gegalvaniseerde koets is dat nuttig of overbodig?

Alles in, over, rond en op de koets.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 30 aug, 2014 23:16

nu ik zelf een koets helemaal tip top aan het lassen ben begint dit toch te kriebelen. ik heb het altijd meerwaarde gevonden maar de prijzen voor een verzinkte koets daar heb ik geen budget voor. maar goed, nu heb ik straks een goede koets die dan "alleen maar ontlakt en verzinkt hoeft te worden". nu is dus de tijd om hier een serieuze overweging over te gaan maken.

het geld zou wel echt overal vandaan gepeutert moeten worden maar ik zie de meerwaarde van de investering. maar goed een vraag die nu zo even opkomt; als (het zink op) de koets is uitgewwerkt, wat is dan de behandel methode om hem te spuiten?

ik hoef geen retestrakke koets. hij moet gewoon redelijk in de lak. het spuit (of rol?) werk ga ik zelf doen. wat zijn de procedures/materialen? ben je hier nog ineens ook een kapitaal aan kwijt? of kun je gewoon een goede primer (welke?) spuiten en dan aflakken met auto of industrielak? of moet hier dan een heel speciale coating overheen?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 31 aug, 2014 00:55

ja als je ff googled heb je zo een recept hoe je dat moet doen.
Mijn inziens het geld niet waard.
Als je een goede koets hebt en die netjes in de lak zet gaat dat echt heeeeel lang mee.
en waar de eendjes nogal eens gaan, bij de vloerplaten etc daar helpt zink niet.
daarnaast trekt het gigantisch krom. Of hebben ze daar inmiddels wat op?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 31 aug, 2014 11:37

Hoezo zou de zink niet werken op bodemplaten en dorpels? Heb gister nog weer heel wat mensen gesproken die met een verzinkte eend rond rijden ook de jongens die het doen. (grens treffen) Die eenden zagen er echt niet krom uit dus denk dat dat wel onder controle is.
Als ik het voor het kiezen had voor mij zelf wist ik het wel. Er gaat genoeg stuk als je de eend zoals ik 30000 km per jaar gebruikt. Dus er blijft genoeg te knutselen over.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 31 aug, 2014 13:40

Omdat het op elkaar gelaste onderdelen zijn.
Midden op de vloerplaat gaat goed.
Maar zon dorpel is tegen elkaar gevouwen en dan gelast.
Dat zink komt niet tussen dat dubbel staal.

Zelfde geld voor chassis, in de felsnaat komt dat zink ook niet.
Heb eens een stuk achterpoot open gevouwen. Was voor een mehari en dan heb je stuk over. Mooi geen zink.

Maar mischien is het tegenwoordig beter!

Bij die koetsen was het stuk boven het voorspatbord altijd krom.
Nu niet meer??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » zo 31 aug, 2014 16:43

Dus doe je nu een heleboel moeite om je koets enigszins weer goed te krijgen, smeer je er een beetje verf over, kan je er weer 4 jaar tegen ( gemiddeld) en dan mag je weer een hoop tijd en geld in je koetsje steken... ach zo blijf je wel mooi bezig.

Als je koets weer helemaal goed is kun je vlak voordat je hem gaat verven kun je hem ook even langs brengen bij die jongens net over de grens in Duitsland. Voor 2000 euro is ie dan ontlakt en verzinkt.Is natuurlijk een hoop geld maar op de lange termijn de enige oplossing om je koets blijvend goed te houden en op termijn ook goedkoper. Het is maar net wat je wil.
Ook met het klaar maken en verzinken hebben ze nu voldoende ervaring opgedaan om kromtrekken te voorkomen ( daarom ga je naar hen toe en niet naar een andere willekeurige verzinkerij)
Ik ben erg tevreden met de verzinkte dyane koets en het Wheels chassis ( ook verzinkt ) uit 1998 dat nu onder de dyane zit
met eendige groeten,

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 1 sep, 2014 10:48

maar? iemand een antwoord op mijn vraag qua het schilderen van de koets?

en hoeveel nabewerking heb je bijvoorbeeld door het dichtlopen van schroefdraad enzo?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 1 sep, 2014 21:46

wat wil je: rollen, kwasten, spuiten?
Ik kreeg rollen niet mooi. Spuiten is makkelijk, mooi spuiten is hondsmoeilijk. Het is me aardig gelukt, maar je kan nog steeds zien dat het niet door een prof gedaan is.
Met spuiten heb ik geen nabewerken gehad: schroeven gaan er zo in.

Kijk vooral goed wat voor een systeem je gebruikt. Ik geloof heilig in 2 componenten epoxy als eerste laag, dan voor de buitenkant een vullende grondlaag in 2c en dan 2 componenten verf op thinnerbasis. De lasnaden heb ik dicht laten lopen met dunne 2 c epoxy. Dat is echt waterdun; koets op zijn kop, op zijn zij, en dan de epoxy in een injectiespuit zonder naald en dan maar de naden langs.,
Maar het stinkt ongelofelijk en alles, maar dan ook werkelijk alle in de schuur krijgt een waas in de kleur van je eend. Tip is wel: zoek een spuitcabine. En reserveer een bedrag voor beschermende kleding; spuitoverall, masker, koolstoffilters (elke 8 uur nieuwe), bril en van die speciale handschoenen die tegen oplosmiddel kunnen, van die blauwe.

maar dat is mijn verhaal, er zijn er die het op een andere manier doen en daar heel tevreden mee zijn.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

verfen koets

Bericht door wusten-fuchs » ma 1 sep, 2014 23:26

alles kan zelf spuiten // rollen of .. laten doen is aleen afhankelijk van je budget en /of je technische ,,,skills,,,


wel belangrijk :: zinken koets minimal 6 maanden laten ,,uitwerken,,
dwz of de koets er eerst opzetten gaan rijden en daarna pas de lak erop!\

voor het lakken eerst glad schuren dan weer een paar dagen buiten zetten
en dan pas beginnen met de lak-opbouw ( eerst epoxy- primer dan pas de rest)

wat ook kan is nog een keer na het verzinken alles licht ,,aan laten stralen,,

niks moeilijks aan dus er zijn al vele mensen geweest die dat allemaal zelf hebben gedaan met redelijk tot mooi resultaat


ps ,,,gewoon een koets goed in de lak zetten gaat ook jaaaaren mee ??

waarom moet ik hier dan elke dag weer een zo geweldig ,,,jaaaren meegaande gelakte eend ,,,, aan elkaar bakken vcor de zoveelste apk ????
wat niet kan doen we lekker toch

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 500
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 1 sep, 2014 23:49

Als een gewone eend zeg er een uit 1981 jaren mee gaat, zeg 10 jaar, vanaf nieuw.
Wanneer je zon eend dan voor dat ie door gerot is of geroest. Helemaal compleet spuit.
En de onder kant goed behandeld.
Gaat ie echt wel een jaar 15 mee. Als niet langer is.

Dat geld niet voor een eend uit 1988, 89 en 90 die zijn echt veel minder.

Mijn mehari 4x4 daar heb ik het chassis en subframe laten beitsen.
Vervolgens kataforese behandel en toe gepoedercoat. Dat zit ook wel even denk ik.

Hoe goed verzinken helpt weten over 10 jaar 8)
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » di 2 sep, 2014 00:47

verkuilm schreef:Hoe goed verzinken helpt weten over 10 jaar 8)
Inderdaad. :DD
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Re: verfen koets

Bericht door Ronald » di 2 sep, 2014 08:14

wusten-fuchs schreef:voor het lakken eerst glad schuren dan weer een paar dagen buiten zetten
en dan pas beginnen met de lak-opbouw ( eerst epoxy- primer dan pas de rest)
Ik weet niet of schuren (met een schuurpapiertje) gaat werken hoor. Aan laten stralen is misschien inderdaad wel een betere optie.
Verder zou ik proberen te zorgen voor een primer met zinkchromaat voor de hechting.
In ieder geval niet met alkyd of alkydhoudende primer voorbehandelen. Want als er dan per ongeluk vocht door komt, verliest het als nog zijn hechting.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 2 sep, 2014 08:23

Het ging mij er meer om of er speciale (en dus die?) primers en/of lak nodig zijn om een goede hechting te krijgen op het zink.

De discussie over het nut van het verzinken ansich is hier eerder uitgebreid besproken en ik zie er het nut wel van. Ik ben nu aan het kijken of het financieel haalbaar zou kunnen zijn voor mij nu ik een koets tiptop aan het maken ben. Vandaar mijn vragen over eventuele extra bijkomende kosten of wellicht juist kostenbesparingen met een verzinkte koets.

Is het nog raadzaam (of misschien juist af te raden) om de holle delen te behandelen met tectyl ml of rx5/7 of anderszins? (Dit alles dus bij een verzinkte koets, de procedures bij niet verzinkte koetsen zijn me duidelijk)

@ fuchs, we moeten binnenkort eens met elkaar praten. Dat is misschien handiger ;)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

Re: verfen koets

Bericht door wusten-fuchs » di 2 sep, 2014 10:50

Ronald schreef:
wusten-fuchs schreef:voor het lakken eerst glad schuren dan weer een paar dagen buiten zetten
en dan pas beginnen met de lak-opbouw ( eerst epoxy- primer dan pas de rest)
Ik weet niet of schuren (met een schuurpapiertje) gaat werken hoor. Aan laten stralen is misschien inderdaad wel een betere optie.
Verder zou ik proberen te zorgen voor een primer met zinkchromaat voor de hechting.
In ieder geval niet met alkyd of alkydhoudende primer voorbehandelen. Want als er dan per ongeluk vocht door komt, verliest het als nog zijn hechting.
ik doe dat ook niet met een,, schuurpapiertje,, :) eerst met een slijp mop op de haakse slijper korrel 80 !!! dan schuurmachine ( zo,n ronde) achtereenvolgens korel 120 dan 240 dat je daarbij onvermijdelijk hier en daar de zinklaag weg schuurt is GEEN probleem !! het ding is ook van binnen verzinkt zelfs met delen weggeschuurde zink staan ze hier gewoon buiten !! soms zelfs jaren , ik heb er tot nu toe geen roest aan kunnen ontdekken, de oudste dateerd van 1988
wat niet kan doen we lekker toch

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 2 sep, 2014 21:04

ik zeg bij een galva chassis altijd nog behandelen

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 960
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » ma 8 sep, 2014 19:45

Ik heb in 1998 de casper en hobbes eend voorzien van een verzinkt Wheels chassis waar ik toen al 15 jaar garantie op kreeg. Het heeft al heel wat van de wereld gezien en het rijd nog steeds super. Inmiddels zit het onder de dyane en rij ik er nog steeds mee...

Je hoeft het niet te behandelen.

Maar als je net als mij niet zo van een glimmende onderkant houd dan geef je het een kleurtje. Ik heb het eerst in de speciale primer gezet en daarna 2 lagen 2 compenentenlak gezet ( zwart) Na de montage heb ik er nooit meer wat aan gedaan en elke apk kijken ze met grote ogen naar het chassis maar keuren ze het altijd goed.
met eendige groeten,

Plaats reactie