In Nederland liep het 9pk A-blok na revisie prima, zowel voor als na inbouw van 123/UNI. Maar hier in de tropen (zo'n 20 graden warmer dan bij de tests in NL) niet best. Meestal maar op 1 pit (de rechter cylinder). Alleen bij langduring gas geven pakt de linker cylinder af en toe op.
Heb de carburateur al schoongemaakt en opnieuw afgesteld (geen effect), bougies schoongemaakt en omgewisseld (gaf even wat verbetering), bougiekabels omgewisseld (geen verschil). Compressie opgemeten: beide kanten gelijk zo rond de 7 Bar (voor 'n 9pk acceptabel). Vanmiddag even met andere (nieuwe, vers uit doos) bougies geprobeerd (er zaten zo goed als nieuwe NGK B6HS in), resultaat als volgt:
Bosch WR78G Super4 (met 4 electrodes, gebruik ik met veel succes in mijn 2cv6) - motor slaat niet eens aan
NGK B7HS - motor slaat moeizaam aan, linker cylinder pakt in het geheel niet op
Ik vermoed dus dat het in de ontsteking zit. De bobine geeft te weinig vermogen af (en links nog minder dan rechts). Gevolg: de bougies vonken wel maar onder compressie waarschijnlijk niet genoeg. Hoe warmer en zwaarder de bougies (zoals de Bosch Super 4 die meer stroom vragen), hoe slechter het wordt.
Er zit een new-old-stock metalen Ducellier bobine en mijn verdenking gaat daar naar uit. Ik heb al een nieuwe zwarte 6volt bobine besteld (is onderweg). Wat denkt het forum? Kan ik ook beter een nieuwe 123 bestellen? Of de 123 eruit en weer terug naar puntjes?
Suggesties welkom. Alvast dank!
Arnout