olie uit veerpot?

Alles over de wielophanging
stoffel
Beginner
Beginner

olie uit veerpot?

Bericht door stoffel » wo 8 apr, 2009 22:16

hallo,
mijn dyane staat al een paar weken achteraan van de grond voor restauratiewerken. nu heb ik gezien dat de veerpot rechts olie lekt!
zit er eigenlijk olie in een veerpot? wat is mijn probleem? zijn daar dichtingen aan die kunne verrotten of zo? hoe moet men daar andere olie op doen? kben echt niet op de hoogte van al die veerpotkwesties :(
der wagen staat wel al meer dan 10 jaar stil! kan iemand mij meer uitleg geven?

alvast bedankt, stoffel
t is 'snachts kouder dan buiten!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » wo 8 apr, 2009 22:27

In de veerpot zit ricinusolie oftewel wonderolie, verkrijgbaar bij de drogist.

Geen andere olie gebruiken want daarmee los je de coating van de veerpot op.

Gebruik de zoekfunctie en je vind meer over dit onderwerp
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 8 apr, 2009 22:48

hier zijn verschillende meningen over verdeelt
de eene zegt:
olie? er hoort geen olie in!
de andere: ja er hoort olie in want dat smeert de boel.
nog een ander persoon
nee er hoort niks in het werk ook een beetje met lucht druk! jaja

en ik zelf:
Heb nog nooooooit olie gevonden in veerpotten
smeer ze ook nooit
heb wel eenden gehad die waren gesmeert met lhm of andere meuk.
conclusie kreunende veerpotten
ik maak ze altijd schoon ook die schotel achter de veer
las ze dicht en ze kreunen nooit
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 8 apr, 2009 23:04

Ik heb ze open geslepen om een deksel te vervangen. Met inelkaar zetten heb ik de binnenkant van de bus en de veerschotels ingesmeerd met wonderolie. Maar dat er zo veel olie inzit dat het er uit loopt lijkt me wat overdreven. Die van mij maakt ook geen geluid.

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » wo 8 apr, 2009 23:15

weet je zeker dat het de veerpot is? en niet een schokbreker? die kunnen ook lekken namelijk! daar zit olie in
als het de schokbreker is -> vervangen

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jheronimus » do 9 apr, 2009 11:37

Als je veerpot olie lekt klopt er echt iets niet.

Er hoort geen olie in een veerpot en meren met wat wonderolie is alleen nodig om de bekende zeehond geluiden te bestrijden. De olie wordt dan geabsorbeerd door de schotel in de veerpot.

rode geit
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door rode geit » do 9 apr, 2009 11:59

Is er een manier om deze gemakkelijk te kunnen smeren zonder er alles af te moeten halen? Ik zit namelijk met een zeehondje in de veerpot :-)

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 9 apr, 2009 12:08

Als je die harmonica rubbers (waar de trekstangen door heen de veerpot in gaan) die aan het begin en aan het eind van de veerpot zit losmaakt en iets naar voor schuift. Kun je een slang langs de trekstang naarbinnen schuiven. Vervolgens kun je met een injectiespuit of iets dergelijks olie naar binnen spuiten hoeft denk ik niet veel te zijn. Wonderolie wel te verstaan. Andere olie brengt schade aan de veerpot. Daarna de harmonica rubbertjes weer vastzetten met een tywrap.

Eventueel een beetje veren en de veerpot een paar keer een beetje ronddraaien als het niet vastgeroest zit ;)

TB
Moderator

Bericht door TB » do 9 apr, 2009 16:08

Het lijkt me sterk dat er olie uit de veerpot loopt. Tenzij ie rijkelijk is gesmeerd met wonderolie en ergens een gat in geroest is.

Is het niet iets anders? Bv. een rem of benzineleiding die langs de veerpot loopt?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

stoffel
Beginner
Beginner

Bericht door stoffel » do 9 apr, 2009 22:06

kheb nog is goed gekeken vandaag en het is duidelijk aan de veerpot. remleiding en benzineleiding lopen toch langs de linkerzijde van het chassis dacht ik? dus dat zal het niet zijn. schokdempers staan droog. het is echt de veerpot die gans vettig staat aan de buitenkant en aan de voorkant heb je precies zo n ronde rubber en als ik daaraan wrijf hangt er een soort vettige smeurie aan mijn handen!en op de grond is het ook al goe vettig! kga dit weekend nog is kijken van waar het probleem precies komt. kan men eigenlijk de staat van een veerpot checken? of moet men dat ondervinden als er mee gereden word?want het zal wel nog maanden duren vooraleer mijn dyane weer de baan op gaat! alvast bedankt voor jullie hulp en de reacties.
Stoffel
t is 'snachts kouder dan buiten!

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Deuche Fester » vr 10 apr, 2009 00:01

Ik weet wel dat een van de manieren om stuggere vering te krijgen is, olie in de veerpotten gooien. Geen idee of dit bij jou het geval is maar het schoot me zo te binnen.
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » ma 19 mei, 2014 15:00

dit onderwerp maar weer eens openen!

in het verleden heb ik idd ook de veerpotten gesmeerd met wonderolie; riciunusolie.

in mijn eerste eend heb ik het gewoon met motorolie (ik wist toen ook niet beter)

nooit problemen daarmee ondervonden.

nu dacht ik, Wonderolie is een plantaardige olie, waarom zou je er niet een scheut zonnebloemolie in gieten om te smeren? is ook een plantaardige olie en redelijk dik.

iemand echt concrete ervaringen waarom wel of niet doen?

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » ma 19 mei, 2014 16:08

Ervaring heb ik er niet mee, maar Als ik Wikepedia raadpleeg zie ik dat de houdbaarheid van zonnebloemolie 12 maanden is (Zal die bij mij in de keuken ook wel over datum zijn.....)
De olie moet op een koele, droge en donkere plaats onder de 20 graden Celsius bewaard worden en is maximaal 12 maanden houdbaar

Wonderolie werd zo te zien al veelvuldig voor verschilllende dingen toegepast:
Wonderolie wordt toegepast bij de productie van sommige smeermiddelen, hydraulische en remvloeistoffen, verf, inkt, koudebestendige plastics, nylon, boenwas, zeep, badolie, en parfum.
Een vanouds bekend merk smeerolie, Castrol, ontleent zijn naam aan de Engelse term voor wonderolie.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » ma 19 mei, 2014 18:09

Ok, maar ik ga t natuurlijk niet opdrinken oid. Ik kan eerlijk gezegd niks bedenken waarom t slecht zou zijn. Dus wil t eigenlijk gaan proberen (de eend is toch niet van mij ;) , maar als er iets niet goed is moet ik t wel oplossen....)

Zeehond in de pot is ook irritant!

Greetzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » ma 19 mei, 2014 22:29

Ik zou het niet doen. Zonnebloemolie verrubbert na een tijdje. Kijk maar eens naar een fles zonnenloemolie die al heel lang open staat. Op de hals zit gegarandeerd een randje geel verrubberde olie. Dit hebben meer huishoudolien. Kijk maar eens naar de frituurpan. Is toch ook lekkere dikke olie, maar op de rand van de pan vormt het een dikke harde laag. Wil je zoiets riskeren in je veerpot? Bij de eerste de beste da/etos enz. even een flesje wonderolie, niet duur en geen moeite. Weet je zeker dat het goed is.

Plaats reactie