Eendje kopen!
Eendje kopen!
Hallo Allemaal!
Ik ben van plan een 2CV te kopen. Om zo nu en dan in te rijden en om aan te sleutelen. Nu ben ik een leuk exemplaar tegen gekomen maar heb wat vragen over de originaliteit.
Het is een 2cv uit 1978. Achter op de klep staat 2cv6 maar er zit een 4 in. Hoe kan je zien wat de auto origineel zou moeten hebben?
Verder is het dahbord klein met enkele snelheids meter en tank inhoud (+schakel schema). Op foto's van eenden uit 1978 zie ik vaak zo'n brede rechthekige snelheidsmeter. Klopt het dat een eend 1978 zo'n dahboard heeft? Op zich niet erg maar als de eend een samelraapsel van allerlei onderdelen is wil ik het wel weten!
Bij voorbaat dank!
Meindert
Ik ben van plan een 2CV te kopen. Om zo nu en dan in te rijden en om aan te sleutelen. Nu ben ik een leuk exemplaar tegen gekomen maar heb wat vragen over de originaliteit.
Het is een 2cv uit 1978. Achter op de klep staat 2cv6 maar er zit een 4 in. Hoe kan je zien wat de auto origineel zou moeten hebben?
Verder is het dahbord klein met enkele snelheids meter en tank inhoud (+schakel schema). Op foto's van eenden uit 1978 zie ik vaak zo'n brede rechthekige snelheidsmeter. Klopt het dat een eend 1978 zo'n dahboard heeft? Op zich niet erg maar als de eend een samelraapsel van allerlei onderdelen is wil ik het wel weten!
Bij voorbaat dank!
Meindert
- TomvanRooijen
- Beginner
Omdat een eend zo handig in elkaar zit zijn vaak sommige onderdelen vervangen omdat de eigenaar de nieuwe onderdelen bijv. gewoon mooier vindt of ze makkelijker vindt werken.
Dat de eend een ander dashboard heeft zou ik me niet zo druk om maken.
Als je wilt weten wat de auto origineel zou moeten hebben zou je het serienummer moeten intikken in de Citroën database (adres weet ik zo niet ff uit mn hoofd), dan krijg je precies te zien wanneer de eend is gemaakt en welk type het is.
Gr. Tom
Als je wilt weten wat de auto origineel zou moeten hebben zou je het serienummer moeten intikken in de Citroën database (adres weet ik zo niet ff uit mn hoofd), dan krijg je precies te zien wanneer de eend is gemaakt en welk type het is.
Gr. Tom
Ceci n'est pas une voiture, ... c'est un art de vivre!
- TomvanRooijen
- Beginner
Omdat een eend zo handig in elkaar zit zijn vaak sommige onderdelen vervangen omdat de eigenaar de nieuwe onderdelen bijv. gewoon mooier vindt of ze makkelijker vindt werken.
Gr. Tom
Gr. Tom
Ceci n'est pas une voiture, ... c'est un art de vivre!
Wel een lekker kleurtje trouwens en zo'n metalen luchtfilter vind ik ook altijd mooier staan. Dat soort dingen kunnen vorige eigenaren idd simpel aanpassen omdat ze het mooier vonden. Het doet voor mij niets af aan de orginaliteit. Maar volgens mij hoort dit zo. Net als het dashboard en de simpele deurgrepen, nog niet die dikke jaren 80 plastic dingen. Ze mocht van mij zo hier op de oprit komen te staan.
Kun je aan de foto van de motor zien dat het een 602 is? De verkoper zegt namelijk dat er een 400 in ligt...schermer schreef:Ik zie op het eerste gezicht niets vreemds, gewoon een leuke eend. 2cv6 met een enkeltraps carburateur. Klopt ook met het bouwjaar, kun je in de lijst met motortypes enz op de site opzoeken.
-
- Gebruiker
-
- Veelvuldig poster
Aan de foto kun je niet direct zien of het een 602 of 425 is. Beter even naar het motornummer kijken. Ook niet te zien of er een trommel of schijvenbak in zit zou wel een bak met remtrommels moeten zijn. Maar nogmaals, dit kun je op deze site opzoeken, wel zo handig om even naar te kijken. Motornummer/typeplaatje controleren en dan weet je meteen wat het is. Prijs? Wie zal het zeggen, ziet er netjes uit , maar wat is de staat van het chassis? Klop even op alle delen van de staartstukjes en deuren, geen dikke lagen plamuur? Of nog beter vraag een kenner om even mee te gaan kijken. Maar als de gehele staat is zoals op de fot's zal hij niet goedkoop zijn. Ergens tussen de 6 en 8 duizend?
Het hele interieur lijkt me 2cv6 special uit jaren '80. Ik meen dat ze in de jaren 70 altijd de grote teller hadden vaak nog met een bruin dashbord. Dit dashbord en interieur zat ook wel in de special zonder 3e zijruitje, en dat was inderdaad een 4. Niet ook 4 kante koplampen bij dit bouwjaar?
diverse Citroens, wat anders.