zelf spuiten?
-
- Regelmatige poster
zelf spuiten?
Ik ben van plan de dyane zelf in de epoxy te spuiten
Om niet alles wat in de schuur staat onder de spuitnevel te hebben wil ik graag in een tent (6X3meter) in de schuur spuiten. Maar dat heb ik nog nooit gedaan. Buiten heb ik al dingen gespoten maar daarvoor is het nu echt te koud.
Op het internet heb ik al gezien dat ze een auto in een tent zetten om te spuiten.
Zijn er hier ervaringsdeskundigen van het spuiten in een tent of diy spuitkabine.
Ik wil de tent en dyane eerst opwarmen tot een graad of 20 met een gaskacheltje. Dat moet volgens mij te doen zijn. Het is nu een graad of 10 in de hangar.
Maar ik heb het meest schrik van de nevel. Kan je nog iets te zien tijdens het spuiten als geen afzuiging is?
Is het haalbaar of is het echt niet te doen?
Om niet alles wat in de schuur staat onder de spuitnevel te hebben wil ik graag in een tent (6X3meter) in de schuur spuiten. Maar dat heb ik nog nooit gedaan. Buiten heb ik al dingen gespoten maar daarvoor is het nu echt te koud.
Op het internet heb ik al gezien dat ze een auto in een tent zetten om te spuiten.
Zijn er hier ervaringsdeskundigen van het spuiten in een tent of diy spuitkabine.
Ik wil de tent en dyane eerst opwarmen tot een graad of 20 met een gaskacheltje. Dat moet volgens mij te doen zijn. Het is nu een graad of 10 in de hangar.
Maar ik heb het meest schrik van de nevel. Kan je nog iets te zien tijdens het spuiten als geen afzuiging is?
Is het haalbaar of is het echt niet te doen?
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
om kort te gaan: Nee.
als je de nevel niet afzuigt dan zie je helemaal niets meer na een paar minuten.
Bij epoxy kan je er ook voor kiezen niet te nevelen. Dan krijg je wel sinaasappel-epoxy, dus dat wordt schuren. Reken er op dat je bij goed vernevelen ca 25 procent van de verf kwijt bent aan nevel.
Ik vernevel een heel klein beetje bij epoxy, maar verdun wat meer zodat je meerdere lagen krijgt.
voor epoxy hoeft de temperatuur niet echt ver boven de 10 graden te zijn. Als het onder de 20 is dan wordt het minder snel hard, maar daar heb je niet echt last van. Bij lakverf is de temperatuur belangrijk; als het te koud is dan droogt het dof op. Het gaat wel om de temperatuur van het plaatwerk. Een half uurtje de schuur op 20 graden is ruim onvoldoende temperatuur. Laatste keer dat ik zelf spoot hebben we het plaatwerk boven een houtkachel gehangen vantevoren en in de kabine was het zeker boven de 25 graden.
Begin januari willen we met een aantal forummers een spuit-workshop houden. Iets voor jou?
Gr Rob
als je de nevel niet afzuigt dan zie je helemaal niets meer na een paar minuten.
Bij epoxy kan je er ook voor kiezen niet te nevelen. Dan krijg je wel sinaasappel-epoxy, dus dat wordt schuren. Reken er op dat je bij goed vernevelen ca 25 procent van de verf kwijt bent aan nevel.
Ik vernevel een heel klein beetje bij epoxy, maar verdun wat meer zodat je meerdere lagen krijgt.
voor epoxy hoeft de temperatuur niet echt ver boven de 10 graden te zijn. Als het onder de 20 is dan wordt het minder snel hard, maar daar heb je niet echt last van. Bij lakverf is de temperatuur belangrijk; als het te koud is dan droogt het dof op. Het gaat wel om de temperatuur van het plaatwerk. Een half uurtje de schuur op 20 graden is ruim onvoldoende temperatuur. Laatste keer dat ik zelf spoot hebben we het plaatwerk boven een houtkachel gehangen vantevoren en in de kabine was het zeker boven de 25 graden.
Begin januari willen we met een aantal forummers een spuit-workshop houden. Iets voor jou?
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Wij hebben de eend in onze schuur gespoten. Eerst alles afgeplakt en dus ook geen afzuiging. En dat gaat best hoor. Er blijft wel spuitnevel hangen. Maar daar heb je niet zoveel last van. Je vloer krijgt alleen wel een mooi kleurtje en trek ook een spuitoveral aan en zet je bril af.plak wel goed af, want die spuitnevel zit anders echt op alles. Bij mij waren de spullen op zolder ook niet veilig.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Bofkontschermer schreef:Moet ik er wel bij vermelden dat mijn garage een eigen cv ketel heeft. Dus die heeft lekker een dagje op 25 graden gestaan.

Ik maak altijd een spuitcabine van goedkope afdekzeilen van 2 X 3 meter. Deze hang ik aan de rail van de stalen garage deur. Als afzuiging gebruik ik een heteluchtkanon (zie foto) maar zonder de gasfles dus alleen als ventilator. Ik zet de loopdeur in de zijkant van de garage een stukje open en plaats het kanon in de deur opening.
Je bril kun je weer schoon krijgen met aceton.

Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Grappige verschillen. Ik kan de overkant van de garage niet meer zien na 10 minuten spuiten. En die spuitnevel valt na afloop terug op je net gespoten delen, en dat maakt het minder strak.
Ik heb in mijn eigen garage wel in de zomer gespoten; garagedeur open, achterdeur, plastic rondom.. Dat lukt prima (zie avatar)
Nu spuit ik in een cabine waar een 380 V afzuiger staat en een heteluchtkanon wat voor de warmte zorgt.
Gr Rob
Ik heb in mijn eigen garage wel in de zomer gespoten; garagedeur open, achterdeur, plastic rondom.. Dat lukt prima (zie avatar)
Nu spuit ik in een cabine waar een 380 V afzuiger staat en een heteluchtkanon wat voor de warmte zorgt.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Ok het word wel mistig in de schuur. Maar niet zo erg dat ik niets meer zie. En met de deur op een kiertje gaat er nog best wat naar buiten. Wat misschien ook wel helpt: ik heb van dat hel dunne plastic van de action gebruikt (boterhamzakje) en dat is ontzettend statisch het werd echt heel erg geel. En je kan het heel simpel vastnieten aan de balken van het plafond. Ondanks de nevel is mijn plaatwerk best wel strak geworden, maar ik heb ook gewone sikkens verf gebruikt en die droog lamgzamer dan 2k autolak. Het krojgt de tijd om mooi te vloeien.
-
- Regelmatige poster
Ik heb dus toch een tent aangeschaft om in te spuiten.
De eerste grondlaag heb ik al gespoten en er was wel wat nevel die achteraf neergevallen is. Maar ik had geen afzuiging gebruikt.
Volgende keer wil ik het hetelucht kanon gebruiken als ventilator.
Dus alle naden van de tent dichtplakken enkel achteraan boven laat ik open. Daar zal ik filterwatten steken en vooraan beneden het kanon.
Hopelijk geeft dit een beter restultaat.
De eerste grondlaag heb ik al gespoten en er was wel wat nevel die achteraf neergevallen is. Maar ik had geen afzuiging gebruikt.
Volgende keer wil ik het hetelucht kanon gebruiken als ventilator.
Dus alle naden van de tent dichtplakken enkel achteraan boven laat ik open. Daar zal ik filterwatten steken en vooraan beneden het kanon.
Hopelijk geeft dit een beter restultaat.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
dat is wel een goed idee, maar meer om het gewone stof uit de lucht te houden. En om geen stof op te spuiten als je het spuitpistool eens wat naar beneden richt. De spuitnevel die rondhangt komt uit je spuitpistool en hangt rond zolang het nergens tegenaan komt. Zakt heel erg langzaam naar benden.
Gr Rob
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
ik zou tijdens het spuiten dat kanon niet aan zetten. ik weet niet waar jij mee spuit. maar het spul (2K auto-lak) waar ik mee spuit is ontvlambaar.
zelf spuiten is goed te doen en leuk om te doen. gewoon oefenen. als het mislukt, schuren en weer op nieuw. je kunt er dagen mee bezig zijn..... heerlijk
zelf spuiten is goed te doen en leuk om te doen. gewoon oefenen. als het mislukt, schuren en weer op nieuw. je kunt er dagen mee bezig zijn..... heerlijk

https://www.facebook.com/events/1016945 ... _tab=posts
http://www.tjoosten.nl/wp/zob/
ZuidOost Brabant Meeting!
http://www.tjoosten.nl/wp/zob/
ZuidOost Brabant Meeting!