2cv motor in boot??
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
tuurlijk alles kan. maar waarom zou je het dan nog doen. en ramon heeft zn boot in amsterdam liggen en ik weet niet of je daar wel eens op een zomerse dag gevaren heb? maar dan kun je niet altijd rustig schakelen. plus dat je vaak van een versnelling vooruit naar neutraal en achteruit moet. en dat kun je vergelijken met een eend vooruit rijdend in zn achteruit zetten zonder de koppeling te gebruiken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Dank je, dank jedyane_maniac schreef: david heeft (wederom) gelijk.
bij een schip wordt (als je het goed doet) de motor en de schroef bij elkaar gezocht op toeren, koppelkromme, ideale toerental v/d motor, spoed en diameter en het toerental van de schroef waarop het rendement van de schroef het beste is. ik werk ook in de scheepsbouw en een schroef / motor berekening is zeker geen makkelijke hele schroeftabellen gebasseerd op rompvorm scheepssnelheid ed.
bij een auto heb je dit ook wel, maar door tussenkomst van een versnellingsbak heb je hier minder last van
maar het wordt zeker lastig een eendenmotor te gebruiken als je bijvoorbeeld de schroef niet wilt aanpassen, die twee moeten echt op elkaar afgestemd zijn!!!


Maar je legt het zelf even perfect uit!

Ik hoop dat we hier nu even klaar mee zijn:
Restaureren die SABB



Greetz David
David, ik heb idd niet zo veel kennis van scheepsaandrijving als jij dat hebtDavid schreef:Sorry Casonline.Casonline schreef:Een motor is een motor of tie nou in een auto ligt of in een boot dat maakt niet uit. Je moet alleen de goede aandrijving aansluiten op die motor voor het geen dat je wilt aandrijven.
Beetje gebrek aan kennis jouwerzijds denk ik. Een scheepsmotor heeft duidelijk andere karakteristieken als een automotor.
Ik heb een watersportbedrijf en restaureer ook oude schepen en ben daarnaast al 40 jaar eendengek.
Vandaar dat ik het redelijk kan vergelijken en er ook wel eens over heb nagedacht.
Denk alleen maar eens aan koppelkrommes..... Nogal een verschil of het om een boot of om een auto gaat.
Zelfs scheepsmotoren onderling verschillen enorm qua karakter, afhankelijk van de rompvorm van het schip waar ze in moeten.
Bijvoorbeeld een Mercruiser of een Sabb diesel, een wereld van verschil, totaal ander karakter van de motor.
Als je een eendenmotor al zou willen gebruiken dan het best in een snel bootje zoals op de eerder getoonde foto in dit topic.
Als je goed naar die foto kijkt zie je ook dat zowel het uitlaatsysteem als de koeling totaal verschillen van wat er in een eend zit.
Ik wil niet de oude wijze schoolfrik uithangen, maar ga niet zeggen dat een motor een motor is en dat je hem overal voor kunt gebruiken....
Als dat zo was, was ik ook nooit verliefd geworden op een 2cv, dat is techniek met karakter![]()
![]()
Greetz David

Je hebt inderdaad gelijk over het karakter van de eendmotor zich niet goed leent voor het aandrijven een boot, klopt helemaal. Dat had ik in m'n eerste post ook al gezegd (met veel woorden). Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat het gemakkelijk/goedkoper/beter/what ever is om een eendmotor erin te leggen.
Wat ik gezegd heb is dat het best mogelijk is om met een eendmotor dat bootje aan te drijven, maar dat je daar meer voor moet aanpassen dan alleen de motor zelf, that's it.
En 2cv motoren worden tenslotte al gebruikt voor allerhande dingen van grasmaaiers tot pompen en buitenboord motoren, best een multifunctioneel motortje eigenlijk

Groetjes Casper
even dit topic oppakken
er is weer een boot op het oog!!
zie foto!
nou zit hier geen motor bij, en mijn eerste idee gaat ivm de kosten gelijk uit naar een eendenblok met bak omdat ik hier zat van op voorraad heb en genoeg kennis.
ook omdat ik dit gewoon leuk vind!!! is ook een grote overweging
natuurlijk met 123 onsteking. mijn idee was om een kant van de bak te blokkeren en de andere aan te sluiten op de schroefas (dit even laten doen door bedrijfje die dit goed kan) je kan nog wat spelen met je aandrijfas qua plaatsen blok.
de uitlaat is denk ik zeker zo aan te passen dat deze aanzienlijk minder herrie maakt.
een simpel pedalen setje voor de koppeling en een hand gas hendel voor het bedienen van de carburateur.
een een groot houten roer voor het sturen
een benzine tank met vlotter en meter is ook zo in te bouwen,
een klein dashbord met olie temp en toerental ook leuk.
ik denk dat het wel betrouwbaar kan zijn, alleen vraag ik me nog af, of de lucht in het ruim niet te warm word, ten eerste opmdat het hier heel heet is en er nauwelijks rijwind is. natuurlijk kan je de voorkant van het blok inbouwen zodat je versen lucht van buiten kan laten aanzuigen maar is dat genoeg?

er is weer een boot op het oog!!
zie foto!
nou zit hier geen motor bij, en mijn eerste idee gaat ivm de kosten gelijk uit naar een eendenblok met bak omdat ik hier zat van op voorraad heb en genoeg kennis.
ook omdat ik dit gewoon leuk vind!!! is ook een grote overweging
natuurlijk met 123 onsteking. mijn idee was om een kant van de bak te blokkeren en de andere aan te sluiten op de schroefas (dit even laten doen door bedrijfje die dit goed kan) je kan nog wat spelen met je aandrijfas qua plaatsen blok.
de uitlaat is denk ik zeker zo aan te passen dat deze aanzienlijk minder herrie maakt.
een simpel pedalen setje voor de koppeling en een hand gas hendel voor het bedienen van de carburateur.
een een groot houten roer voor het sturen
een benzine tank met vlotter en meter is ook zo in te bouwen,
een klein dashbord met olie temp en toerental ook leuk.
ik denk dat het wel betrouwbaar kan zijn, alleen vraag ik me nog af, of de lucht in het ruim niet te warm word, ten eerste opmdat het hier heel heet is en er nauwelijks rijwind is. natuurlijk kan je de voorkant van het blok inbouwen zodat je versen lucht van buiten kan laten aanzuigen maar is dat genoeg?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Leuk idee! je moet alleen wel met wat dingen rekening houden,
als je een as blokkeert gaat de andere 2x zo hard draaien, daarbij komt dat dan je differentieel constant hard moet werken (ik denk dat je bak dan te warm wordt).
je kan dan beter je dif blokkeren zodat je assen beide altijd dezelfde snelheid draaien en dan een as niet aansluiten.
verder komt er bij een eendblok ook vrij veel lawaai van de cilinders, bij een watergekoeld blok dempt 'het water' en dikkere blok ook veel. je kan er ook niet echt een geïsoleerde kap overheen maken want je hebt je luchtkoeling hard nodig.
ik denk als je em in t ruim plaatst je echt te weinig koeling krijgt. of je moet echt dikke slangen van boven naar beneden brengen en ook weer ergens slangen om de hete lucht af te voeren.
ook is bij een boot het toerental erg belangrijk, de schroef is hier op afgestemd.
ik wil je niet ontmoedigen, maar wel ff belangrijke dingen om rekening mee te houden.
greetzzzzzzzz
Rusty
als je een as blokkeert gaat de andere 2x zo hard draaien, daarbij komt dat dan je differentieel constant hard moet werken (ik denk dat je bak dan te warm wordt).
je kan dan beter je dif blokkeren zodat je assen beide altijd dezelfde snelheid draaien en dan een as niet aansluiten.
verder komt er bij een eendblok ook vrij veel lawaai van de cilinders, bij een watergekoeld blok dempt 'het water' en dikkere blok ook veel. je kan er ook niet echt een geïsoleerde kap overheen maken want je hebt je luchtkoeling hard nodig.
ik denk als je em in t ruim plaatst je echt te weinig koeling krijgt. of je moet echt dikke slangen van boven naar beneden brengen en ook weer ergens slangen om de hete lucht af te voeren.
ook is bij een boot het toerental erg belangrijk, de schroef is hier op afgestemd.
ik wil je niet ontmoedigen, maar wel ff belangrijke dingen om rekening mee te houden.
greetzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Addicted user
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ramon, idee is goed hoor, maar in plaats van de bak van de 2cv te gebruiken kun je beter op zoek naar een oude keerkoppeling. Daar zit dan alleen een vooruit, neutraal en achteruit op. Je hebt geen koppeling nodig. Voor koeling zit het probleem niet in het aanzuigen van koele wind maar de afvoer van de warmte. Dus op de aansluiting van de kachelpot slangen naar buiten maken met voldoende diameter om de luchtstroom niet te blokkeren. Uitlaat zoveel mogelijk isoleren zodat de warmte niet in het ruim komt. Kun je wel berijken met glasband, dan wat steenwol en boel mooi intapen met alutape.
Het zal misschien allemaal mogelijk zijn maar:
+ de constructie wordt erg ingewikkeld wat betreft koeling en aanvoer van verbrandingslucht
+ het geheel gaat een bak herrie produceren waar je echt gek van wordt
+ de combinatie schroef, schroefas en toerentallen gaat bijzonder ingewikkeld worden
+ duurzaamheid is absoluut onduidelijk
+ beslist een zogenaamde phyton koppeling gebruiken in verband met de trillingen en de uitlijning van de schroefas.
Maar het zal best kunnen.
+ de constructie wordt erg ingewikkeld wat betreft koeling en aanvoer van verbrandingslucht
+ het geheel gaat een bak herrie produceren waar je echt gek van wordt
+ de combinatie schroef, schroefas en toerentallen gaat bijzonder ingewikkeld worden
+ duurzaamheid is absoluut onduidelijk
+ beslist een zogenaamde phyton koppeling gebruiken in verband met de trillingen en de uitlijning van de schroefas.
Maar het zal best kunnen.
Laatst gewijzigd door David op ma 22 sep, 2014 22:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Addicted user
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Bevestiging zou ik rubber kruiskoppeling gebruiken, deze zet je met klempassing vast op de as. Voor de 2cv kant zou je dan ronde schijf met 5 gaten voor de bouten met daaraan stuk assenstaal gelast, daar zet je dan de kruiskoppeling op vast. Er zijn ook metalen veren kruiskoppelingen te koop, die zijn redelijk universeel. Worden gebruikt om elektromotor aan bijvoorbeeld een as te monteren.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
In tailand gebruiken ze ook wel eend blokken in zo'n kleine sloep maar dan met een as direct op het vlieg wiel zonder keer koppeling blok staat dan voorin met een lange as naar achter. gaat als een raket maar maakt een vreselijke herrie en je kan alleen vol gas. http://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/ ... eren.59019 Het is heel moeilijk om een auto blok in een bepaald toeren tal te houden. Ook zou je moeten berekenen wat voor en soort grootte schroef je moet hebben te groot trekt de motor het te klein maakt i veel te veel toeren. koeling is al genoemd erg lastig. Stel je hebt tijd zat
is alles te maken maar wil je volgend jaar varen zou ik voor een buiten boord kiezen. Ben erg benieuwt wat je er van gaat maken.

Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
belangrijk is om in de gaten te houden wat voor type schroef, spoed, bladratio je gaat gebruiken en bij welk toerental(range) deze schroef het beste (of iig een goed) rendement heeft. hiervoor moet je dan eigenlijk ook een idee hebben wat het sleepvermogen van je boot is bij de gewenste snelheden en of het toerental, en vermogen corresponderen. aangezien vaak de motor vaststaat zou je de schroef hierop aan moeten passen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction