Spoorstang / stuurstang
Spoorstang / stuurstang
Hallo,
Wie kan mij zeggen hoe je op eenvoudige wijze en zonder toebrengen van beschadiging de spoorstangen loskrijgt van de vooras na demontage van de moeren? Idem voor wat betreft de suurstangen van de spoorstangen.
Bij voorbaat dank. En - indien binnen vermogen- altijd en gaarne tot wederantwoord bereid!
Wie kan mij zeggen hoe je op eenvoudige wijze en zonder toebrengen van beschadiging de spoorstangen loskrijgt van de vooras na demontage van de moeren? Idem voor wat betreft de suurstangen van de spoorstangen.
Bij voorbaat dank. En - indien binnen vermogen- altijd en gaarne tot wederantwoord bereid!
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Om een spoorstang van het stuurhuis te halen,moet je de moeren er niet
gelijk afhalen maar alleen goed los.Er bestaat een speciale trekker voor,
maar bij gebrek daaraan leg je een vuist onder de kogel en een bandijzer
achter de spoorstang met wat spanning en dan met een staaf en een moker
hem los laten schrikken.Aan de fusee maak je de borgplaat plat en geef een
flinke tik op de kop van de 2 boutjes en draai ze met een goed passende 6 kantige dop los.Om de stuurkogel los te maken,haal je eerst onder het rubber de splitpen weg en dan zou je van een stukje plat staal gereedschap
moeten maken om de moer eruit te draaien en het cupje te verwijderen.
Deze kogels zijn meestal versleten en behalve de 2 platte kantjes zou hij mooi rond moeten zijn.maar meestal zit er de moed van de cupjes in gesleten,Dan kan je ze beter vernieuwen.Het afstellen van die kogel is eerst vastdraaien en dan terug tot hij net soepel draait.Na afloop sporing
stellen
gelijk afhalen maar alleen goed los.Er bestaat een speciale trekker voor,
maar bij gebrek daaraan leg je een vuist onder de kogel en een bandijzer
achter de spoorstang met wat spanning en dan met een staaf en een moker
hem los laten schrikken.Aan de fusee maak je de borgplaat plat en geef een
flinke tik op de kop van de 2 boutjes en draai ze met een goed passende 6 kantige dop los.Om de stuurkogel los te maken,haal je eerst onder het rubber de splitpen weg en dan zou je van een stukje plat staal gereedschap
moeten maken om de moer eruit te draaien en het cupje te verwijderen.
Deze kogels zijn meestal versleten en behalve de 2 platte kantjes zou hij mooi rond moeten zijn.maar meestal zit er de moed van de cupjes in gesleten,Dan kan je ze beter vernieuwen.Het afstellen van die kogel is eerst vastdraaien en dan terug tot hij net soepel draait.Na afloop sporing
stellen
-
- Gebruiker
Even samengevat voormmijn beeldvorming:
- Spoorstangen op stuurhuis zonder trekker: staaf en moker om de boel los te schrikken?
- Stuurkogelarm: 2 bouten op de bovenkant eruit en dan? Zit muurvast bij mij, geen idee hoe ik dit loskrijg
- Spoortang op stuurkogelarm: spoorstang kogelmoeren eruit, etc en oonder bepaald hoeke platte delen van kogel door gaat in spoorstangs kop laten glijden?
Graag wat hulp, tips of instructies hoe dit te demonteren
- Spoorstangen op stuurhuis zonder trekker: staaf en moker om de boel los te schrikken?
- Stuurkogelarm: 2 bouten op de bovenkant eruit en dan? Zit muurvast bij mij, geen idee hoe ik dit loskrijg
- Spoortang op stuurkogelarm: spoorstang kogelmoeren eruit, etc en oonder bepaald hoeke platte delen van kogel door gaat in spoorstangs kop laten glijden?
Graag wat hulp, tips of instructies hoe dit te demonteren
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Spoorstang op stuurhuis,liever met trekker,maar anders goed laten dragen en los laten schrikken
Op het fussee stuk.als de 2 bouten eruit zijn,klemt hij nog in de houder,
is normaal,maar kan goed omhoog geslagen worden
Spoorstang op kogelarm.Dat klopt.Maar pas op dat de kogel behalve de
platten kanten goed rond is.ivm.met klem lopen in een bocht
Op het fussee stuk.als de 2 bouten eruit zijn,klemt hij nog in de houder,
is normaal,maar kan goed omhoog geslagen worden
Spoorstang op kogelarm.Dat klopt.Maar pas op dat de kogel behalve de
platten kanten goed rond is.ivm.met klem lopen in een bocht
En mijn ervaring bij het loshalen van de stang aan het stuurhuis: veel zachte klopjes op de kogels/stangeinden, terwijl je de stang onder spanning houdt. Ik had eerst zacht geslagen, toen steeds harder, maar zonder enig effect. Beetje geduld en rustig blijven kloppen, dan schiet ie los van het conische eind van de kogel.
-
- Gebruiker
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Mijn ervaring is:LosPoppelos schreef:En als ik het trilrubber wegsnij en er dan een poelietrekker met kleine diameter op de spoorstang zet, werkt dat ook?
1 - dat je de stuurstang eigenlijk alleen met een poelietrekker loskrijgt.
Je hebt achter je v-bak eigenlijk geen ruimte om te wrikken met een
bandenlichter als hefboom bijv. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van
het gebruik van een moker op zo'n plek. Bovendien is het mij nooit gelukt
met een moker en met een poelietrekker lukt 't binnen de minuut.
2 - dat de stuur- en de spoorstang altijd van elkaar af kunnen als je de
juiste (draai)hoek maar te pakken hebt.
3 - dat de stuurkogelarm in jouw gevoel gelukkig goed vast blijkt te zitten
en dat je na het verwijderen van de twee bouten met kruipolie en brander
in de weer kan om de zaak te laten schrikken en dan - na een paar
welgeplaatste tikken met een hamer - komt-ie wel los.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
- Erikjan
- Heavy user
- Contacteer:
Dan gaat het het zelfde alleen heb je geen splitpennen.frenkie schreef:Ja en dan?
Bij mijn eend heeft een oplettende apk monteur de kroonmoeren vervangen door zelf borgende. Na een revisie zijn er nieuwe kogels in gegaan zonder gaatje voor splitpen. Daardoor was het mij niet opgevallen dat er een splitpen in hoort.
Gelukkig zit het nu weer geborgd zonder dat er ongelukken zijn gebeurd.