ontsteking stellen als de motor uit de auto is?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 476
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
ontsteking stellen als de motor uit de auto is?
Hoi ik heb een reserve blokje dat ik aan het opknappen ben, nu wil ik de ontsteking stellen als de motor op de werkbank ligt is dit mogelijk? in het blokje zat helemaal geen ontsteking meer dus heb ik alle onderdelen 2de hands aangeschaft (behalve condensator en contactpunten die zijn nieuw) ik lees over een proeflampje maar ik zou niet weten hoe dat werkt dus graag duidelijke uitleg. gr denny
Ok, draai de bougies eruit, werkt makkelijker.
Ik neem aan dat het contactpuntjes al hebt gemonteerd in het ontstekingshuis.
Draai de nokkenas door aan het vliegwiel te draaien, jouw blok staat los van de auto dus dat gaat makkelijk.
Zet de nok zo dat het contactpuntjes het verst opengaat. Stel nu de opening van het contact puntje op 0.4mm door de schroef in het ontstekingsbuis los te draaien en het "massa stuk" van het contactpuntje te verstellen.
Daarna een 6 mm staafje in de motorsteun duwen ( linker steun) vliegwiel draaien tot dat het staafje in het gat in het vliegwiel schuift.
Dan de buitenkant van het ontstekingshuis een beetje losschroeven. Zo kun je het huis draaien en dit moet je zo draaien dat het contactpuntje precies op dit moment opengaat. Dat kun je dan weer ohms meten.
Mocht dit niet werken stuur even een pm met je telefoon nummer dan praten we er effe over.
Ik neem aan dat het contactpuntjes al hebt gemonteerd in het ontstekingshuis.
Draai de nokkenas door aan het vliegwiel te draaien, jouw blok staat los van de auto dus dat gaat makkelijk.
Zet de nok zo dat het contactpuntjes het verst opengaat. Stel nu de opening van het contact puntje op 0.4mm door de schroef in het ontstekingsbuis los te draaien en het "massa stuk" van het contactpuntje te verstellen.
Daarna een 6 mm staafje in de motorsteun duwen ( linker steun) vliegwiel draaien tot dat het staafje in het gat in het vliegwiel schuift.
Dan de buitenkant van het ontstekingshuis een beetje losschroeven. Zo kun je het huis draaien en dit moet je zo draaien dat het contactpuntje precies op dit moment opengaat. Dat kun je dan weer ohms meten.
Mocht dit niet werken stuur even een pm met je telefoon nummer dan praten we er effe over.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 476
- Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
- Locatie: stevensweert
hoi AK freak ik ga het deze week proberen (eerst een metertje of lampje kopen) als het niet lukt stuur ik je een berichtje .Weet je toevallig ook hoe ik de motor kan laten lopen buiten de auto? zoadat ik zeker weet dat hij loopt voordat ik hem ombouw. ik ben het forum aan het afzoeken maar kan het nog niet vinden .gr denny
Het gaat niet om de precieze weerstandswaarde, je hebt een uitslag op je meter als de contactpunten sluiten en niks als de contactpunten open staan.
Je zet de pluspen van je meter op de plus van de bobine-aansluiting en de minpen ergens aan de massa. Als de contactpunten open staan, meet je niks (of beter gezegd: weerstand oneindig)'. Als ze sluiten, meet je de weerstand van de bobine - die is een paar ohm. Dit geldt dus als je helemaal geen 12 Volt op de plus van je bobine kunt aansluiten / anders werkt een simpel lampje net zo goed,
Je zet de pluspen van je meter op de plus van de bobine-aansluiting en de minpen ergens aan de massa. Als de contactpunten open staan, meet je niks (of beter gezegd: weerstand oneindig)'. Als ze sluiten, meet je de weerstand van de bobine - die is een paar ohm. Dit geldt dus als je helemaal geen 12 Volt op de plus van je bobine kunt aansluiten / anders werkt een simpel lampje net zo goed,