Wanneer is een eendenkoetsje beyond repair?
Wanneer is een eendenkoetsje beyond repair?
Eerst maar even voorstellen, ben Jeroen, 33 jaar, wonende bij Amersfoort. Rij al jaren offroad en rally motor, maar met de 3e op komst krijg ik daar steeds minder tijd voor. Tijd voor een nieuwe hobby dus. Mijn auto CV:
- ooit een Samurai jeepje SPOA 15 cm verhoogt, diff vestgelast
- golfje cabrio mk1 van een nieuwe motortje voorzien
- 5 jaar een Benz W123 op LPG gereden, tussendoor de koets behoorlijk opgeknapt
- Honda XR600 gerestaureerd en opgebouwd als Rally motor
- nu een Renault Espace als familie auto, onderhoud ik zelf
Als nieuwe hobby leek een eend me wel geinig (vind ze altijd al sympatiek), vinden de kleine meiden (hopelijk) ook nog wel leuk. En, past tenminste fatsoenlijk in mijn garage (die Benz was eigenlijk te breed om er nog goed aan lassen).
Het budget is beperkt dus het wordt iets uit de opknaphoek, ga zaterdag bij eentje kijken. Ik kan redelijk goed lassen en heb best zin om eens zo'n koetsje van zijn chassis te trekken, maar wanneer kan ik hem beter laten staan? Wanneer is de koets beyond repair?
Mijn idee was: deze winter lekker doorkarren zodat moeders wat vaker de Espace heeft tot en tijdens zwangerschapsverlof en volgende winter lekker aan de gang te gaan.
Het betreft deze: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238165885
Jeroen
- ooit een Samurai jeepje SPOA 15 cm verhoogt, diff vestgelast
- golfje cabrio mk1 van een nieuwe motortje voorzien
- 5 jaar een Benz W123 op LPG gereden, tussendoor de koets behoorlijk opgeknapt
- Honda XR600 gerestaureerd en opgebouwd als Rally motor
- nu een Renault Espace als familie auto, onderhoud ik zelf
Als nieuwe hobby leek een eend me wel geinig (vind ze altijd al sympatiek), vinden de kleine meiden (hopelijk) ook nog wel leuk. En, past tenminste fatsoenlijk in mijn garage (die Benz was eigenlijk te breed om er nog goed aan lassen).
Het budget is beperkt dus het wordt iets uit de opknaphoek, ga zaterdag bij eentje kijken. Ik kan redelijk goed lassen en heb best zin om eens zo'n koetsje van zijn chassis te trekken, maar wanneer kan ik hem beter laten staan? Wanneer is de koets beyond repair?
Mijn idee was: deze winter lekker doorkarren zodat moeders wat vaker de Espace heeft tot en tijdens zwangerschapsverlof en volgende winter lekker aan de gang te gaan.
Het betreft deze: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238165885
Jeroen
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Op de foto ziet het er helemaal nog niet zo slecht uit.
Wanneer moet je hem laten staan. Als het chassis nr er op nieuw is ingelast misschien want dan kan er niet mee na de rdw voor een nieuw chassis. Ff het rechter spatbord er af en een staal borstel mee om het zeker te weten. Er word nog al eens mee geklooid Al het plaatwerk kan je nieuw kopen en is relatief makkelijk te vervangen dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar als het buget beperkt is, is het misschien wel een goed idee om eerst eens naar de prijzen te kijken van al het plaatwerk en wat er dan nog meer bij komt kijken. Als je het netjes wilt maken tellen al die kleine bedragen nog al op.
Suc6
Wanneer moet je hem laten staan. Als het chassis nr er op nieuw is ingelast misschien want dan kan er niet mee na de rdw voor een nieuw chassis. Ff het rechter spatbord er af en een staal borstel mee om het zeker te weten. Er word nog al eens mee geklooid Al het plaatwerk kan je nieuw kopen en is relatief makkelijk te vervangen dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar als het buget beperkt is, is het misschien wel een goed idee om eerst eens naar de prijzen te kijken van al het plaatwerk en wat er dan nog meer bij komt kijken. Als je het netjes wilt maken tellen al die kleine bedragen nog al op.
Suc6
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 4 nov, 2012 18:59
- Locatie: Apeldoorn
Hoi Jeroen, ik zeg doen. Ik heb zelf een oude eend gekocht, zonder enige ervaring met auto's whatsoever. Ik ben gewoon begonnen, en heb de hele koets er af gehad, van alles vernieuwd, overal tegen aangelopen. Gelukkig is er internet, plenty topics, en eendenmensen in overvloed die advies hebben. Doen dus, je hebt al plenty ervaring met lassen en zo, welkom in de klub. Die rode eend ziet er best aardig uit, nieuw chassis eronder (kost wel 1000 piek) en gaan met die eend. succes!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1912
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
zoals gezegd: staalborstel mee en heeeeel goed kijken of het originele chassisnummer er nog in staat. Er moeten vóór en achter het nummer twee van die citroen chevrons ingeslagen staan, verder: kleine lettertjes die heel precies op een rij liggen.
Ik heb mij daar eens op verkeken en dan kan je een chassiswissel niet meer op de officiele manier uitvoeren en dat kan dan lastig zijn bij schade (verzekering) of verkoop. Fout nummer (en let op de lasrupsjes, het foute nummer was er ook nog eens opnieuw ingelast):
Ik heb zelf net een koets opgeknapt die er op het oog veel slechter uitzag.
Je kan alle stukken plaatwerk kopen, behalve de boog die loopt vanaf het bovenste voorportier scharnier tot aan de onderkant van het derde ruitje achter. Dat profiel is wel in rechte delen te koop, maar niet als gebogen geheel. Mocht die boog en het plaatwerk tot aan de dakrand verrot zijn, dan zou ik zeggen dat het onbegonnen werk is.
Als je een inschatting van de kosten wilt maken dan kan je de plaatdelen tellen die vervangen moeten worden:
-voetenbak 80 (reken er maar op dat die slecht is
-2 vloerplaten elk 80
-2 dorpels elk 80
-5 kleine plaatdelen onder de achterbank-bak elk 15
-bovenkant achterbank-bak (gokje: 40)
-van achterbankbak naar kofferbak (60)
-kofferbak opstaande rand plus bodem (120)
-2 binnenschermen (60)
-2 bananen (van halverwege 3e zijruit tot onderaan bij achterlichten(80)
-achterlichtbalk compleet (120)
-vo0rruitframe compleet (180)
-2 driehoekjes bij A-stijl (20)
-rechte delen van A- en C-stijl (40 euro per halve meter)
-4 spatborden, redelijke 2e handse vóór 80 en achter 15 euro
-4 deuren; redelijke 2e hands deur is tussen de 15 en 60 euro
-dak: nieuw ca 200 euro
-stoelbekleding: nieuw ca 200 euro
-spuiten: hoe duur wil je het maken. zelf met standaard spuitbussen (300), zelf met 2C verf op citroen kleur (600) of laten doen (1500)?
Ik heb het aan de hoge kant aangehouden. per plaatdeel is er niets aan de hand, maar als je het optelt dan kom je wel op een mooi bedrag.
Een verzinkt nieuw chassis kost rond de 900 euro. Reken dan op een setje RVS remleidingen, chassisband en een zak bouten en moeren, nog eens 200 euro. En optioneel anti-roest nog eens 100
Ik heb wel een excel bestandje met alle kosten die ik gemaakt heb bij mijn eend. Als je belangstelling hebt moet je maar even je e-mailadres p-b-en, dan mail ik hem. in totaal kom ik rond de 5000 euro.
Succes en ik zou zeggen: 'DOEN!'
Rob
Ik heb mij daar eens op verkeken en dan kan je een chassiswissel niet meer op de officiele manier uitvoeren en dat kan dan lastig zijn bij schade (verzekering) of verkoop. Fout nummer (en let op de lasrupsjes, het foute nummer was er ook nog eens opnieuw ingelast):
Ik heb zelf net een koets opgeknapt die er op het oog veel slechter uitzag.
Je kan alle stukken plaatwerk kopen, behalve de boog die loopt vanaf het bovenste voorportier scharnier tot aan de onderkant van het derde ruitje achter. Dat profiel is wel in rechte delen te koop, maar niet als gebogen geheel. Mocht die boog en het plaatwerk tot aan de dakrand verrot zijn, dan zou ik zeggen dat het onbegonnen werk is.
Als je een inschatting van de kosten wilt maken dan kan je de plaatdelen tellen die vervangen moeten worden:
-voetenbak 80 (reken er maar op dat die slecht is
-2 vloerplaten elk 80
-2 dorpels elk 80
-5 kleine plaatdelen onder de achterbank-bak elk 15
-bovenkant achterbank-bak (gokje: 40)
-van achterbankbak naar kofferbak (60)
-kofferbak opstaande rand plus bodem (120)
-2 binnenschermen (60)
-2 bananen (van halverwege 3e zijruit tot onderaan bij achterlichten(80)
-achterlichtbalk compleet (120)
-vo0rruitframe compleet (180)
-2 driehoekjes bij A-stijl (20)
-rechte delen van A- en C-stijl (40 euro per halve meter)
-4 spatborden, redelijke 2e handse vóór 80 en achter 15 euro
-4 deuren; redelijke 2e hands deur is tussen de 15 en 60 euro
-dak: nieuw ca 200 euro
-stoelbekleding: nieuw ca 200 euro
-spuiten: hoe duur wil je het maken. zelf met standaard spuitbussen (300), zelf met 2C verf op citroen kleur (600) of laten doen (1500)?
Ik heb het aan de hoge kant aangehouden. per plaatdeel is er niets aan de hand, maar als je het optelt dan kom je wel op een mooi bedrag.
Een verzinkt nieuw chassis kost rond de 900 euro. Reken dan op een setje RVS remleidingen, chassisband en een zak bouten en moeren, nog eens 200 euro. En optioneel anti-roest nog eens 100
Ik heb wel een excel bestandje met alle kosten die ik gemaakt heb bij mijn eend. Als je belangstelling hebt moet je maar even je e-mailadres p-b-en, dan mail ik hem. in totaal kom ik rond de 5000 euro.
Succes en ik zou zeggen: 'DOEN!'
Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Bedankt voor de reacties, dat geeft moed. Chassisnummer ga ik zeker checken, net nog even bij een kennis (met een '90 met origineel chassis) gekeken hoe het eruit hoort te zien.
Zolang er nog een beetje verband in zit is het nog wel te fixen dus.
Plaatwerk en chassiswissel lijkt me leuk, en daar komt vast wel weer wat budget voor beschikbaar. Spuiten wordt een ander verhaal, maar zo ver zijn we nog lang niet.
Zaterdag middag meer.
Zolang er nog een beetje verband in zit is het nog wel te fixen dus.
Plaatwerk en chassiswissel lijkt me leuk, en daar komt vast wel weer wat budget voor beschikbaar. Spuiten wordt een ander verhaal, maar zo ver zijn we nog lang niet.
Zaterdag middag meer.
Op het gezicht een leuk eendje. Chassis vervangen, ok dat kost je iets van 8 a 900 euro en je hebt een gegalvaniseerd exemplaar. Idd is de tip van het originele chassisnr erg belangrijk.
Als het alleen een voetenbak is aan de koets dan ben je snel klaar. Maar ik gok ook dat er aan de bodemplaten en dorpels wel wat te vinden is. En dan nog de achterbak, de staartstukjes en het achterpaneel. Dan ook nog het voorruitframe en het motorkapscharnier waar je aandacht aan moet besteden.
Gelukkig is alles nieuw te krijgen en kom je met geduld een heel eind hoor. Wanneer is het beyond repair? Wanneer het jou te ver gaat voor de prijs denk ik.
De nieuw in te lassen delen kosten gewoon geld en wanneer je de eend goed gelast hebt wil je 'm ook spuiten. En dan wil je het interieur ook graag netjes hebben. Een kostprijs van 5000-6000 euro heb je zo gehaald hoor kan ik zeggen uit ervaring,
Het is maar net hoe die eend er aan toe is en tot hoever je wilt gaan. Apk waardig en rijdend houden is een ander verhaal dan een totale restauratie natuurlijk.
Als het alleen een voetenbak is aan de koets dan ben je snel klaar. Maar ik gok ook dat er aan de bodemplaten en dorpels wel wat te vinden is. En dan nog de achterbak, de staartstukjes en het achterpaneel. Dan ook nog het voorruitframe en het motorkapscharnier waar je aandacht aan moet besteden.
Gelukkig is alles nieuw te krijgen en kom je met geduld een heel eind hoor. Wanneer is het beyond repair? Wanneer het jou te ver gaat voor de prijs denk ik.
De nieuw in te lassen delen kosten gewoon geld en wanneer je de eend goed gelast hebt wil je 'm ook spuiten. En dan wil je het interieur ook graag netjes hebben. Een kostprijs van 5000-6000 euro heb je zo gehaald hoor kan ik zeggen uit ervaring,
Het is maar net hoe die eend er aan toe is en tot hoever je wilt gaan. Apk waardig en rijdend houden is een ander verhaal dan een totale restauratie natuurlijk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Bij chassis wissel eerst even met de 2 CV langs gaan bij de RDW...
Welkom trouwens,
Hier in Beverwijk kan je op dit moment een eend gestript zien, met het laswerk bijna klaar.
Houd rekening met het dunne plaatwerk, 0,6 mm, dat last wat minder makkelijk
Maar ook ik heb het door het Forum aangedurfd, en gewoon stapje voor stapje.
En mijn dochters kozen altijd voor de Eend, de grote snelle Alfa deed ze niks.
Sterkte en just do it !
Gr, Luc
Welkom trouwens,
Hier in Beverwijk kan je op dit moment een eend gestript zien, met het laswerk bijna klaar.
Houd rekening met het dunne plaatwerk, 0,6 mm, dat last wat minder makkelijk
Maar ook ik heb het door het Forum aangedurfd, en gewoon stapje voor stapje.
En mijn dochters kozen altijd voor de Eend, de grote snelle Alfa deed ze niks.
Sterkte en just do it !
Gr, Luc
Duck your life
Zo, ik heb hem gekocht! Bodem is ronduit slecht en vaak opgelapt. Echter, staartstukken en ventilatie/vooruitframe lijken goed, dus niet beyond repair! Verder rondom krasssen en deuken en slechte deuren en dak. Chassis is nog origineel; te herkennen aan het patchwork reparatiewerk en de chevrons voor- en na het chassisnummer. Motorisch lijkt het OK.
Voorlopig eerst maar eens wat (woon-werk) kilometers maken of daar nog dingen uit voortkomen en dan zo na de winter (of misschien pas na de volgende zomer, ik heb immers nog APK tot September) aan de grote klus beginnen.
Zo, nu hoor ik echt bij de club.
Voorlopig eerst maar eens wat (woon-werk) kilometers maken of daar nog dingen uit voortkomen en dan zo na de winter (of misschien pas na de volgende zomer, ik heb immers nog APK tot September) aan de grote klus beginnen.
Zo, nu hoor ik echt bij de club.
Renault Espace IV
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Zo, de eerste km's zijn met veel plezier gemaakt. Waar ik hoopte dat het motorisch nog OK was lijkt dit toch tegen te vallen. Vanaf lage toeren pakt ie niet lekker op, ik heb de carb snel nagekeken maar vermoedt dat het toch in de ontsteking zit (ploffen, beetje choke helpt niet om beter te laten oppakken, acceleratie sproeier werkt). Bougies zijn mooi bruin van kleur.
Compressie is 7,75 aan beide kanten, Haynes schrijft dat dit 8,5 moet zijn. Als ik de vulpijp openzet en het toerental verhoog begint ie als een dolle te blazen, met veel olie. Mijn indruk een te hoge carterdruk veroorzaakt door versleten zuigerveren.
Ik overweeg alvast een 123ignition in te bouwen om in ieder geval ontsteking uit te sluiten. Tijdens de restauratie zal ik de motor ook reviseren.
Oja, de bak schakelt lekker soepel, dus die kan blijven...
Compressie is 7,75 aan beide kanten, Haynes schrijft dat dit 8,5 moet zijn. Als ik de vulpijp openzet en het toerental verhoog begint ie als een dolle te blazen, met veel olie. Mijn indruk een te hoge carterdruk veroorzaakt door versleten zuigerveren.
Ik overweeg alvast een 123ignition in te bouwen om in ieder geval ontsteking uit te sluiten. Tijdens de restauratie zal ik de motor ook reviseren.
Oja, de bak schakelt lekker soepel, dus die kan blijven...
Renault Espace IV
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid