Aankoop 2CV advies mbt nieuw chassis
Aankoop 2CV advies mbt nieuw chassis
Hallo,
Heb in mijn jonge jaren 2x een eend gehad, de eerste een 4 jaar oude Azam 6 uit 1965, en een paar jaar later een nieuwe AK400 waar ik 5 jaar plezier van heb gehad totdat mijn werkgever, een bekende bank, stelde dat ik daarmee niet langs cliënten kon gaan. De auto had te weinig uitstraling....
Ik wil nu weer graag een 2CV aanschaffen.
In veel advertenties wordt gemeld dat er een nieuw chassis onder zit.
Ik heb de procedure gelezen hoe e.e.a. te werk moet gaan bij een chassis wissel m.b.t. de RDW.
Heb 5 willekeurige aanbieders gebeld en de vraag gesteld of de wissel heeft plaats gevonden middels een schouwing en inslag bij de RDW.
In alle (5) gevallen heeft men niet het RDW traject gevolgd.
Enkele hadden hebben het nummer zelf ingeslagen, anderen hadden de wissel laten doen door hun garage, die ook het nummer zelf aanbracht.
Hoe kan ik controleren of bij een wissel het RDW traject is gevolgd?
RDW weigerde mij info te verstrekken over een specifieke eend.....
"Wordt niet verstrekt aan particulieren" was het antwoord.
Als je het als (onwetend) particulier niet kan controleren ben je feitelijk aan de goden overgeleverd.
Ik krijg ook de indruk dat er weinig aanbod zal zijn van eenden die wel de juiste weg hebben bewandeld afgezien van eenden met hun eerste chassis.
M.b.t. chassis nummers, waar moet ik verder nog op letten?
Moet het nummer op het type plaatje dat op de carrosserie zit het zelfde zijn als het chassis nummer? Bij verschil een probleem?
Of zie ik teveel beren op de weg en gewoon een leuke eend (afgezien van de roest en andere adviezen) kopen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bluey
Heb in mijn jonge jaren 2x een eend gehad, de eerste een 4 jaar oude Azam 6 uit 1965, en een paar jaar later een nieuwe AK400 waar ik 5 jaar plezier van heb gehad totdat mijn werkgever, een bekende bank, stelde dat ik daarmee niet langs cliënten kon gaan. De auto had te weinig uitstraling....
Ik wil nu weer graag een 2CV aanschaffen.
In veel advertenties wordt gemeld dat er een nieuw chassis onder zit.
Ik heb de procedure gelezen hoe e.e.a. te werk moet gaan bij een chassis wissel m.b.t. de RDW.
Heb 5 willekeurige aanbieders gebeld en de vraag gesteld of de wissel heeft plaats gevonden middels een schouwing en inslag bij de RDW.
In alle (5) gevallen heeft men niet het RDW traject gevolgd.
Enkele hadden hebben het nummer zelf ingeslagen, anderen hadden de wissel laten doen door hun garage, die ook het nummer zelf aanbracht.
Hoe kan ik controleren of bij een wissel het RDW traject is gevolgd?
RDW weigerde mij info te verstrekken over een specifieke eend.....
"Wordt niet verstrekt aan particulieren" was het antwoord.
Als je het als (onwetend) particulier niet kan controleren ben je feitelijk aan de goden overgeleverd.
Ik krijg ook de indruk dat er weinig aanbod zal zijn van eenden die wel de juiste weg hebben bewandeld afgezien van eenden met hun eerste chassis.
M.b.t. chassis nummers, waar moet ik verder nog op letten?
Moet het nummer op het type plaatje dat op de carrosserie zit het zelfde zijn als het chassis nummer? Bij verschil een probleem?
Of zie ik teveel beren op de weg en gewoon een leuke eend (afgezien van de roest en andere adviezen) kopen ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bluey
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Bij een chassis wissel van de rdw zijn er altijd papieren / rekeningen van te overleggen. Is dat niet het geval dan eend laten staan tenzij originele chassis eronder zitHeb 5 willekeurige aanbieders gebeld en de vraag gesteld of de wissel heeft plaats gevonden middels een schouwing en inslag bij de RDW.
In alle (5) gevallen heeft men niet het RDW traject gevolgd.
Enkele hadden hebben het nummer zelf ingeslagen, anderen hadden de wissel laten doen door hun garage, die ook het nummer zelf aanbracht.
Hoe kan ik controleren of bij een wissel het RDW traject is gevolgd?
Bij de 5 willekeurige die je gebeld hebt is het antwoord er al. Niet via de legale weg gedaan.
Bij een apk is een eigenhandige chassiswissel geen punt. Daar wordt enkel naar aanwezigheid gekeken van chassisnummer gekeken. Krijg je een steekproef van de rdw dan kan het zijn dat bij twijfel het kenteken wordt ingevorderd en er een indentiteitsonderzoek wordt gedaan.
In sommige gevallen slaat de rdw alsnog het nummer in op juiste wijze maar komt laatste tijd ook voor dat er auto's enkel nog voor onderdelen zijn te gebruiken.
Het carroserieplaatje moet gelijk zijn aan het chassisnummer maar is (meende ik) niet verplicht. Dus mocht chassisnummer goed zijn dan plaatje verwijderen. Kan zijn dat er ooit een betere koets op is gezet.
Citroén rolls better than a Rolls!
Als het nummer gewoon goed leesbaar is voor de Apk en er valt een steekproef op dan kunnen ze toch nooit zomaar even je kentekenbewijs innemen? De steekproefcontroleur hoeft alleen maar te kijken of de keurmeester goed zijn werk heeft gedaan. Dus als het nummer goed leesbaar is, mag de steekproefcontroleur de auto niet afkeuren. Dit lijkt me dus een beetje bangmakerij.
In het extreme geval dat je in een algehele verkeerscontrole belandt, én de dienstdoende sinterklaas een eendenkenner is, én in een slechte bui, dan zou er een identiteitsonderzoek kunnen volgen, dat in een extreem geval kan uitmonden tot inbeslagname van het kenteken.
Persoonlijk zou ik niet zo'n bezwaar hebben tegen een niet origineel chassisnummer, al heeft een 100% legale eend natuurlijk de voorkeur. Maar hoeveel eenden hebben nog het originele chassis danwel chassisnummer. Ik denk het merendeel niet. En ze rijden er niet minder om!
In het extreme geval dat je in een algehele verkeerscontrole belandt, én de dienstdoende sinterklaas een eendenkenner is, én in een slechte bui, dan zou er een identiteitsonderzoek kunnen volgen, dat in een extreem geval kan uitmonden tot inbeslagname van het kenteken.
Persoonlijk zou ik niet zo'n bezwaar hebben tegen een niet origineel chassisnummer, al heeft een 100% legale eend natuurlijk de voorkeur. Maar hoeveel eenden hebben nog het originele chassis danwel chassisnummer. Ik denk het merendeel niet. En ze rijden er niet minder om!
Met een niet orgineel nummer maar wel een nl kenteken gaat er niet gauw wat mis.
Maar er zijn inmiddels wel gevallen bekend dat bij een uitgebreide controle iemand zijn snoek is kwijt geraakt. Het wordt iig steeds meer gezeur. Lees citroen forum.
Her inslag van de RDW is erg makkelijk te herkenen. Meerdere keren gedaan.
De RDW print het in het chassis. Meestal op de achter balk.
Het is net zon DOT matrix print. het nummer begint dan met RDWAZKA00KA etc
Ophet kenteken staat dan ook chassisnummer op de achterbalk.
Maar er zijn inmiddels wel gevallen bekend dat bij een uitgebreide controle iemand zijn snoek is kwijt geraakt. Het wordt iig steeds meer gezeur. Lees citroen forum.
Her inslag van de RDW is erg makkelijk te herkenen. Meerdere keren gedaan.
De RDW print het in het chassis. Meestal op de achter balk.
Het is net zon DOT matrix print. het nummer begint dan met RDWAZKA00KA etc
Ophet kenteken staat dan ook chassisnummer op de achterbalk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
25 jaar geleden met een onleesbaar nummer verplicht eerst naar belastingkantoor/rdw te gaan. Daar kreeg je na check van papieren en auto een loodje aan de auto. Dan terug naar de garage om er een nummer in te laten meppen. Weer retour naar RDW voor een check.
Jaren later met andere auto (incomplete papieren) naar de RDW. Hun opmerking dat het ingeslagen nummer niet orgineel was. Mijn opmerking: zo gekocht weet er verder ook niks van. Geen problem netjes afgehandeld door de rdw nummer is gewoon blijven zitten.
Ja regels veranderen.... Het blijft vaag, maar als het er netjes uit ziet en geen frot met lasnaden/roest/etc in de buurt van het nummer. Is het naar mijn mening geen problem.
Maar zoiezo het is heerlijk om met een AK400 over de weg te toeren. Koop er snel een en ga ervan genieten is mijn advise.
Jaren later met andere auto (incomplete papieren) naar de RDW. Hun opmerking dat het ingeslagen nummer niet orgineel was. Mijn opmerking: zo gekocht weet er verder ook niks van. Geen problem netjes afgehandeld door de rdw nummer is gewoon blijven zitten.
Ja regels veranderen.... Het blijft vaag, maar als het er netjes uit ziet en geen frot met lasnaden/roest/etc in de buurt van het nummer. Is het naar mijn mening geen problem.
Maar zoiezo het is heerlijk om met een AK400 over de weg te toeren. Koop er snel een en ga ervan genieten is mijn advise.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Wat mij betreft is het heel simpel.
Een beetje Eend kost tegenwoordig best nogal wat geld.
Waarom zou je dan het risico willen gaan lopen dat je eventueel door de mand zou vallen bij een grote politiecontrole?
Er is genoeg keuze en aanbod met een juist nummer er in.
Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en dat doe ik niet aan een A-type met een chassinummer waar aan gerommeld is.
Waarom zou je het probleem van iemand anders willen kopen?
Het is voor mij ook een raadsel waarom er nog steeds nummers zelf of door de garage worden ingeslagen terwijl wanneer je het bij de RDW laat doen het legaal is en daarna ook waardevaster.
Mocht je ooit je Eend weer kwijt willen dan verkoopt het een stuk beter met een legaal nummer er in.
Wellicht ten overvloede:
Wat door de APK komt is niet per defenitie ook legaal ingeslagen. Bij de APK wordt alleen gecontrolerd of het nummer op de juiste plaats staat en de cijfer/lettercombinatie juist is met de gegevens uit de RDW-databank.
Een beetje Eend kost tegenwoordig best nogal wat geld.
Waarom zou je dan het risico willen gaan lopen dat je eventueel door de mand zou vallen bij een grote politiecontrole?
Er is genoeg keuze en aanbod met een juist nummer er in.
Ik kan mijn geld maar 1x uitgeven en dat doe ik niet aan een A-type met een chassinummer waar aan gerommeld is.
Waarom zou je het probleem van iemand anders willen kopen?
Het is voor mij ook een raadsel waarom er nog steeds nummers zelf of door de garage worden ingeslagen terwijl wanneer je het bij de RDW laat doen het legaal is en daarna ook waardevaster.
Mocht je ooit je Eend weer kwijt willen dan verkoopt het een stuk beter met een legaal nummer er in.
Wellicht ten overvloede:
Wat door de APK komt is niet per defenitie ook legaal ingeslagen. Bij de APK wordt alleen gecontrolerd of het nummer op de juiste plaats staat en de cijfer/lettercombinatie juist is met de gegevens uit de RDW-databank.
Beste mensen,
Bedankt voor jullie reacties.
Ben mij hierdoor nog bewuster geworden van de diverse valkuilen.
Ga mij richten op originele wagens en 2CV's met een nieuw chassis dat via de RDW is gegaan.
Ik vrees dat ik in de toekomst nog wat vaker van jullie expertise gebruik zal moeten maken.
Bedankt,
Bluey
Bedankt voor jullie reacties.
Ben mij hierdoor nog bewuster geworden van de diverse valkuilen.
Ga mij richten op originele wagens en 2CV's met een nieuw chassis dat via de RDW is gegaan.
Ik vrees dat ik in de toekomst nog wat vaker van jullie expertise gebruik zal moeten maken.
Bedankt,
Bluey