Werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
- Locatie: Spijkenisse
Werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV
Ik heb een concept stappenplan /werkplan opgesteld voor het vervangen van de bodemplaten en dorpels, wie helpt mij om het plan te completeren?
0. Maak de accupolen los
1. Demonteer de uitlaat
2. Tap de benzinetank af
3. Verwijder de deuren
4. Verwijder de voorstoelen en de achterbank
5. Fixeer de A-, B- en C- stijl links en rechts
6. Markeer het weg te slijpen gedeelte op de oude bodemplaten
7. Meet de afstand tussen de stoelgeleiding op het chassis en de stoelgeleiding op de bodemplaat nauwkeurig op, zowel aan de linker als aan de rechter zijde
8. Slijp de linker bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) en achterzijde los
9. Slijp de linker dorpel los van de bodemplaat
10. Draai de bouten in het chassis los aan de linkerzijde
11. Verwijder de bodemplaat
12. Pas de nieuwe bodemplaat en markeer deze
13. Monteer de nieuwe bodemplaat aan het chassis
14. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
15. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
16. Slijp (of vijl met een powerfile) de dorpel los bij de paravan, a-, b- en c- stijl
17. Breng de nieuwe dorpel aan met klemmen zodanig dat deze vast gelast kan worden
18. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl
19. Las de bodemplaat af
20. Volg de stappen van punt 8 voor de bodemplaat aan de rechterzijde
21. Verwijder de fixatie van de a-, b- en c- stijl
22. Slijp de stoelgeleiding van de oude bodemplaten los
23. Markeer op de nieuwe bodemplaten waar de stoelgeleiden moet worden vastgemaakt
24. Las (hecht) de stoelgeleiding zowel links en rechts aan de nieuwe bodemplaten
25. Controleer met de stoelen of de stoelverstelling correct werkt
26. Las de stoelgeleiding aan de nieuwe bodemplaten af
27. Plaats de stoelen en de achterbank
28. Monteer de uitlaat
29. Plaats de deuren
30. Zorg voor conservering van de nieuwe bodemplaten en dorpels
0. Maak de accupolen los
1. Demonteer de uitlaat
2. Tap de benzinetank af
3. Verwijder de deuren
4. Verwijder de voorstoelen en de achterbank
5. Fixeer de A-, B- en C- stijl links en rechts
6. Markeer het weg te slijpen gedeelte op de oude bodemplaten
7. Meet de afstand tussen de stoelgeleiding op het chassis en de stoelgeleiding op de bodemplaat nauwkeurig op, zowel aan de linker als aan de rechter zijde
8. Slijp de linker bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) en achterzijde los
9. Slijp de linker dorpel los van de bodemplaat
10. Draai de bouten in het chassis los aan de linkerzijde
11. Verwijder de bodemplaat
12. Pas de nieuwe bodemplaat en markeer deze
13. Monteer de nieuwe bodemplaat aan het chassis
14. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
15. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
16. Slijp (of vijl met een powerfile) de dorpel los bij de paravan, a-, b- en c- stijl
17. Breng de nieuwe dorpel aan met klemmen zodanig dat deze vast gelast kan worden
18. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl
19. Las de bodemplaat af
20. Volg de stappen van punt 8 voor de bodemplaat aan de rechterzijde
21. Verwijder de fixatie van de a-, b- en c- stijl
22. Slijp de stoelgeleiding van de oude bodemplaten los
23. Markeer op de nieuwe bodemplaten waar de stoelgeleiden moet worden vastgemaakt
24. Las (hecht) de stoelgeleiding zowel links en rechts aan de nieuwe bodemplaten
25. Controleer met de stoelen of de stoelverstelling correct werkt
26. Las de stoelgeleiding aan de nieuwe bodemplaten af
27. Plaats de stoelen en de achterbank
28. Monteer de uitlaat
29. Plaats de deuren
30. Zorg voor conservering van de nieuwe bodemplaten en dorpels
Laatst gewijzigd door Maarten v R op di 13 mei, 2014 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
toevoegen: verwijder het dak. ( al die vonken)
5. Fixeer de A-, B- en C- stijl links en rechts
als je eerst de ene, dan de andere kant doet én je laat de koets op het chassis staan, dan is dit niet nodig. Meet wel voor demontage de precies afstand tussen de voet van de A-B en C stijl
7. Meet de afstand tussen de stoelgeleiding op het chassis en de stoelgeleiding op de bodemplaat nauwkeurig op, zowel aan de linker als aan de rechter zijde
onnodig; de stoelgeleiding zit met schroeven vast of is dat bij hele oude eenden anders?
17. Breng de nieuwe dorpel aan met klemmen zodanig dat deze vast gelast kan worden
je kan de dorpel goed uitlijnen met de driehokjes waar de gordel mee vastzit. Als je alle drie de bouten in de driehoek kan draaien, zit de dorpel goed ten opzichte van de bodemplaat. Ik heb bij alle bodemplaten die ik gemonteerd heb wel een stukje van de omgeslagen rand af moeten slijpen omdat de nieuwe bodemplaat 'te hoog' op de dorpel kwam te staan, en dan passen de bouten niet in de driehoek..
18. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl
nadat je de eerder gemeten maten goed uitgezet en gecontroleerd hebt.
Nu schuif je de achterdeur in de eend en kijk of die mooi sluit. Ook schroef je even de acht bouten van de scharnieren van de voordeur er in en kijkt of die mooi sluit.
19. 22. Slijp de stoelgeleiding van de oude bodemplaten los
bij mijn eend was dat dus: schroef de stoelgeleiding....
in de bodemplaat zitten de moeren voor de stoelgeleiding al vastgelast. Door de slobgaten in de stoelgeleiding hou je bij montage genoeg ruimte over om de stoelen er goed in te laten passen.
5. Fixeer de A-, B- en C- stijl links en rechts
als je eerst de ene, dan de andere kant doet én je laat de koets op het chassis staan, dan is dit niet nodig. Meet wel voor demontage de precies afstand tussen de voet van de A-B en C stijl
7. Meet de afstand tussen de stoelgeleiding op het chassis en de stoelgeleiding op de bodemplaat nauwkeurig op, zowel aan de linker als aan de rechter zijde
onnodig; de stoelgeleiding zit met schroeven vast of is dat bij hele oude eenden anders?
17. Breng de nieuwe dorpel aan met klemmen zodanig dat deze vast gelast kan worden
je kan de dorpel goed uitlijnen met de driehokjes waar de gordel mee vastzit. Als je alle drie de bouten in de driehoek kan draaien, zit de dorpel goed ten opzichte van de bodemplaat. Ik heb bij alle bodemplaten die ik gemonteerd heb wel een stukje van de omgeslagen rand af moeten slijpen omdat de nieuwe bodemplaat 'te hoog' op de dorpel kwam te staan, en dan passen de bouten niet in de driehoek..
18. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl
nadat je de eerder gemeten maten goed uitgezet en gecontroleerd hebt.
Nu schuif je de achterdeur in de eend en kijk of die mooi sluit. Ook schroef je even de acht bouten van de scharnieren van de voordeur er in en kijkt of die mooi sluit.
19. 22. Slijp de stoelgeleiding van de oude bodemplaten los
bij mijn eend was dat dus: schroef de stoelgeleiding....
in de bodemplaat zitten de moeren voor de stoelgeleiding al vastgelast. Door de slobgaten in de stoelgeleiding hou je bij montage genoeg ruimte over om de stoelen er goed in te laten passen.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
- Locatie: Spijkenisse
Hallo RobM
Dank voor je opmerkingen (zijn echt waardevol), ik heb ze in het stappenplan als volgt verwerkt:
Stappenplan / werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV,
waarbij het uitgangspunt is dat de koets op het chassis blijft staan
1. Maak de accupolen los
2. Verwijder het dak (ter voorkoming van inbranding)
3. Demonteer de uitlaat
4. Tap de benzinetank af
5. Verwijder de deuren
6. Demonteer de voorstoelen en de achterbank
7. Meet de onderlinge afstand tussen de voet van de a-, b- en c-stijl
8. Markeer het weg te slijpen gedeelte op de oude bodemplaten
9. Slijp de linker bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) en achterzijde los
10. Slijp de linker dorpel los van de bodemplaat
11. Draai de bouten in het chassis los aan de linkerzijde
12. Verwijder de bodemplaat
13. Pas de nieuwe bodemplaat en markeer deze
14. Monteer de nieuwe bodemplaat aan het chassis
15. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
16. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
17. Slijp (of vijl met een powerfile) de dorpel los bij de paravan, a-, b- en c- stijl
18. Lijn de dorpel uit met de driehoekjes waar de gordel mee vastzit. Als alle drie de bouten in de driehoek kan draaien, zit de dorpel goed ten opzichte van de bodemplaat
19. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl, controleer voorafgaand de eerder gemeten maten [7]. Controleer aanvullend of de deuren goed aansluiten als deze tijdelijk worden geplaatst
20. Las de bodemplaat af
21. Volg de stappen van punt 9 t/m 20 voor de bodemplaat aan de rechterzijde
22. Monteer de stoelgeleiding aan de nieuwe bodemplaten
23. Plaats de stoelen
24. Monteer de uitlaat
25. Plaats de deuren
26. Monteer het dak
27. Sluit de accupolen aan
28. Zorg voor conservering van de nieuwe bodemplaten en dorpels
Op en / of aanmerkingen zijn welkom
gr
TGV
Dank voor je opmerkingen (zijn echt waardevol), ik heb ze in het stappenplan als volgt verwerkt:
Stappenplan / werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV,
waarbij het uitgangspunt is dat de koets op het chassis blijft staan
1. Maak de accupolen los
2. Verwijder het dak (ter voorkoming van inbranding)
3. Demonteer de uitlaat
4. Tap de benzinetank af
5. Verwijder de deuren
6. Demonteer de voorstoelen en de achterbank
7. Meet de onderlinge afstand tussen de voet van de a-, b- en c-stijl
8. Markeer het weg te slijpen gedeelte op de oude bodemplaten
9. Slijp de linker bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) en achterzijde los
10. Slijp de linker dorpel los van de bodemplaat
11. Draai de bouten in het chassis los aan de linkerzijde
12. Verwijder de bodemplaat
13. Pas de nieuwe bodemplaat en markeer deze
14. Monteer de nieuwe bodemplaat aan het chassis
15. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
16. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
17. Slijp (of vijl met een powerfile) de dorpel los bij de paravan, a-, b- en c- stijl
18. Lijn de dorpel uit met de driehoekjes waar de gordel mee vastzit. Als alle drie de bouten in de driehoek kan draaien, zit de dorpel goed ten opzichte van de bodemplaat
19. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl, controleer voorafgaand de eerder gemeten maten [7]. Controleer aanvullend of de deuren goed aansluiten als deze tijdelijk worden geplaatst
20. Las de bodemplaat af
21. Volg de stappen van punt 9 t/m 20 voor de bodemplaat aan de rechterzijde
22. Monteer de stoelgeleiding aan de nieuwe bodemplaten
23. Plaats de stoelen
24. Monteer de uitlaat
25. Plaats de deuren
26. Monteer het dak
27. Sluit de accupolen aan
28. Zorg voor conservering van de nieuwe bodemplaten en dorpels
Op en / of aanmerkingen zijn welkom
gr
TGV
Nog een veiligheidstip: Een afgetapte benzinetank is minstens zo gevaarlijk als een volle. Als je bang bent voor brand of ontploffing, kun je de tank beter aftappen én op een veilige plek wegzetten. Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over de plastic benzineleiding; vlak daarbij ga je slijpen...
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Als je je ruiten laat zitten, zou ik deze ook afschermen. Vonken of hete metaaldeeltjes die vrijkomen tijdens het slijpen branden/smelten in je glas.
Laatst gewijzigd door pedro op wo 14 mei, 2014 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ed147
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
- Locatie: Unnaryd, Zweden
Je bent me inderdaad net voor!pedro schreef:Als je je ruiten laat zitten, zou ik deze ook afschermen. Vonken of hete metaaldeeltjes die vrijkomen tijdens het slijpen branden/smelten in je glas.
Ik heb al eens achteraf een andere ruit moeten monteren............
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004
Idealiter zou je inderdaad die puntlasjes losmaken, maar bodemplaten worden meestal toch vernieuwd wegens uitgebreide rottigheid. Dan zal het toch vaak wegslijpen worden, en aansluitend het inlassen van zelf geknipte stroken bij de aansluiting vloerplaat-hakkenplank. Zorg maar vast voor een mooi stukje zincorplaat en een prima blikschaar. Of gaat de hakkenplank er ook uit? Dan wordt het weer een ander verhaal. Een stappenplan is mooi, maar waarschijnlijk zul je er al doende toch van afwijken.dyane_maniac schreef:misschien bedoel je punt 9 en 10 anders, maar bedoel je met slijpen dat er dus een randje blijft zitten??? dat zou ik toch echt niet doen. de puntlassen wegboren met een puntlas boortje
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
nog een tipje:
15. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
16. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
daar kan je erg slecht een griptang kwijt om beide plaatdelen op elkaar te klemmen. Even per kant twee M4 gaatjes door-en door boren, boutje moertje en je trekt de platen strak op elkaar. Dan de platen lassen, boutjes verwijderen en de ontstane gaatjes dicht/doorlassen.
Gr Rob
15. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
16. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
daar kan je erg slecht een griptang kwijt om beide plaatdelen op elkaar te klemmen. Even per kant twee M4 gaatjes door-en door boren, boutje moertje en je trekt de platen strak op elkaar. Dan de platen lassen, boutjes verwijderen en de ontstane gaatjes dicht/doorlassen.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Beginner
- Berichten: 23
- Lid geworden op: vr 4 okt, 2013 16:24
- Locatie: Spijkenisse
Stappenplan / werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV
Beste mensen,
Bedankt voor de reacties en handige tips die ik heb gekregen, in de onderstaande lijst heb de belangrijkste opgenomen
Stappenplan / werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV,
waarbij het uitgangspunt is dat de koets op het chassis blijft staan
1. Maak de accupolen los
2. Verwijder het dak (ter voorkoming van inbranding)
3. Demonteer de uitlaat
4. Tap de benzinetank af (demonteer eventueel de benzinetank)
5. Verwijder de deuren
6. Scherm de ramen af ter voorkoming van inbranding door slijpen / lassen
7. Demonteer de voorstoelen en de achterbank
8. Meet de onderlinge afstand tussen de voet van de a-, b- en c-stijl
9. Markeer het weg te slijpen gedeelte op de oude bodemplaten
10. Slijp de linker bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) en achterzijde los
11. Slijp de linker dorpel los van de bodemplaat
12. Draai de bouten in het chassis los aan de linkerzijde
13. Verwijder de bodemplaat
14. Pas de nieuwe bodemplaat en markeer deze
15. Monteer de nieuwe bodemplaat aan het chassis
16. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
17. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
18. Slijp (of vijl met een powerfile) de dorpel los bij de paravan, a-, b- en c- stijl
19. Lijn de dorpel uit met de driehoekjes waar de gordel mee vastzit. Als alle drie de bouten in de driehoek kan draaien, zit de dorpel goed ten opzichte van de bodemplaat
20. Zorg voor conservering van de nieuwe delen die bij stap 30 moeilijk bereikbaar zijn
21. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl, controleer voorafgaand de eerder gemeten maten [8]. Controleer aanvullend of de deuren goed aansluiten als deze tijdelijk worden geplaatst
22. Las de bodemplaat af
23. Volg de stappen van punt 10 t/m 22 voor de bodemplaat aan de rechterzijde
24. Monteer de stoelgeleiding aan de nieuwe bodemplaten
25. Plaats de stoelen
26. Monteer de uitlaat
27. Plaats de deuren
28. Monteer het dak
29. Sluit de accupolen aan
30. Zorg voor conservering van de nieuwe bodemplaten en dorpels
met vriendelijke groet,
TGV
Bedankt voor de reacties en handige tips die ik heb gekregen, in de onderstaande lijst heb de belangrijkste opgenomen
Stappenplan / werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV,
waarbij het uitgangspunt is dat de koets op het chassis blijft staan
1. Maak de accupolen los
2. Verwijder het dak (ter voorkoming van inbranding)
3. Demonteer de uitlaat
4. Tap de benzinetank af (demonteer eventueel de benzinetank)
5. Verwijder de deuren
6. Scherm de ramen af ter voorkoming van inbranding door slijpen / lassen
7. Demonteer de voorstoelen en de achterbank
8. Meet de onderlinge afstand tussen de voet van de a-, b- en c-stijl
9. Markeer het weg te slijpen gedeelte op de oude bodemplaten
10. Slijp de linker bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) en achterzijde los
11. Slijp de linker dorpel los van de bodemplaat
12. Draai de bouten in het chassis los aan de linkerzijde
13. Verwijder de bodemplaat
14. Pas de nieuwe bodemplaat en markeer deze
15. Monteer de nieuwe bodemplaat aan het chassis
16. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
17. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
18. Slijp (of vijl met een powerfile) de dorpel los bij de paravan, a-, b- en c- stijl
19. Lijn de dorpel uit met de driehoekjes waar de gordel mee vastzit. Als alle drie de bouten in de driehoek kan draaien, zit de dorpel goed ten opzichte van de bodemplaat
20. Zorg voor conservering van de nieuwe delen die bij stap 30 moeilijk bereikbaar zijn
21. Las (hecht) de dorpel aan de paravan, a-, b- en c- stijl, controleer voorafgaand de eerder gemeten maten [8]. Controleer aanvullend of de deuren goed aansluiten als deze tijdelijk worden geplaatst
22. Las de bodemplaat af
23. Volg de stappen van punt 10 t/m 22 voor de bodemplaat aan de rechterzijde
24. Monteer de stoelgeleiding aan de nieuwe bodemplaten
25. Plaats de stoelen
26. Monteer de uitlaat
27. Plaats de deuren
28. Monteer het dak
29. Sluit de accupolen aan
30. Zorg voor conservering van de nieuwe bodemplaten en dorpels
met vriendelijke groet,
TGV
Laatst gewijzigd door Maarten v R op ma 8 sep, 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
lange griptang werkt hier ook redelijk goed, en dichter tegen de dorpel een lijmklemRobM schreef:nog een tipje:
15. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de voorzijde (bij de voetenbak) vast
16. Las (hecht) de nieuwe bodemplaat aan de achterzijde vast
daar kan je erg slecht een griptang kwijt om beide plaatdelen op elkaar te klemmen. Even per kant twee M4 gaatjes door-en door boren, boutje moertje en je trekt de platen strak op elkaar. Dan de platen lassen, boutjes verwijderen en de ontstane gaatjes dicht/doorlassen.
Gr Rob
En afhankelijk van de lasmethode, puntlassen, proplassen, doorlassen is deze ook wel handig: combinatie pons / verzettang
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Re: Stappenplan / werkplan vervangen bodemplaten en dorpels
Handige lijst. Wellicht goed om op 2cv.nl op te nemen bij technische artikelen ofzo.TGV schreef:Beste mensen,
Bedankt voor de reacties en handige tips die ik heb gekregen, in de onderstaande lijst heb de belangrijkste opgenomen
Stappenplan / werkplan vervangen bodemplaten en dorpels 2CV,
waarbij het uitgangspunt is dat de koets op het chassis blijft staan
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 495
- Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50
http://youtu.be/tZ7BTXGFaDk
hier alvast een filmpje van hoe ik een frame erin maak voor het eruit slijpen.
mijn methode is iets anders als hier beschreven staat, maar dat zullen jullie nog wel zien in de komende filmpjes.
hier alvast een filmpje van hoe ik een frame erin maak voor het eruit slijpen.
mijn methode is iets anders als hier beschreven staat, maar dat zullen jullie nog wel zien in de komende filmpjes.