2CV AZ 1965

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

2CV AZ 1965

Bericht door Geert » zo 22 sep, 2013 18:31

We hebben een 2CV AZ van 1965 gekocht met heeeeel veeeeel werk.
En veel vragen.
Vraag 1) :
Hoort er in een AZ van dit jaartal een trekstarter te zitten?
Vraag 2) :
Klopt het dat er een centrifugaal-koppeling in hoort?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 22 sep, 2013 19:28

1 ja trekstarter t/m 1970
2 centrigugaal kan maar hoeft niet. Was een extra kostte destijds de formidabele prijs van 50 francs extra ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 sep, 2013 18:19

Dik vliegwiel gaf ons het idee dat het om een centrifugaalkoppeling moest gaan .
Vreemd dat de koppelings-arm links boven op de bak zit en niet onder .
Carburateur met vertrager ?

Afbeelding
AZ 1953 008 by geert1953, on Flickr
Afbeelding
AZ 1953 022 by geert1953, on Flickr
Afbeelding
AZ 1953 010 by geert1953, on Flickr
Afbeelding
AZ 1953 007 by geert1953, on Flickr

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 23 sep, 2013 18:27

Geert, kom eens kijken zondag a.s. in Rolduc,,(met je Azu), "echte" eenden hebben de koppeling boven, een centrifugaal koppeling bestaat uit 2 delen die in elkaar zitten, in zijn vrij moet je binnenste deel kunnen bewegen, (als de bak niet vastzit), dit is dus een centifugaal.....

Ziet er wel erg gehavend uit met die afgebroken koppelbouten, daar is serieus kracht voor nodig, hoop niet dat er dingen afgebroken, verbogen of stuk zijn....

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 23 sep, 2013 18:34

Je zal tijdens de restauratie van deze eend gaan houden van de briljante techniek van het oude beestje.
Of ik eet mijn pet(je) op
tweeceevees zijn leuk!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 sep, 2013 19:18

LPGo schreef:
Ziet er wel erg gehavend uit met die afgebroken koppelbouten, daar is serieus kracht voor nodig, hoop niet dat er dingen afgebroken, verbogen of stuk zijn....
We zien het wel.......

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 23 sep, 2013 19:22

als ik naar je Azu kijk gaat dit helemaal goed komen[/code]

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 23 sep, 2013 19:25

Is inderdaad een centrifugaal, voorzichting met demonteren het tweede vliegwiel hangt aan de prise-as. Moer hiervan heeft linkse draad, prise-as ondersteunen bij het losdraaien hiervan. Succes bij de demontage.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 sep, 2013 19:38

LPGo schreef:Geert, kom eens kijken zondag a.s. in Rolduc,,(met je Azu), "
Ik zou dat weekend ook naar de BEM" moeten ".

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 sep, 2013 19:41

AZL57 schreef:Is inderdaad een centrifugaal, voorzichting met demonteren het tweede vliegwiel hangt aan de prise-as. Moer hiervan heeft linkse draad, prise-as ondersteunen bij het losdraaien hiervan. Succes bij de demontage.
Kijk, zo leer je nog eens wat van het forum !

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 23 sep, 2013 22:12

@AZL57: Ik heb een plaatje gevonden van de centrifugaal koppeling maar wat bedoel je met het tweede vliegwiel? De moer met linkse draad is dat de grote centrale moer links op het plaatje?
Afbeelding
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 24 sep, 2013 07:18

En nog een tip, er zit waarschijnlijk ook nog een vulring ergens op de as, bij demontage even kijken waar. Ben ik ooit de fout mee in gegaan :oops:

Maar zoals hierboven al geschreven, deze techniek is prachtig (rijdt heerlijk) en is erg leuk om aan te sleutelen :D
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 24 sep, 2013 08:39

ja die links op het plaatje. DE opstaande rand van die H-moer wordt ingedeukt als borging. Kun je voorzichtig terug tikken met een schroevendraaier dan kun je hem hergebruiken. Mogelijknog nieuw te bestellen bij citroen ze zaten ook de op de 2cv6 E de laatste eend met centrifugaalkoppeling uit de jaren '80. Heb er ooit 1 gezien in frankrijk.
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 24 sep, 2013 12:16

Boudewijn schreef:wat bedoel je met het tweede vliegwielAfbeelding
Met het "2e vliegwiel" bedoel ik het deel links van de koppelingsplaat,
(AZ312-9(a)) dit zit dus aan je versnellingsbak vast. Het "1e vliegwiel" (met starterkrans) welk aan de motor vastzit staat hier niet op deze afbeelding....

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 24 sep, 2013 19:06

Afbeelding
AZ 1953 018 by geert1953, on Flickr

ROT !

Plaats reactie