9pk loopt op 1 cylinder

Plaats reactie
evea
Gebruiker
Gebruiker

9pk loopt op 1 cylinder

Bericht door evea » za 1 mar, 2014 15:33

hoi, ik heb een probleem met mijn in restauratie zijnde 1952 AU. Na deelrestauratie in NL nu verscheept naar mijn woonplaats Shah Alam, Maleisie waar het project afgemaakt wordt (strak maken en spuiten).
Afbeelding

In Nederland liep het 9pk A-blok na revisie prima, zowel voor als na inbouw van 123/UNI. Maar hier in de tropen (zo'n 20 graden warmer dan bij de tests in NL) niet best. Meestal maar op 1 pit (de rechter cylinder). Alleen bij langduring gas geven pakt de linker cylinder af en toe op.

Heb de carburateur al schoongemaakt en opnieuw afgesteld (geen effect), bougies schoongemaakt en omgewisseld (gaf even wat verbetering), bougiekabels omgewisseld (geen verschil). Compressie opgemeten: beide kanten gelijk zo rond de 7 Bar (voor 'n 9pk acceptabel). Vanmiddag even met andere (nieuwe, vers uit doos) bougies geprobeerd (er zaten zo goed als nieuwe NGK B6HS in), resultaat als volgt:
Bosch WR78G Super4 (met 4 electrodes, gebruik ik met veel succes in mijn 2cv6) - motor slaat niet eens aan
NGK B7HS - motor slaat moeizaam aan, linker cylinder pakt in het geheel niet op

Ik vermoed dus dat het in de ontsteking zit. De bobine geeft te weinig vermogen af (en links nog minder dan rechts). Gevolg: de bougies vonken wel maar onder compressie waarschijnlijk niet genoeg. Hoe warmer en zwaarder de bougies (zoals de Bosch Super 4 die meer stroom vragen), hoe slechter het wordt.
Er zit een new-old-stock metalen Ducellier bobine en mijn verdenking gaat daar naar uit. Ik heb al een nieuwe zwarte 6volt bobine besteld (is onderweg). Wat denkt het forum? Kan ik ook beter een nieuwe 123 bestellen? Of de 123 eruit en weer terug naar puntjes?

Suggesties welkom. Alvast dank!

Arnout

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » za 1 mar, 2014 16:26

lastig... mijn M4 blok (vroege ami6 motor met 6V) wilde laatst ook niet. na veel proberen was het de nieuwe bobine die mij bij was aanbevolen... na wissel op de argentijnse 6V bobine starte die goed.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 1 mar, 2014 22:33

misschien inderdaad eens even gewone puntjes erin zetten. De grotere warmte kan ook hogere weerstanden veroorzaken. In bobine en bougiekabels. Maar een nieuwe bobine zou ik ook even afwachten. succes.
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 2 mar, 2014 09:04

als hij in NL wel goed liep?? dan zou ik het zoeken in bobine of verbrande klep, maar dat heb je gemeten! dus bobine,

ramon

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 2 mar, 2014 09:57

Je zou kunnen proberen of je het probleem kunt verplaatsen van de linker naar de rechter cilinder. Eerst alleen de bougiekabels links-rechts omwisselen, als dat geen verschil maakt de bobine ompolen - eerst alleen de primaire aansluitingen, daarna ook de bougiekabels omzetten. Zo kun je misschien uitvogelen waar in de ontsteking de fout zit. Als het probleem zich niet laat verplaatsen, zat het toch mechanisch zijn. bijvoorbeeld een lek spruitstuk. Succes met het speuren.

evea
Gebruiker
Gebruiker

Update - bobinedraden omwisselen doet wonderen

Bericht door evea » za 8 mar, 2014 11:52

Inmiddels de nieuwe Argentijnse 6v bobine ontvangen en vanmiddag maar eens uitgeprobeerd. Bij het loshalen van de oude bobine viel me op dat de zwarte draad die van de 123 komt op de met 'Bat' gemerkte aansluiting zat. Leek me niet juist, dus eerst maar eens even de aansluitingen van de bobinevoeding omgewisseld ... En toen deed 'ie het! Keurig op beide cylinders!
Geen idee hoe dat zo gekomen is en uiteraard ontzettend stom dat ik dat niet eerdere nagetrokken had. Hoe dan ook dank voor de reakties en suggesties.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » za 8 mar, 2014 16:26

Soms kan het zo simpel zijn !
Maar fijn dat ie het weer doet.

Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter Parker » zo 9 mar, 2014 00:58

fijn dat ie het weer doet, daar gaat het om
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte