Olielekje vooraan + vocht uit uitlaat

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Olielekje vooraan + vocht uit uitlaat

Bericht door dietervh » ma 30 sep, 2013 13:54

Dag 2cv liefhebbers,

Na een aantal maand werk (Dyane 435 aangekocht enkele maanden geleden http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12563&highlight=) aan mijn Dyane 435, het volgende :

na het vernieuwen van alle remschoenen, rempompjes, leidingen, wielen, banden, revisie veren, nieuwe schokdempers, chassis lassen, en nog een tal van andere zaken, heb ik beslist dit weekend mijn eerste testritjes uit te voeren.

Dit leek prima te lukken, remt goed, blijft netjes de baan houden.
Heb dan onmiddellijk ook beslist een elektronische ontsteking te installeren van 123Ignotion. Motor draait heel soepel nadien.

Ik haal makkelijk 70 / 80 km/u (zonder hard door te gaan).

Na mijn eerste rit (nog voor het installeren van de elektronische ontsteking), merkte ik wel een klein olielekje. Het drupt onderaan de motorblok (de olie loopt in de buurt van de carter/olievijs naar beneden. Maar de olie komt van hoger aan het motorblok.

Wanneer de motor warm staat (dus na een tochtje rijden), kom ik terug. En wanneer ik dan een karton onder de wagen leg. Merk ik dat hij 3 keer een drupje lost. En dan stopt het terug (wanneer de motor afkoelt).

Nu heb ik gemerkt tijdens het installeren van de elektronische ontsteking, dat het in de buurt van het ontstekingshuis heel vochtig is. Ook de as waar de fan op gemonteerd zit, is héél vochtig/vettig.

Kan iemand me wat bijsturen hoe ik de oorzaak
Welke pakkingen zou ik vervangen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Dieter[/img]

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » ma 30 sep, 2013 14:15

Wat foto's :

Voor het kuisen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het kuisen:

Afbeelding

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 30 sep, 2013 14:33

Laat je motor eerst even goed warmdraaien en haal daarna de fan er eens vanaf. kan goed zijn dat je krukaskering lekt.
Citroén rolls better than a Rolls!

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » ma 30 sep, 2013 15:30

OK. Zal dat om te beginnen al eens testen. Bedankt voor de tip ( is die keerring vervangen een groot werk?)

Indien er nog opties zijn, hoor ik ze graag.

Bedankt

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 30 sep, 2013 16:37

Die keerring kun je niet vervangen.
Een lekkage daar duidt meestal op een slecht werkende olievulpijp waardoor er overdruk in het blokje ontstaat.

Succes

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 30 sep, 2013 16:55

Die keerring kun je vervangen zonder de motor uit te bouwen. Maar zoals David al opmerkte: Het kan heel goed door een te hoge carterdruk komen. Dus eerst even de carterdruk controleren en zo nodig de olievulpijp vervangen of reviseren

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 30 sep, 2013 19:43

En de olie lekt niet bij het slangetje waardoor de olie vanuit de vulpijp weer terug loopt het carter in!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » di 1 okt, 2013 20:03

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga hier dit weekend mee aan de slag. Als iemand weet waar ik snel een revisiesetje voor mijn olievulpijp kan kopen, laat maar horen via een PM

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 2 okt, 2013 09:53

Is hij kapot dan?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 2 okt, 2013 11:09

Gerard bedoelt vast of de onderdruk gemeten is voordat je er vanuit gaat dat de vulpijp stuk is.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » do 3 okt, 2013 00:19

Heren,

midden de week paar uurtjes vrijgemaakt om nog een paar kleine werkjes uit te voeren. Alsook héél snel even de druk in mijn carter gemeten.

Hoogte van het plankje = 35-tal CM.

Zonder koppeling op de motor (meetstaaf buisje)

Afbeelding

Bij stationair toerental, gekoppeld op de motor. Rechterkant van de kabel = koppeling met motor. :

Afbeelding

Je kan zeggen dat het verschil (dus hoeveel de linkerkant naar beneden gaat + rechterkant omhoog) we met een 8-tal CM verschil zitten.

Detailfoto van mijn olievulpijp :

Afbeelding

Afbeelding

Extra details :

-> Wagen lekt - GEEN - olie als hij gewoon draait tot 30 minuten staat warm te draaien, ook dan geen lek. Wel als ie even heeft rondgereden.
-> De olievulpijp staat héél vochtig, zie foto's

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 3 okt, 2013 07:37

Ga er maar vanuit dat de olievulpijp kapot is. De onderdruk is veel te laag en zal nog lager worden naar mate de motor meer toeren maakt .

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » do 3 okt, 2013 10:20

Dag Geert,

Klopt volledig. Ik heb zonet nog even de test gedaan, en bij een hoger toerental, zakt het rechterbuisje, en komt alles weer "gelijk" te staan. (foto 1 van mijn meting). En bij echt hoog toerental, krijg ik zelf extra druk, die ervoor zorgt dat het niveau links hoger is dan rechts (extra druk dus vanuit de motor).

Dan maar op zoek naar een revisiesetje voor mijn pijp.

Alleen, mijn motor is een AYA2 435, enig idee of de 2CV6 revisiesetjes daar op passen?

Thanks!
Dieter

dietervh
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 16 jun, 2013 22:31

Bericht door dietervh » do 3 okt, 2013 11:16

Additioneel : ook de luchtfilter, voelt vettig aan van binnen, terwijl ik deze nog maar pas helemaal heb uitgekuist en nieuwe filter geplaatst heb.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 3 okt, 2013 12:02

Het maakt het geen verschil een 2CV4 of 2CV6, de olievulpijpen zijn gelijk . Alleen die oude 18 PK tjes, dat is andere koek, maar die hebben ook een andere vulpijp en dat is dus hier niet van toepassing.

Plaats reactie