Verwarmingskabels.

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Verwarmingskabels.

Bericht door Geert » di 15 okt, 2013 16:29

Nu het kouder begint te worden gebruik ik mijn verwarming regelmatig.
Maar als ik het hendeltje voor koud of warm verzet heb ik ongelofelijk veel weerstand. Ik heb alles nu uit elkaar gehaald en nu blijkt dat de kabels stroef gaan. Kan ik die met vet smeren, of moet ik daar olie in laten lopen?

Dan heb ik nog een vraag: Het klepje met hendel voor de warme lucht in te stellen : naar de voorruit, of naar de voeten , gaat heel erg gemakkelijk, zo goed zelfs dat het onder het rijden verschuift. Kan ik daar iets aan doen?

Ter info:
foto van voor de restauratie :Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door engbokho » di 15 okt, 2013 17:33

Geert welllicht kan je de veer op het asje van het klepje wat strakker zetten. (zo uit m'n hoofd zit er toch een veer tussen de pijp waar het asje in zit en de hevel?)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 15 okt, 2013 17:47

Beste Geert; hou je er wel rekening mee dat je in een 40 jaar oude eend rijdt en dat dan niet alles hoef te functioneren zoals het zou moeten.... mag het..... :lol: :lol: :lol:

sorry neem het even op voor je eend.... :D :D :wink: :wink:

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » di 15 okt, 2013 17:52

LPGo schreef:Beste Geert; hou je er wel rekening mee dat je in een 40 jaar oude eend rijdt en dat dan niet alles hoef te functioneren zoals het zou moeten.... mag het..... :lol: :lol: :lol:

sorry neem het even op voor je eend.... :D :D :wink: :wink:
Nou na alle werk en moeite die ik in mijn 40 jaar oude eend heb gestopt mag ik toch wel van hem verwachten dat ik het een beetje warm kan houden als ik hem uitlaat .
@ Engbokho: Die veertjes mis ik .

Verder Top autootje

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 15 okt, 2013 18:00

:lol: :lol: :lol: :lol:

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door voeteir » di 15 okt, 2013 22:02

Als er nergens een knik in de gaine zit kan je proberen met kruipolie alles vlot te krijgen.

Bij kabels van fietsen (zal voor verwarmingskabels ook wel werken) doe ik dit als volgt.
De eerste keer demonteer ik de volledige kabel en hang hem omhoog. Dan spuit ik veel kruipolie in de gaine totdat ze er beneden uitloop. Dan lukt het meestal om de kabel in de gaine vlot te laten schuiven. Om de olie in de gaine te krijgen gebruik ik een tooltje.
Afbeelding
Dan haal ik de volledige kabel uit de gaine (let wel op dat hij niet uitrafelt op het einde) en smeer deze in met veel vet. Dan alles terug in elkaar en je zal zien dat alles veel vlotter gaat.

:wink:

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 16 okt, 2013 10:04

bij mijn eend zitten de kabels ook anders dan bij die van jouw. De bedieningskabel gaat bij mijn eend naar de linker kachelpot (bij jou naar de rechter)

door jou manier van monteren krijg je een U-bocht in de bedieningskabel en dat vinden kabels meestal niet plezierig en gaan stroef lopen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 16 okt, 2013 17:28

Bij een 2cv4 liggen de kabels anders dan bij een 6. Volgens mij is bij een 4 de handel naar rechts voor warme lucht en bij een 6 naar links.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » wo 16 okt, 2013 17:49

Mijn acadiane had om de binnenkabel een kunstof laag die gescheurd was, en daardoor was de kachel moeilijk te bedienen; ik heb de kabels verwijderd en uit elkaar gehaald en die harde laag om de binnenkabel verwijderd. De buitenkabels heb ik vervangen door nieuwe (van een fiets o.i.d) en het werkt nu prima.

Nou werden de acadiane's in Spanje gebouwd, dus ik weet eigenlijk niet of ze daar dezelfde kabels gebruiken als in andere fabrieken :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » wo 16 okt, 2013 21:09

Ik heb inmiddels de kabels gedemonteerd gehad en de binnenkabel eruit getrokken.
De buitenkabel aan één zijde opgehangen en zo vaak met olie gevuld, totdat de olie er onder uitdruppelde .
Toen de binnenkabels met vet ingesmeerd en de zaak weer gemonteerd .
En nu lijken ze het goed te doen. Alleen ontbreken bij mij de veertjes waar engbokho het over heeft.
Die heb ik besteld en er voorlopig maar een paar elastieken aan gemaakt.
Zoals gezegd lijken ze het nu goed te doen, misschien gaat het met de veertjes nog net iets beter. Even afwachten.
@ Rob M: De kabels lopen zoals ze voor een 4tje horen te lopen, dus met U bocht , dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen dat ze stroef gingen.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door hobbes » do 17 okt, 2013 21:25

Ik heb bij de dyane 2 aparte kabels met schuifje gemaakt, elk voor een kant. De kabels heb ik ook ontdaan van de harde buitenkant. Nu kan ik kiezen van welke kant ik de warmte wil hebben. Om het verhaal compleet te maken heb ik in het Y stuk onder de motorkap een computer ventilator gemaakt, dmv een schakelaar met een lampje kan ik hem aanzetten en fungeert ie als een soort aanjager. Om de klep niet te hindren heb ik er een 3 cm dikke pakking tussen het schutbord en het Y stuk gemaakt.
met eendige groeten,

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 25 okt, 2013 08:50

Fietskabels zijn over het algemeen niet geschikt omdat deze uit vele gedraaide draden bestaan, gemaakt om een trekbelasting door de geven maar geen druk. een kabel met massieve binnendraad is beter, omdat deze ook op druk belast kan worden.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door voeteir » vr 25 okt, 2013 10:25

Niels schreef:Fietskabels zijn over het algemeen niet geschikt omdat deze uit vele gedraaide draden bestaan, gemaakt om een trekbelasting door de geven maar geen druk. een kabel met massieve binnendraad is beter, omdat deze ook op druk belast kan worden.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Maar de manier van schoonmaken zal voor beiden wel werken.

Plaats reactie