Olieschraapveer terugplaatsen

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 11 dec, 2005 15:36

Het is gelukt binnen 15 seconden haha. Gewoon een touwtje om de olieschraapveer, aantrekken en je schuift zo de cilinder een klein stukje over de zuiger. Daarna touwtje weghalen en de rest eroverheen schuiven.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 11 dec, 2005 22:43

dat zei ik toch :)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 12 dec, 2005 16:37

backfire schreef:dat zei ik toch :)
:)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 26 mei, 2013 20:28

Vandaag ook zitten stoeien met een (op het oog) te grote olieschraapveer. Dit topic gevonden, touwtje gezocht en het werkte. Toch handig dit forum.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 14 sep, 2013 22:26

Geweldig. Wist niet meer van het bestaan van dit oude topic. Wel dat ik het toen met een touwtje heb gefixt.

Later heb ik nog een zuigerklem gekocht en dat werkt net wat makkelijker. Inmiddels ben ik al wat blokjes verder. Gewoon doen, je wordt er vanzelf handiger in.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » do 22 mei, 2014 21:46

TB schreef:Geweldig. Wist niet meer van het bestaan van dit oude topic. Wel dat ik het toen met een touwtje heb gefixt.

Later heb ik nog een zuigerklem gekocht en dat werkt net wat makkelijker. Inmiddels ben ik al wat blokjes verder. Gewoon doen, je wordt er vanzelf handiger in.
Ik heb vanavond mijn eerste blokje gedaan, met een tie rip om de zuiger en olieschraapveer.

Zuiger 1 ging prima, toen ik zuiger 2 voorzichtig in de cilinder schoof/tikte hoorde ik 'knak' en brak er een klein stukje uit de olieschraapveer !@#X&

Nu zal ik vast niet de eerste zijn die dit een keer gebeurt, maar ik baal er wel van...

Heb de kitcar boer een mailtje gestuurd of de olieschraapveren ook los leverbaar zijn....
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 22 mei, 2014 22:03

tyrap is erg klein, pak liever een ingezaagde pvc buis die je dicht kunt knijpen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » do 22 mei, 2014 22:09

AZL57 schreef:tyrap is erg klein, pak liever een ingezaagde pvc buis die je dicht kunt knijpen.
Ik had een ingezaagde pvc pijp, maar die was qua diameter net wat te klein. Kon 'm niet genoeg dichtknijpen.

Toen maar een tie rip of tyrap gepakt.

Volgende keer toch maar eerst even een stukje pvc pijp bij de bouwmarkt halen.... :oops:
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » vr 23 mei, 2014 09:34

Je kan een rioleringsbuis gebruiken sleuf in zagen zodat je met een spanbandje of iets dergelijks op de juiste maat kan klemmen schuif je zo de zuiger in de cilinder. Wel ff de zuiger van de drijfstang halen scheelt een hoop gepruts
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 23 mei, 2014 10:27

of je koopt gewoon voor die ca 15 euro een daarvoor bedoeld stukje gereeedschap. makkelijker minder kans op breken van de veren etc etc...

http://www.autogereedschap.com/a-224354 ... -60-125mm/
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » vr 23 mei, 2014 10:57

dyane_maniac schreef:of je koopt gewoon voor die ca 15 euro een daarvoor bedoeld stukje gereeedschap. makkelijker minder kans op breken van de veren etc etc...

http://www.autogereedschap.com/a-224354 ... -60-125mm/
Bedankt, heb het ding maar meteen besteld.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 23 mei, 2014 15:52

Die gebruik ik tegenwoordig ook. Touwtje is leuk, maar hier werk je gewoon wat netter mee. Ik smeer de binnenkant van dat ding altijd in met een beetje olie zodat de boel makkelijk glijdt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » wo 28 mei, 2014 23:07

dyane_maniac schreef:of je koopt gewoon voor die ca 15 euro een daarvoor bedoeld stukje gereeedschap. makkelijker minder kans op breken van de veren etc etc...

http://www.autogereedschap.com/a-224354 ... -60-125mm/
Ideaal gereedschap!

Klus was zo geklaard zonder zuigerveer te breken.
Eendracht maakt macht.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » wo 28 mei, 2014 23:56

Blikje cola en een slangenklem werkt ook aardig.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 1 jun, 2014 15:51

Oorspronkelijk werden die op het oog "te grote" olieschraapveren U-flexveren genoemd. Ze moeten idd in een goed geoliede klemband tegelijk met de compressieveren worden samengedrukt en dan kan de opgetuigde zuiger van onderaf in de cilinder worden geschoven. Dat alles met gebruik van grote plenzen olie. Als het schuiven zwaar gaat, mag je kloppen met een hamersteel. Zo'n echte klemband is voor niet veel tientjes in de automaterialenhandel te koop

Plaats reactie