Warme motor loopt slecht stationair?

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Warme motor loopt slecht stationair?

Bericht door Dirk85 » zo 31 aug, 2014 20:58

Mijn 2cv6 uit 1988 loopt eigenlijk prima stationair. Behalve als de motor warm is. En dan bedoel ik echt warm. Dan wil de motor eigenlijk af slaan.

Afgelopen vrijdag ook. Het was niet warm buiten en ik had ongeveer 60 kilometer gereden. Merendeel 80 kmh weg. Bij terugkeer in het centrum voor de stoplichten deed zich dit meerdere keren voor.

Het lijkt alsof de brandstof in de carburateur door de warmte luchtbellen vormt. Iemand hier tips om dit te verminderen?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 31 aug, 2014 21:50

Probeer eens een andere bobine.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 31 aug, 2014 22:41

Inderdaad bobine als eerste.
Ik had het ook met de mehari. Bij mij stonden kleppen helemaal verkeerd.

Lucht bellen in carburateur komt eigenlijk niet voor.
Ook bij 40 graden moet ie gewoon prima lopen stationair.

En je CO kan je laten checken bij de garage. Iets van 1,5.
Bij de apk zetten ze het op 0,5 als je pech hebt. Loopt ie ook beroerd warm.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

deusjefoo
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 23:51
Locatie: Dronrijp

Bericht door deusjefoo » ma 1 sep, 2014 12:29

Zorg er wel voor dat je gelijk een goede bobine koopt. Met goedkope bobines heb ik zelf slechte ervaringen.
Officiele eigenaar van een deusjefoo

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 1 sep, 2014 12:35

Ik ook maar om te testen is het prima een gebruikte (koude) bobine te pakken.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 1 sep, 2014 17:26

Als de brandstofpomp te weinig druk levert kunnen er gasbellen ontstaan bij warme motor. Dit noemt men een vapour lock. Ik heb dit een keer mee gemaakt met een eend. Een fles met koud water over de pomp en het probleem was (voor even) opgelost. Na montage van een nieuwe pomp was het definitief opgelost.
Schultenbräu das ist mein Bier !

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 1 sep, 2014 21:34

vapour lock, bij eend nog nooit gezien.

Maar dat de benzinepomp lucht mee pompt, dat kan inderdaad.
Bij ouder pompen, lang stilstaan komt dat voor.
Maar daar merk je stationair nooit wat van.
Alleen plank gas, gaat ie naar 10 minten inhouden.
Al pompt ie half lucht, dat is voor stationair geen probleem.

Even tweehands bobine proberen inderdaad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » di 2 sep, 2014 07:50

Ik denk ook de Bobine
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » di 2 sep, 2014 20:14

Is de olielekkage bij je contactpuntjes inderdaad opgelost met de nieuwe vulpijp? Mocht die er nog steeds zijn dan zou dit misschien het probleem kunnen zijn, olie is immers niet erg bevoordelijk voor de elektrische geleiding bij de contactpuntjes. Overigens stem ik ook voor bobine als de meest waarschijnlijke oorzaak.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » wo 3 sep, 2014 09:28

Frank Terpstra schreef:Is de olielekkage bij je contactpuntjes inderdaad opgelost met de nieuwe vulpijp? Mocht die er nog steeds zijn dan zou dit misschien het probleem kunnen zijn, olie is immers niet erg bevoordelijk voor de elektrische geleiding bij de contactpuntjes. Overigens stem ik ook voor bobine als de meest waarschijnlijke oorzaak.
Olielekkage is opgelost! Waar het voorheen 'druppelde' na een langere rit ligt er nu niets meer. Vulpijp doet wonderen ;)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 3 sep, 2014 19:09

Waarom niet eerst en vooral de klepspeling gecontroleerd? Als de kleppen te krap staan, gaat de motor slecht lopen als-ie warm wordt. En dan kunnen ze nog verbranden ook. Dus bij dit soort klachten altijd eerst naar de kleppen kijken.
Ik lees niets over slecht starten bij warme motor, dus de bobine lijkt mij niet de eerste verdachte.

Gebruikersavatar
Metdefranseslag
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
Locatie: coevorden
Contacteer:

Bericht door Metdefranseslag » wo 3 sep, 2014 20:29

Hoi Dirk, ik ben benieuwd wat voor vulpijp je hebt gekocht want je leest veel slechte verhalen hierover. Maar mooi dat het niet meer lekt.
gr. Michel
Met de Franse slag heb ik menig strijd gewonnen

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 525
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » wo 3 sep, 2014 22:55

ook mijn conclusie
eerst bobine
Maar kleppen zeker verdacht gaat ie warm stationair niet goed lopen inderdaad.
En ik heb er dus schade van, kleppen ingeslagen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 4 sep, 2014 10:11

achtpeter schreef:Waarom niet eerst en vooral de klepspeling gecontroleerd? Als de kleppen te krap staan, gaat de motor slecht lopen als-ie warm wordt. En dan kunnen ze nog verbranden ook. Dus bij dit soort klachten altijd eerst naar de kleppen kijken.
Ik lees niets over slecht starten bij warme motor, dus de bobine lijkt mij niet de eerste verdachte.
Kleppen staan inderdaad nog op het lijstje. Die zal ik dan maar eens wat eerder gaan behandelen. Ben daar nog beetje huiverig voor. Lijkt me heel moeilijk.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » do 4 sep, 2014 10:14

Metdefranseslag schreef:Hoi Dirk, ik ben benieuwd wat voor vulpijp je hebt gekocht want je leest veel slechte verhalen hierover. Maar mooi dat het niet meer lekt.
gr. Michel
Ik heb de olievulpijp van Eendenspul gekocht.

Plaats reactie