Splitsen en controleren motorblok
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Splitsen en controleren motorblok
Vanmiddag heb ik geprobeerd een AM2 motorblok te splitsen.
Volgens mij heb ik alle bouten er uit gehaald maar er zit geen beweging in de helften.
Is er een truukje voor of doe ik iets verkeerd?
Volgens mij heb ik alle bouten er uit gehaald maar er zit geen beweging in de helften.
Is er een truukje voor of doe ik iets verkeerd?
Lijkt me duidelijk. Heb dus ooit een ratelend blokje meegemaakt waarmee doorgereden is tot de drijfstang los brak van de krukas. Zelfde ellende van binnen maar dan meer ijzerdeeltjes.
Krukas kun je wel enigszins controleren. Pak het uiteinde van een drijfstang in een vuist beet. Sla met je andere hand op de vuist/ drijfstang. Zo kun je voelen of er speling op zit. Niet heel nauwkeurig, maar probeer maar eens met de krukas waar de speling op zit en die andere. Het verschil voel je dan vast.
En dan bedoel ik met de krukas vrij in de lucht hangend.
Krukas kun je wel enigszins controleren. Pak het uiteinde van een drijfstang in een vuist beet. Sla met je andere hand op de vuist/ drijfstang. Zo kun je voelen of er speling op zit. Niet heel nauwkeurig, maar probeer maar eens met de krukas waar de speling op zit en die andere. Het verschil voel je dan vast.
En dan bedoel ik met de krukas vrij in de lucht hangend.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
Je kan de hoogte van de nokken van de nokkenas meten.
De nokkenas op de foto ziet er behoorlijk ingelopen uit.
Het kopvlak van de nokvolgers moet vlak zijn en niet uitgehold.
de zijdelingse speling van de tandwielen van de oliepomp is 0.1mm.
Als je de oliezeef van de foto wil hergebruiken zou ik ze openmaken en goed reinigen.
De nokkenas op de foto ziet er behoorlijk ingelopen uit.
Het kopvlak van de nokvolgers moet vlak zijn en niet uitgehold.
de zijdelingse speling van de tandwielen van de oliepomp is 0.1mm.
Als je de oliezeef van de foto wil hergebruiken zou ik ze openmaken en goed reinigen.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Even voor de duidelijkheid:Wat zie je aan de nokkenas waardoor hij niet meer goed lijkt?
Er lijkt op sommige stukken roest/pitjes in die as te zitten. Wat zou dat betekenen?
Ik kwam er net achter dat er een oliekoeler van een 435CC op zit.
Volgens de vraagbaak moet je hem altijd vervangen als er een lager is uitgelopen. Dat komt dan mooi uit.
Er lijkt op sommige stukken roest/pitjes in die as te zitten. Wat zou dat betekenen?
Ik kwam er net achter dat er een oliekoeler van een 435CC op zit.
Volgens de vraagbaak moet je hem altijd vervangen als er een lager is uitgelopen. Dat komt dan mooi uit.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 386
- Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
- Locatie: meetjesland
Het oppervlak van de nokken moet mooi vlak zijn en inderdaad niet geroest, gepit.
Ik zou de hoogte van de nokken eens meten.
Veel kans dat die te klein zullen zijn.
Nieuw zijn ze 33 mm geloof ik.
Ik had toen ik mijn blokje opengedaan heb ergens een minimum waarde voor de nokken maar ik vind die niet direct.
Ik zou de hoogte van de nokken eens meten.
Veel kans dat die te klein zullen zijn.
Nieuw zijn ze 33 mm geloof ik.
Ik had toen ik mijn blokje opengedaan heb ergens een minimum waarde voor de nokken maar ik vind die niet direct.