controle druklager

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » ma 8 jul, 2013 22:22

Zou het toevoegen van TSL nog (tijdelijk) verbetering in het schakelgedrag van de bak kunnen bewerkstelligen of is dat weggegooid geld?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

TSL

Bericht door Le Patron » di 9 jul, 2013 08:36

Zeker geen TSL in de versnellingsbak toevoegen.

Het zou tijdelijk misschien beter schakelen, maar de TSL richt meer schade aan dan dat het goed doet. Niet doen dus.

TSL in de motor is volgens ons prima, dat gebruiken we zelf ook.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 9 jul, 2013 17:25

Precies: synchroniseren is wrijving. Een superoliefilm in je synchronaven is teveel van het goede. Daar komt alleen maar meer gekraak van.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 9 jul, 2013 18:20

als je het (tijdelijk wil oplossen) (b.v. nog even naar Spanje ermee en dan reviseren)dan kun je er dikkere olie indoen (b.v. tractoren gebruiken SEA 120) dan kraakt ie (even) minder.....

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » za 24 aug, 2013 18:50

Ik heb mij erbij neergelegd dat de bak voorlopig giert. Het dubbel clutchen wordt al weer net zo gewoon als vroeger op de trekker. Alleen hadden we daar geen voetrgas dus kwam je eigenlijk een hand te kort, dus sturen met je knie. Dikkere olie zou ook kunnen helpen want als de auto net rijdt gaat het schakelen beter. Pas na 15 km wordt het gekraak erger.
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 24 aug, 2013 21:45

ik gebruik hier in spanje ook sae 120 in de zomer prima in de winter wat minder, als een bak giert kraakt oid dan is ie gewoon stuk en dan helpt olie niet heel veel.. en is dus meestal tijdelijk, ik eg gewoon door rijden tot ie niks meer doet!

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » za 19 okt, 2013 16:40

Ik ben vandaag begonnen de oude Ami-bak open te maken. Ik heb daarvoor in het koppelingshuis de 4 bouten en 4 moeren losgemaakt. Ik krijg het koppelingshuis er niet zomaar af. Moet ik meer geweld gebruiken of moet ik misschien ook nog de bouten waarmee de trommelremmen vastzitten losmaken?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 19 okt, 2013 17:06

niet persé maar wel de 6 moeren die tussen ankerplaat en bak zitten. (per kant) Dan komen de as tappen met de trommels eruit.
diverse Citroens, wat anders.

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » zo 20 okt, 2013 11:33

Ik heb de bak open en het differentiel bekeken. Het ziet er op het oog goed uit. De overbrenging is 8 x 29. Daar was ik naar op zoek want ik wilde een lange bak voor bij het Visablok. Nu eens kijken of ik, met veel hulp, een nieuwe bak kan maken.
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » vr 25 okt, 2013 16:12

Inmiddels is duidelijk geworden dat ik de komende periode niet zoveel tijd heb en dat ik er misschien voor ga kiezen de bak door een Deskundige te laten reviseren. Hebben jullie een goed adres hiervoor? Ik kreeg nog het advies om alleen met SKF lagers te werken, is dat nodig en zijn alle lagers door SKF te leveren?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » di 4 mar, 2014 21:38

Bij het inschakelen van de eerste versnelling hoor ik een vreemd geluid, een soort meedraaien van iets in de bak met een beetje gekraak. Datzelfde treed ook op bij terugschakelen. Niet bij opschakelen.Zou het de de koppeling kunnen zijn die te weinig vrije slag heeft en zich nu aan het zetten is. Ik heb na een bakwissel pas 20 km gereden.
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

pieterc
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: za 25 feb, 2012 15:00
Locatie: Halderberge

Bericht door pieterc » ma 24 mar, 2014 21:30

Ik heb het blok er uit gehaald. Je ziet wat slijtagesporen op de drukgroep maar die zit er pas 1000 km op. Hoe kan ik het druklager controleren of moet je het gewoon maar vervangen?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

Plaats reactie