Rattus Ferrum

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 6 apr, 2014 13:53

Dit snap ik niet:
die beweert dat als je een kracht loodrecht uitoefent of een hefboom of hevelarm zoals jullie dat noemen op het uiteinde van de hevelarm dan gaat er geen enkele kracht verloren.
Ik kan het niet 100% beoordelen op basis van de foto, maar het heeft er alle schein van dat je door deze aanpassing een kortere hefboom hebt als met originele pedalen.

Dit kan je eenvoudig met een lineal nameten, de vorm van de hefboom is niet zo belangrijk, het gaat om de kortste aftsand/rechte lijn van het scharnierpunt tot de "champinon"

Meet maar eens en reken het maar eens na:

Moment = kracht x arm(hefboom) / M = F * r

Som van de moment om het scharnierpuntis nul / Som M = 0

Succes en groeten, Bart

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » zo 6 apr, 2014 17:15

Bartje schreef:Dit snap ik niet:
die beweert dat als je een kracht loodrecht uitoefent of een hefboom of hevelarm zoals jullie dat noemen op het uiteinde van de hevelarm dan gaat er geen enkele kracht verloren.
Ik kan het niet 100% beoordelen op basis van de foto, maar het heeft er alle schein van dat je door deze aanpassing een kortere hefboom hebt als met originele pedalen.

Dit kan je eenvoudig met een lineal nameten, de vorm van de hefboom is niet zo belangrijk, het gaat om de kortste aftsand/rechte lijn van het scharnierpunt tot de "champinon"

Meet maar eens en reken het maar eens na:

Moment = kracht x arm(hefboom) / M = F * r

Som van de moment om het scharnierpuntis nul / Som M = 0

Succes en groeten, Bart
Kijk, daar ben ik nu eens echt iets mee! Wiskunde en fysica, nooit m'n ding geweest maar zo uitgelegd begrijp ik het volkomen!

Ik meet dat asap eens na en laat je wat weten!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 7 apr, 2014 22:03

Hallo,

eventjes nagemeten en ik kom aan volgende maten:

originele lengte vanaf scharnierpunt tot midden van de paddestoel = ong. 14 cm.

Lengte na aanpassing = ong 16.5 cm... blijkbaar kom ik dus alsnog als winnaar uit de bus! :lol:

greetz, Oli .

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 15 apr, 2014 10:59

de benzinetank heeft z'n plaatsje gevonden :D

Afbeelding

en de (lange) kap met binnensluiter kan van achteraan van buitenaf geopend worden zonder zichtbare ontgrendeling :

Afbeelding

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » di 15 apr, 2014 14:24

Ga je een doorlopend dakje maken?
Ben wel benieuwd naar die constructie.
2cv Vert Bambou '79

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 15 apr, 2014 17:30

Ja, doorlopend dakje ,

maar ik twijfel sterk aan een doorlopend mét klein achterruitje of helemaal géén ruitje.
Helemaal géén is iets aparts, nooit gezien en een klein achterruitje is dan weer handiger en meer origineel 2cv. Twijfels dus.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 17 apr, 2014 11:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 nov, 2012 19:51
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Jerome2CV6 » do 17 apr, 2014 12:09

Schitterend ding! Ziet er gaaf uit, hou je die achterspatborden dicht? Of komen daar grotere velgen oid zonder spatborden? Qua dak zou ik wel een klein ruitje doen, anders is het zo'n heel groot zwart vlak, zo'n ruitje breekt het een beetje. Heel gaaf project!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 17 apr, 2014 12:16

Hallo,

ik behoud de achterspatborden, anders lijkt het helemaal niet meer op een 2cv, ik hou van de rondingen achteraan, vrouwelijk vind ik, zonder saptborden achteraan is het een beetje lomp en echt opvallend.
Ik zoek juist iets dat helemaal NIET opvallend is.

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » do 17 apr, 2014 21:47

Ik zou denk Ik ook voor een klein achter ruitje gaan. Dan breekt dat net ff het geheel. En is ook nog praktisch :wink:

Wat is je plan met de voorkant?
Wel met spatborden denk ik? En houdt je de ribbelkap?
2cv Vert Bambou '79

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 17 apr, 2014 22:21

kleine achterruit, en bevalt het niet, dan is een ander dak zo makkelijk te kopen!

ben wel erg benieuw hoe je onder de kap gaat "dichtmaken" ?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » vr 18 apr, 2014 08:08

Spookeend schreef:kleine achterruit, en bevalt het niet, dan is een ander dak zo makkelijk te kopen!

ben wel erg benieuw hoe je onder de kap gaat "dichtmaken" ?
Hallo,

wat bedoel je daarmee "onder de kap"?

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 18 apr, 2014 11:53

Ik neem aan dat er geen spatboorden op komen zoals die er orgineel op zitten?
dus of je de ruimte tussen motorkap en chassis nog gaat dichtmaken?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » vr 18 apr, 2014 15:42

Hallo,

jazeker de ruimte tussen kap en chassis wordt gedicht, het zou anders maar een raar zicht zijn zo rechtstreeks onder de kap kijken.
Alleen weet ik nog niet goed hoe ik dat ga aanpakken.
Zeker niet iets bevestigd op de motorkap, misschien gewoon platen die op het chassis steunen en de ronding van de kap volgen...geen idee eigenlijk.

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » vr 18 apr, 2014 18:12

Binnenschermen van oude voorspatborden?
Dan kom je al een aardig eind in de goede richting.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Plaats reactie