Stroboscoop filmpjes van forumlid ErikJan

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Stroboscoop filmpjes van forumlid ErikJan

Bericht door LPGo » do 17 okt, 2013 22:44

1-2-Spark gebruiker en forumlid Erikjan heeft me vandaag 2 stroboscoob filmpjes gestuurd om een vergelijking te maken tussen 1-2-Spark en 123...

Ik wil jullie de filmpjes niet onthouden omdat ik ze geweldig vind uitzien...



Filmpje van 1-2-Spark
http://www.youtube.com/watch?v=hdiRPMGlImc

en het filmpje van 123
http://www.youtube.com/watch?v=BGdAVPp1Ouw
123 is een graad of 2 verdraait ten opzichte van de handleiding om pingelen te voorkomen

Ik heb LeenAPK een mailtje gestuurd of hij kan uitleggen waaropm 123 zo onrustig is,
ben benieuwd........

p.s. Erikjan heeft de 1-2-Spark hier via de laptop vervroegt tussen de 8 en 29 graden,
vraag me even niet waarom...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 18 okt, 2013 11:18

dat onrustige beeld (met stroboscoop) herken ik van de 123. lastig af te stellen. verder ansich geen klagen over de 123, maar afstellen is idd niet heel makkelijk idd. begin wel steeds meer benieuwd te worden naar jouw ontsteking.

is deze al zo ver dat ie als een "complete set" verkocht kan worden? (evt via pm) of vergt het nog het nodige zelf knutselwerk?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 18 okt, 2013 11:23

heel interessant!
Het 'zoekerige' gedrag van de 123 komt me bekend voor, ik voel/hoor het in de loop van de Dyane vaak ook, hoewel het met puntjes nog erger was.
Zou het komen door de locatie van de ontsteking? Soort interferentie oid?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 18 okt, 2013 21:33

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje met contactpuntjes.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 18 okt, 2013 21:56

Thijs schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje met contactpuntjes.
Dit weet ik dan wel, dit "wiebelt"ook zo'n 3 tot 5 graden heen en weer over het gehele toeren gebied.... Ik heb vandaag een gradenschijf van Erikjan gekregen dus binnenkort een filmpje van contactpuntjes.... (moet eerst weer mijn strobelamp aan de gang krijgen)

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 18 okt, 2013 22:10

De eend van pa heeft standaard ontsteking zal kijken of ik daar een filmpje van kan maken.
Kwam ook een handje te kort moet een statief opzoeken.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 18 okt, 2013 22:23

dyane_maniac schreef:
is deze al zo ver dat ie als een "complete set" verkocht kan worden? (evt via pm) ?

pm verstuurd....

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 18 okt, 2013 23:35

je kan mijn stroboscoop lamp wel even lenen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 19 okt, 2013 09:36

Ik dacht dat toch algemeen bekend was dat de 123 bij stationair de timing varieert om de gelijkloop te verbeteren?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 19 okt, 2013 19:56

André Post schreef:Ik dacht dat toch algemeen bekend was dat de 123 bij stationair de timing varieert om de gelijkloop te verbeteren?
De timing moet precies op het goede moment komen, bij een stationair lopende motor moet dit dus rond de 8 graden zijn en niet tussen de 5 en 15 graden schommelen dan klopt er dus iets niet...... hierdoor zal je motor onrustig door gaan werken....

Ik hoop dat Leen nog een verklaring kan geven, hiernaar ben ik wel benieuwd namelijk.....

Als dit namelijk op de grens tussen pingelen en niet pingelen zou gebeuren dan haal je dus nooit het maximale uit je motor.......

Wat bedoel je trouwens met gelijkloop????

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 19 okt, 2013 22:24

verklaard dat dan ook de onrustige loop zo rond 50km/u in zijn 3? Bij hogere snelheden trekt ie als een lier.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 20 okt, 2013 08:26

Ik zou dan ook wel eens zo'n filmpje willen zien van een DG ontsteking :roll:

En heb je al met Albert de Gier gesproken over dit "probleem"?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 20 okt, 2013 08:46

Bertje Beige schreef:Ik zou dan ook wel eens zo'n filmpje willen zien van een DG ontsteking :roll:

En heb je al met Albert de Gier gesproken over dit "probleem"?
Het aanspreekpunt voor de 123 ontsteking is in mijn ogen Leen APK, ik heb met hem al enige malen leuk email contact gehad over de (2cv) ontstekingen in het algemeen ook kleine gedachtewisselingen gehad over multispark e.d. Ik heb hem de link naar filmpjes ook doorgegeven, maar tot op heden niets van hem gehoord..........

Helaas DGnition heb ik zelf niet in mijn bezit (en ook geen 123) of in bezit gehad,
dus wie voelt zich geroepen.........

@AZL'57 volgens mij niet, bij hogere toeren wordt 123 ook stabieler..... en bij 50 in zijn 3 rijdt je toch al zo'n 2500 toeren schat ik......

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 20 okt, 2013 12:04

Het lijkt mij dat juist Albert de aangewezen persoon is, hij heeft de 123 ontworpen.
En ik kan je vertellen dat hij echt wel behoorlijk weet waar hij het over heeft.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 20 okt, 2013 17:00

André Post schreef:Het lijkt mij dat juist Albert de aangewezen persoon is, hij heeft de 123 ontworpen.
En ik kan je vertellen dat hij echt wel behoorlijk weet waar hij het over heeft.
Ik heb diep respect voor Albert begrijp me niet verkeerd, hij heeft het (commercieel) goed aangepakt, daarom begrijp ik ook niet waarom hij stationair zo onrustig is
en ook dat zijn ontsteking niet linieer oploopt maar met een viertal trappen...
Ik had veel beter verwacht..


Wat ik weet is dat Leen (voor mijn gevoel) zo'n beetje zijn rechterhand is...
Uiteraard mag Albert hier ook reageren, maar ik denk niet dat hij op dit forum actief is....

Ik ben er alleen trots op dat mijn ontsteking wel rustig is en dat ik er toch nog 3% meer vermogen uithaal dat mag toch wel of niet soms, terwijl ik hier pas 2 jaar in mijn schaarse vrije tijd mee bezig ben.......

en om dan toch een paar kolen op het vuur te doen........ Hoe lang is Albert ons al niet injectie voor onze eend aan het beloven..... Ik heb het nog niet (te koop) gezien,,,,, dus schijnbaar weet hij toch nog niet zo goed waar hij mee bezig is.......... trouwens volgens mij werkt hij al lang niet meer in zijn eentje en heeft hij overal mannetjes (software) en prijswinnende stagaires (injectie) voor... :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie