Motorrevise voor de Ami
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Motorrevise voor de Ami
Gisteren eindelijk eens aan het (originele) blok van de ami (6 club) begonnen..
Blok heb ik bij de auto gekregen toen ik deze kocht. Heeft 1x in de auto gezeten en gelopen maar had weinig compressie (kon de auto in zn versnelling zo vooruit duwen).
Gisteren dus alles uit elkaar gehaald, deels samen met Punky, en het viel me op dat alles goed/makkelijk loskomt.
1 draadeind van het uitlaatspruitstuk is echter afgebroken.
Nieuwe PC 9:1 zuigers en cilinders liggen klaar. Eerst alles schoonmaken en de koppen aan laten pakken.
Zuigers en cilinders zien er echter wel nog netjes uit, hoongroeven zijn nog zichtbaar, die gaan dus op de plank denk ik.
Op het blok zit geen typeplaatje, en lijkt er ook nooit gezeten te hebben. wel een ander plaatje op de zijkant van het carter.
Ook lijkt het vliegwiel anders dan dat welke Punky in zijn ami heeft zitten. Verder heeft het blok een geperforeerde plaat in het carter zitten...
Zal straks even foto's posten. Van de demontage zelf geen foto's gemaakt, maar probeer van het monteren wel wat foto's te maken.
Blok heb ik bij de auto gekregen toen ik deze kocht. Heeft 1x in de auto gezeten en gelopen maar had weinig compressie (kon de auto in zn versnelling zo vooruit duwen).
Gisteren dus alles uit elkaar gehaald, deels samen met Punky, en het viel me op dat alles goed/makkelijk loskomt.
1 draadeind van het uitlaatspruitstuk is echter afgebroken.
Nieuwe PC 9:1 zuigers en cilinders liggen klaar. Eerst alles schoonmaken en de koppen aan laten pakken.
Zuigers en cilinders zien er echter wel nog netjes uit, hoongroeven zijn nog zichtbaar, die gaan dus op de plank denk ik.
Op het blok zit geen typeplaatje, en lijkt er ook nooit gezeten te hebben. wel een ander plaatje op de zijkant van het carter.
Ook lijkt het vliegwiel anders dan dat welke Punky in zijn ami heeft zitten. Verder heeft het blok een geperforeerde plaat in het carter zitten...
Zal straks even foto's posten. Van de demontage zelf geen foto's gemaakt, maar probeer van het monteren wel wat foto's te maken.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
2003 Audi A2 1.4i
Mag ik je uit ervaring melden dat deze blokken (de eerste serie "moderne" motoren zonder uitwendig oliefilter) niet echt uitblinken in levensduur?
Als ik jou was zou ik de koppen etc overbouwen op een moderner onderblok.
De oliecirculatie van deze modellen is niet helemaal top...
De geperforeerde plaat is het inwendige oliefilter.
Deze motoren moeten ook om de 3500km nieuwe olie hebben
Als ik jou was zou ik de koppen etc overbouwen op een moderner onderblok.
De oliecirculatie van deze modellen is niet helemaal top...
De geperforeerde plaat is het inwendige oliefilter.
Deze motoren moeten ook om de 3500km nieuwe olie hebben
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
Die geperforeerde plaat heb ik ook eens in een visa blok gevonden.
Was gescheurd.
Ik heb begrepen dat het een antischuim plaat is, houdt het olie deel en krukas deel van het carter een beetje gescheiden.
Was gescheurd.
Ik heb begrepen dat het een antischuim plaat is, houdt het olie deel en krukas deel van het carter een beetje gescheiden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
6-68? Ik meende dat de nieuwe M28 motoren pas eind eind 68 geleverd werden?
Sowieso is het dan niet het originele blok, want dan had er geen uitwendig oliefilter opgezeten.
Ik heb eens een AK2 blok gedemonteerd, en daar zat ook zo'n antischuimplaat in, weet niet waarom die later (in dezelfde blokken ) is vervallen.......
Sowieso is het dan niet het originele blok, want dan had er geen uitwendig oliefilter opgezeten.
Ik heb eens een AK2 blok gedemonteerd, en daar zat ook zo'n antischuimplaat in, weet niet waarom die later (in dezelfde blokken ) is vervallen.......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Ami is voor het eerst op 31-07-1968 op kenteken gezet.
Als ik straks thuis ben zal ik even foto's maken van het blok..
Uiterlijk:
- koeltunnel met turbo
- luchtfilter gelijk aan ami 8 (achter linkerkoplamp)
- Dik vliegwiel (dikker dan latere vliegwielen volgens mij)
- Extern oliefilter
- Antischuimplaat
- Twee traps carb, zonder vacuumding
- Geen typeplaatje
Zou ik dan een erg vroeg blok hebben, of een laat blok waarbij ze allerlei zaken gemengd hebben die nog op de plank lagen
Als ik straks thuis ben zal ik even foto's maken van het blok..
Uiterlijk:
- koeltunnel met turbo
- luchtfilter gelijk aan ami 8 (achter linkerkoplamp)
- Dik vliegwiel (dikker dan latere vliegwielen volgens mij)
- Extern oliefilter
- Antischuimplaat
- Twee traps carb, zonder vacuumding
- Geen typeplaatje
Zou ik dan een erg vroeg blok hebben, of een laat blok waarbij ze allerlei zaken gemengd hebben die nog op de plank lagen
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
Weet je 100% zeker dat het het originele blok is?
Dat van die dubbeltraps carburateur verbaast me nl. ook. Ik ken een AK350 (=ami techniek) uit 69 en die heeft nog de originele motor (AK2) zonder uitwendig oliefilter en een enkeltrapscarburateur met stangbediening. Deze auto heeft ook geen dyaneturbo, maar ik weet niet wanneer ze daar bij Citroen mee zijn begonnen
Maar wat maakt het eigenlijk uit? Straks heb je weer een prima blok, en het reviseren is ook nog eens leuk werk
Dat van die dubbeltraps carburateur verbaast me nl. ook. Ik ken een AK350 (=ami techniek) uit 69 en die heeft nog de originele motor (AK2) zonder uitwendig oliefilter en een enkeltrapscarburateur met stangbediening. Deze auto heeft ook geen dyaneturbo, maar ik weet niet wanneer ze daar bij Citroen mee zijn begonnen
Maar wat maakt het eigenlijk uit? Straks heb je weer een prima blok, en het reviseren is ook nog eens leuk werk
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
100% garantie niet, buiten het woord van de vorige eigenaar dat dit het blok was dat uit de auto kwam toen zij er een "eendenmotor" met schijvenbak in hadden gezet. Wellicht in het verleden in frankrijk ooit een ander blok ingezet.
Het gaat dus om een Ami Club, welke bij mijn weten het 35PK blok hadden zoals dat ook daarna in de ami 8 werd geleverd.
Heb net wat foto's gemaakt:
Zijkant blok, waar normaal oliedruksensor zit..
Enige typeplaatje op het blok, nog nooit gezien..
antischuim/klotsplaat
(extra) dikke vliegwiel, ik ken ze zelf alleen zonder die extra rand achter de starterkrans
Waar je normaal het typeplaatje zou verwachten lijkt nooit iets gezeten te hebben:
Volgens de site van Jeroen Cats heb ik een originele 1968 Club:
1968 Ami 6 Break 35hp Club: 230000 - 236344
Mijn chassisnummer begint met 2356**
Het gaat dus om een Ami Club, welke bij mijn weten het 35PK blok hadden zoals dat ook daarna in de ami 8 werd geleverd.
Heb net wat foto's gemaakt:
Zijkant blok, waar normaal oliedruksensor zit..
Enige typeplaatje op het blok, nog nooit gezien..
antischuim/klotsplaat
(extra) dikke vliegwiel, ik ken ze zelf alleen zonder die extra rand achter de starterkrans
Waar je normaal het typeplaatje zou verwachten lijkt nooit iets gezeten te hebben:
Volgens de site van Jeroen Cats heb ik een originele 1968 Club:
1968 Ami 6 Break 35hp Club: 230000 - 236344
Mijn chassisnummer begint met 2356**
2003 Audi A2 1.4i
2003 Audi A2 1.4i
-
- De Forumbelg
Van de website van de Ami Club de France: "Mai '68: nouveau moteur M28 de 35 CV à 5.750 tr/mn – Carburateur double corps Solex 26-35 SCIC ou CSIC – La berline est de type AM2, le break de type AMB2."
Vanaf mei '68 dus een modern blok met dubbeltrapscarburateur, of het met of zonder oliefilter is weet ik ook niet zeker. Zijn er geen Amikenners in de zaal? Dyanes hadden toen in ieder geval nog geen oliefilter.
't Is sowieso wel wat vreemd met dat typeplaatje. Oud revisieblok?
Vanaf mei '68 dus een modern blok met dubbeltrapscarburateur, of het met of zonder oliefilter is weet ik ook niet zeker. Zijn er geen Amikenners in de zaal? Dyanes hadden toen in ieder geval nog geen oliefilter.
't Is sowieso wel wat vreemd met dat typeplaatje. Oud revisieblok?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer: