power tube
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
ja maar mn bigbore is dus vast gelopen en heb dus liever visa blokje, is wat betrouwbaarder.
Maar wil wel n turbotube hebben, als die van k&n zo duur is is die van bcc mayb beter maar dan zou k n k&n filterspons in mn eendenfilterhuis stoppen of is dat n stom idee?
Maar wil wel n turbotube hebben, als die van k&n zo duur is is die van bcc mayb beter maar dan zou k n k&n filterspons in mn eendenfilterhuis stoppen of is dat n stom idee?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Nee, dat is geen stom idee. Op het forum vind je welke je moet hebben, die in je luchtfilterhuis past. Ik heb hem ook in de burton en straks ook in de dyane. Zijn in NL aan de prijzige kant, maar in de VS of ebay FR kom je ze wel voor leukere prijzen tegen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Ok ja heb t topic gevonden. Voor verdere belangstellenden, een linkje
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
sorry, nog niet het hele powertube gebeuren gelezen. Erg technisch ook allemaal en vaak kost baar.
Ik had zomaar een gedachte, namelijk deze: Als ik een ventilator in mijn kachelbuis plaats en vandaar een aftakking maak naar de luchtinlaat van mij lucht filter. Ik krijg dan extra voorverwarmde lucht in mijn filter. Dan gaat mijn auto toch meer PK's krijgen? Ook in de winter?
Of denk ik nu te simpel?
Ik had zomaar een gedachte, namelijk deze: Als ik een ventilator in mijn kachelbuis plaats en vandaar een aftakking maak naar de luchtinlaat van mij lucht filter. Ik krijg dan extra voorverwarmde lucht in mijn filter. Dan gaat mijn auto toch meer PK's krijgen? Ook in de winter?
Of denk ik nu te simpel?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
een elektrische fan draait continu en volgt niet het toerental van de motor zoals een turbo of ander soort druklader, dus ik denk dat het niet zo simpel is. of je moet een fan hebben die harder gaat draaien als je toerental oploopt. en als het zo simpel zou zijn zou het al bestaan denk ik altijd maar.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Nee dat zie je helmaal verkeerd. Je wilt juist zoveel mogelijk KOUDE lucht in je luchtfilter. En een elektrisch vinnetje levert nooit de hoeveelheid lucht die je motor kan geven. Kijk alleen al naar het verschil in formaat ventilator. Waarom heeft een auto met turbo een intecooler? Om de warme lucht af te koelen. Koude lucht bevat per cm2 meer zuurstof, dus.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
oh, ik dacht dat het winter probleem was dat je te veel koude lucht zou krijgen waardoor de motor begon te stotteren. Tenminste zo begon dit onderwerp. En de extra fan (het woord extra zegt het al) Is alleen maar een toevoeging. Misschien leverd de kachel minder lucht dan de hoofd fan, dat weet ik niet.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
het gaat om het principe: extra lucht geforceerd je cilinders in duwen. of dat nu gaat met de powertube, een turbo, een g-lader of een compressor, allen hebben gemeen dat de hoeveelheid lucht die geforceerd naar binnen wordt geduwd gerelateerd is aan het toerental van de motor.
qua voorverwarmen heb je wel gelijk, veel oudere auto's hebben een klepje in de luchtinlaat die je om kan zetten. dan wordt in de zomer de lucht van buiten af gezogen en 's winters langs de warme uitlaat. dit omdat benzine die verdampt warmte onttrekt aan de omgeving (dit doet elke vloeistof die verdampt). deze omgeving is de carburateur die dus kan bevriezen als de motor nog niet opgewarmd is.
dit probleem heb ik zelf alleen gehad met amerikaanse auto's die belachelijk veel benzine verdampen in korte tijd, met een 2cv heb ik dit nooit gehad. ook niet met -12.
warme lucht zet uit. dus koude lucht is compacter, oftewel meer moleculen per inhoudsmaat. dus in je 602 cc motortje zit in de winter meer lucht dan in de zomer. benzinedamp mengt wel weer beter in warme lucht dan in koude lucht dus of je echt het verschil merkt?
qua voorverwarmen heb je wel gelijk, veel oudere auto's hebben een klepje in de luchtinlaat die je om kan zetten. dan wordt in de zomer de lucht van buiten af gezogen en 's winters langs de warme uitlaat. dit omdat benzine die verdampt warmte onttrekt aan de omgeving (dit doet elke vloeistof die verdampt). deze omgeving is de carburateur die dus kan bevriezen als de motor nog niet opgewarmd is.
dit probleem heb ik zelf alleen gehad met amerikaanse auto's die belachelijk veel benzine verdampen in korte tijd, met een 2cv heb ik dit nooit gehad. ook niet met -12.
warme lucht zet uit. dus koude lucht is compacter, oftewel meer moleculen per inhoudsmaat. dus in je 602 cc motortje zit in de winter meer lucht dan in de zomer. benzinedamp mengt wel weer beter in warme lucht dan in koude lucht dus of je echt het verschil merkt?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Hoe creatief de ideeen ook zijn. Citroen heeft zijn huiswerk goed gemaakt. Het motortje levert voor een carburateur motor best zijn pk's. Als je geen grote verbouwing wilt doen (dwz serieus tunen/bigbore kit enz) is er weinig winst te behalen met kleine aanpassingen. Een power tube helpt iets, maar dat hadden ze bij citroen ook wel door, daarom zit dit standaard op de dyane en zijn broeders. Leuke creatieve oplossingen zijn aardig, maar in het lange bestaan van het tweecilindertje is er niet een blijven hangen.