Stap 1:
Ik wilde ook de motorolie vervangen dus die heb ik warm afgetapt en meteen de kleppendeksels eraf gehaald en schoongemaakt. Gelijk ook de tuimelaars eraf, op de foto is er één af.

Stap 2:
Ik heb schoon nieuw touw gekocht en dat met olie ingesmeerd om het pluizen tegen te gaan. Daar heb ik zo'n 1,5 á 2 meter van via het bougiegat in de verbrandingskamer geprutst. Met behulp van de slinger de motor zo gedraaid dat de zuiger tegen het touw aan drukt en zo de kleppen dicht houdt als je aan de buitenkant tegen de klepveer drukt.

Stap 3:
Mijn broer heeft een speciaal stukje gereedschap gemaakt zodat je met een hevel de klepveer in kan drukken, op deze manier gaat het heel beheerst en vallen de "halve maantjes" er zo af. Ik kwam er achter dat we dubbele klepveren hebben... ik dacht dat alleen oudere lichtere blokjes dat hadden.

Stap 4:
Nu kan de oude klepseal eraf, en de nieuwe, die ik in een bakje warm olie had liggen erop. In het setje seals wat ik gekocht had zaten 2 verschillende type seals, 2 zachte rubberen en 2 harde kunststoffen. De zachte rubberen gingen er heel fijn op maar de harde gingen meteen kapot, ik heb dus twee rubberen erbij gehaald omdat je ze volgens bronnen voor de in en uitlaatkant kunt gebruiken. Aanrader!
De oude eraf...

Bij de uitlaatklep rechts was de klepseal kapot en dus hoogstwaarschijnlijk de "rookbron".


De nieuwe erop... (met een lange dopsleutel van een doppensetje kan je ze mooi aantikken tot ze vlak tegen het metaal aan liggen)

Als alle 4 vervangen zijn kunnen de klepveren er weer op. Ik heb de klepstelen en rubbers ingesmeerd met nieuwe olie zodat ze niet droog moeten werken tot er olie in de kleppendeksels loopt.

De tuimelaars kunnen er weer op, ik heb de laatste kopmoer ook gelost zodat ik alle 3 de moeren met hetzelfde "moment" aan kon draaien. 1ste keer 10nm en de tweede keer 20nm. Nu moet de klepspeling gecontroleerd en zo nodig aangepast worden, je hebt toch de tuimelaars eraf gehad. Bij de meeste eendjes moet dit met koude motor, das het makkelijkst. Bij deze echter moet dat warm...
De kleppendeksels weer erop, ik heb nieuwe pakkingen ertussen gedaan omdat ze hard waren geworden. Als je ze met de nagel makkelijk in kan drukken is dit in principe niet nodig maar ze kosten weinig dus vervangen als je twijfelt!
Ik zag met starten al verschil en na een stukje rijden was de rook significant minder!

Ik hoop dat mijn beschrijving nuttig en bruikbaar is. Het gereedschapje wil ik eventueel wel uitlenen...