twijfel ik om een snelle nokkenas te plaatsen.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
De motor is voorzien van een big bore kit.
Ik heb ook gelezen dat er verschillende profielen geslepen kunnen worden.
De omschrijving van deze klinkt wel goed:
Profile 6,8 mm / 288° Valve lift 7,9 mm, at TDC 1,4 mm, lobe centerline 108°.
Very good allround profile with excellent torque in low and middle RPM range. Excellently suited for AK 400, Acadiane and 2CV´s with towing application, engines having all 650 cubics, well suited for 602 cubic engines and stock pistons.
Of kan ik toch beter gewoon een nieuw standaard nokkenas kopen.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
De motor is voorzien van een big bore kit.
Ik heb ook gelezen dat er verschillende profielen geslepen kunnen worden.
De omschrijving van deze klinkt wel goed:
Profile 6,8 mm / 288° Valve lift 7,9 mm, at TDC 1,4 mm, lobe centerline 108°.
Very good allround profile with excellent torque in low and middle RPM range. Excellently suited for AK 400, Acadiane and 2CV´s with towing application, engines having all 650 cubics, well suited for 602 cubic engines and stock pistons.
Of kan ik toch beter gewoon een nieuw standaard nokkenas kopen.
Een motor wordt zo gebouwd dat hij overal en voor iedereen zo optimaal mogelijk werkt, hij moet dus op de noordkaap kunnen rijden maar ook in de sahara. Als je beperkter gebruik maakt van je auto dan kun je bepaalde zaken strakker afstellen waardoor hij voor jouw situatie beter rijdt. Het nadeel is alleen wel dat je altijd wel ergens iets verliest, bijvoorbeeld topsnelheid of verbruik.
If it ain't broke, let's fix it until it is.
-
- Regelmatige poster
hoi Erikjan,
ik worstel met hetzelfde probleem bij een motorrevisie : nokkenas op 1 nok versleten voorbij de grens - overige 3 nokken nog goed. ik heb mij íngelezen' bij diverse leveranciers en kom ruwweg tot de volgende conclusie : ik heb een nieuwe nokkenas nodig / opnieuw geslepen nokkenas. de standaard nokkenas is breed toepasbaar voor algemeen gebruik. Speciale nokkenasen (race / raid / asymetrisch) claimen extra vermogen en/of koppel ofwel dit is afhankelijk van wat je wil en hoe je de betreffende auto gebruikt. Of dit ook werkt zoals de betreffende leveranciers beweren kan ik helaas geen goede feedback over vinden en van wat je leest lopen de meningen uiteen. ik weet zelf nog niet wat ik ga doen.
Wat ik wel op diverse plaatsen op het internet lees van mensen die weten waar ze het over hebben is de timing van het nokkenastandwiel op nokkenas - dit luistert nauw en heeft relatief veel invloed op het vermogen van de auto.
ik worstel met hetzelfde probleem bij een motorrevisie : nokkenas op 1 nok versleten voorbij de grens - overige 3 nokken nog goed. ik heb mij íngelezen' bij diverse leveranciers en kom ruwweg tot de volgende conclusie : ik heb een nieuwe nokkenas nodig / opnieuw geslepen nokkenas. de standaard nokkenas is breed toepasbaar voor algemeen gebruik. Speciale nokkenasen (race / raid / asymetrisch) claimen extra vermogen en/of koppel ofwel dit is afhankelijk van wat je wil en hoe je de betreffende auto gebruikt. Of dit ook werkt zoals de betreffende leveranciers beweren kan ik helaas geen goede feedback over vinden en van wat je leest lopen de meningen uiteen. ik weet zelf nog niet wat ik ga doen.
Wat ik wel op diverse plaatsen op het internet lees van mensen die weten waar ze het over hebben is de timing van het nokkenastandwiel op nokkenas - dit luistert nauw en heeft relatief veel invloed op het vermogen van de auto.
BARE METAL CAR
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Ik heb contact gehad met iemand uit Belgie. Die gaf het advies een standaard nokkenas te gebruiken in mijn geval. Als je een lichte b.v. kit kar hebt kan het wel leuk zijn. Maar ik heb regelmatig een kar achter de pickup. En de pickup is al aan de zware kant.
Wel kan ik inderdaad de nokkenas timing laten controleren daar schijnt een hoop te halen als hij fout staat. Een afwijking van 6 graden schijnt regelmatig voor te komen. Je moet daarvoor wel ook de krukas inleveren. dat tandwiel kan ook afwijken.
Wel kan ik inderdaad de nokkenas timing laten controleren daar schijnt een hoop te halen als hij fout staat. Een afwijking van 6 graden schijnt regelmatig voor te komen. Je moet daarvoor wel ook de krukas inleveren. dat tandwiel kan ook afwijken.
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Ik heb de nokkenas en nokvolgers zaterdag opgehaald in Belgie. Hij is gelijk op tijd gezet t.o.v. de krukas.
De krukassen zijn ook gelijk gereinigd en gecontroleerd.
Wel grappig ik heb nooit geweten dat er zoveel oliekanalen in de krukas zitten.
Beide krukassen zijn nog goed volgens volgens de deskundige
deze week gaan we het blok in elkaar zetten.
De planning is dat hij zaterdag avond klaar is.
Dan kan ik nog 2 weken proefrijden voor we naar Spa afreizen.
De krukassen zijn ook gelijk gereinigd en gecontroleerd.
Wel grappig ik heb nooit geweten dat er zoveel oliekanalen in de krukas zitten.
Beide krukassen zijn nog goed volgens volgens de deskundige

deze week gaan we het blok in elkaar zetten.
De planning is dat hij zaterdag avond klaar is.
Dan kan ik nog 2 weken proefrijden voor we naar Spa afreizen.
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Heb nu ongeveer 80km gereden hij loopt lekker. Hou me nog wat in er zitten ook nieuwe zuigerveren op. Vrijdag gaat hij op de testbank dan weet ik de exacte resultaten maar op gevoel zeg ik dat hij meer koppel heeft en hij klinkt veel mooier.
Starionair mooi regelmatig en geen tik meer. Met gasgeven klinkt hij iets rauwer maar wel mooi. Meer als de eend van pa die met de zelfde bigbore.
Hou je op de hoogte.
Starionair mooi regelmatig en geen tik meer. Met gasgeven klinkt hij iets rauwer maar wel mooi. Meer als de eend van pa die met de zelfde bigbore.
Hou je op de hoogte.
mens leather jacket mens leather jacket linux training linux training
Dit heeft Erikjan laten doen citaat "Hij is gelijk op tijd gezet t.o.v. de krukas".bben schreef:Wat ik wel op diverse plaatsen op het internet lees van mensen die weten waar ze het over hebben is de timing van het nokkenastandwiel op nokkenas - dit luistert nauw en heeft relatief veel invloed op het vermogen van de auto.
Blokje loopt mooi en heeft voldoende vermogen heb het zelf mogen meemaken!!!
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Ik heb inderdaad de nokkenas laten timen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het blokje nu echt super lekker loopt.
Hij heeft echt super veel koppel en zelfs bij 110 gebeurt er nog wat als je gas geeft.
Het is gewoon super leuk rijden nu.
Hij heeft 36pk volgens de testbank van de Tuning Factory.
Ben echt heel blij met het blokje nu. Hij is praktisch nieuw nu.
De cilinders zijn opgeboord naar 650 cc voorzien van nieuwe gesmede zuigers en nieuwe zuigerveren. Een nieuwe nokkenas. Met nieuw lager. De krukas is op gecontroleerd en getimed met de nokkenas. De olievulpijp gereviseerd. Kleppen geslepen en seals vervangen. alle keerringen en pakkingen vernieuwd. Blokje blijft mooi schoon en droog. Luchtfilter geen olie meer in het luchtfilter.
En natuurlijk de 12 Spark van Geo er op.
Nu de bodem platen van de koets en de voetenbak en misschien de dorpels nog even vervangen. En ik kan voor de volgende 70.000km .
Hij heeft echt super veel koppel en zelfs bij 110 gebeurt er nog wat als je gas geeft.
Het is gewoon super leuk rijden nu.
Hij heeft 36pk volgens de testbank van de Tuning Factory.
Ben echt heel blij met het blokje nu. Hij is praktisch nieuw nu.
De cilinders zijn opgeboord naar 650 cc voorzien van nieuwe gesmede zuigers en nieuwe zuigerveren. Een nieuwe nokkenas. Met nieuw lager. De krukas is op gecontroleerd en getimed met de nokkenas. De olievulpijp gereviseerd. Kleppen geslepen en seals vervangen. alle keerringen en pakkingen vernieuwd. Blokje blijft mooi schoon en droog. Luchtfilter geen olie meer in het luchtfilter.
En natuurlijk de 12 Spark van Geo er op.
Nu de bodem platen van de koets en de voetenbak en misschien de dorpels nog even vervangen. En ik kan voor de volgende 70.000km .